• 0

Wel of geen zelfstandigenaftrek opgeven over 2021

(aangepast)

Beste allemaal,


Ik heb een vraag aan jullie of jullie in mijn situatie zouden adviseren wel of geen zelfstandigenaftrek toe te psssen over 2021.

Ik ben sinds mei 2021 ondernemer ( eenmanszaak). Ik heb  lang in het Verenigd Koninklijk gewerkt, tot maart 2021 en altijd in loondienst. Daarna 1 maand in NL  in loondienst gewerkt ( voor andere partij), daarna begonnen ( vanuit Nederland) als zelfstandige voor oude Engelse werkgever ( remotely). Het Engelse bedrijf heeft geen vestiging in Nederland.

De opdrachtgever had mijn diensten als data-analist voor  langere tijd nodig- het betrof een complex project waarvan men dacht dat het circa 1 jaar zou duren. We hebben een contract afgesloten voor 1 jaar- het contract is een waarin duidelijk is dat er geen arbeidsovereenkomst is. Ik kan zelf werktijden, vakanties etc bepalen, er is geen sprake van een hiërarchie, geen loon etc- sterk vergelijkbaar met modelovereenkomst Belastingdienst. Als ik ziek wordt, ontvang ik geen inkomen en er staat expliciet in het contract dat men geen verplichting heeft mij werkt te geven of ik om het aan te nemen. Er is afgesproken dat men verwachtte mij 4 dagen per week nodig te hebben. Aangezien het werk complex bleek heb ik aangegeven over de laatste 3 maanden meer werk nodig te hebben, en heb het bedrijf 5 dagen per week kunnen factureren. Het oorspronkelijke plan was om meer opdrachtgevers te zoeken voor het eind van 2021, maar door de complexiteit van het project was er geen tijd voor extra opdrachtgevers.

 

Daarnaast heb ik nauwelijks investeringen hoeven doen.

 

Ik kwam over 2021 wel aan meer dan 1225 uur.

 

Als ik strikt de Ondernemerscheck doe, wordt ik niet gezien als ondernemer voor de belastingdienst ( meer dan 70 procent voor 1 werkgever, en slechts 1 werkgever)

 

Ik vind dat hier tegen is in te brengen dat ik een starter ben ( dit is ook wat iemand van de KVK me zei: veel starters zijn blij met hun eerste opdrachtgever), en dat door de complexiteit en het groter dan geanticipeerd project ik er geen opdrachten naast kon doen, en dat het plan was om het aantal opdrachtgevers langzaam uit te breiden. Ook als ik kijk naar de rechtszaak een aantal jaren geleden die draaide om een zzp’er die als draaier en topper in de paprikateelt werkte ( met 1 opdrachtgever), die toch als ondernemer bestempeld werd door het gerechtshof, aangezien het van belang is dat men ondernemers risico loopt en opdraait voor schade ( dit laatste ben ik ook volgens het contract met mijn ene opdrachtgever)

 

Wat is hier wijsheid om te doen m.b.t. zelfstandigenaftrek? Wel of niet toepassen? Bijkomend probleem is nog dat ik door terugkomst uit Verenigd Koninkrijk vorig jaar over 2021 een M- formulier moet invullen, en ik verwacht dat de kans op controle groter is. Op basis van de uitspraak van het gerechtshof neig ik naar wel toepassen, maar ik hoor graag jullie mening.

 

aangepast door MartdeVisser
Toevoeging: geen of nauwelijks investeringen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lastige is een beetje dat er twee elementen zijn in jouw bericht waar ik iets van denk.

 

De sterkste gedachtes heb ik over

  

Quote

Het oorspronkelijke plan was om meer opdrachtgevers te zoeken voor het eind van 2021, maar door de complexiteit van het project was er geen tijd voor extra opdrachtgevers.

Vooral dit stukje is van belang. Zelfstandigen die voor grote of langdurige (en/of in dit geval complexe) projecten worden ingehuurd kunnen aanspraak maken op zelfstandigenaftrek zolang voor wat betreft het voeren van een onderneming als zelfstandigen de rest van 'het plaatje' wel klopt.

 

Maar, 

Quote

als zelfstandige voor oude Engelse werkgever

als je als zelfstandige (alleen) voor een oud-werkgever werkt, wordt er toch altijd wat strenger naar gekeken. Nu is in jouw voordeel dat het een buitenlands bedrijf is met geen vestiging in Nederland, maar het zou kunnen zijn dat ze bij controle daar even over door gaan vragen en misschien toch een mening over gaan hebben.

 

Ik denk echter dat je legitiem aanspraak kunt maken op de zelfstandigenaftrek, zeker als je dit jaar duidelijk een ander patroon toont. Als je hem toepast en ze zijn het er toch niet mee eens, zal het worst-case scenario zijn dat je extra belasting moet betalen, dit is niet zo'n duidelijk geval dat ze er ook nog een boete op kunnen gooien. Mijn advies is, gewoon toepassen en bij vragen goed onderbouwen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.