• 0

Boekhouding - omzetbelasting

Beste leden,

 

Ik heb een vraag over de boekhouding van de bestellingen die geplaatst worden. 

 

Ik werk momenteel in een Excel-bestand waar ik alle orders een voor een invoer(met ordernummer) en de verkoopprijs waarna de BTW die ik moet afstaan direct berekend wordt.

Nu vroeg ik me het volgende af:

Ik heb een webshop via Shopify en daar kan ik een lijst exporteren met alle bestellingen per dag, maar dan als totaal.

Zie voorbeeld op de foto.

https://ibb.co/FDbsVn1

 

Is het toegestaan om voortaan het dagtotaal in te voeren waarna de BTW wordt berekend in de boekhouding of moet ik per se iedere order apart een voor een invullen ivm goedkoopmans gebruik? Als het eerste mag, dan scheelt dit mij zoveel invulwerk. Alles wat ik verkoop valt onder 9% BTW dus er zitten geen uitschieters tussen van andere BTW-tarieven. 

 

Voorbeeld van hoe ik het nu doe:

Order 1: 20 euro  >9% BTW

Order 2: 20 euro > 9% BTW

Order 3: 40 euro. > 9% BTW

etc. etc. 

 

Hoe ik het wil doen:

21 april 2022: 300 euro  > 9% BTW (hier zitten bijvoorbeeld 10 orders in van één dag)

22 april 2022: 250 euro

23 april 2022: 100 euro

etc. etc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je wel eens gedacht aan een boekhoudprogramma? Ik weet niet wat je omzet is, maar iets als e-boekhouden of Moneybird kost je hooguit €30,- per maand. Zo'n programma kopppel je aan je Shopify store en eventueel bank. Daarna hoef je niets meer dagelijks uit te zoeken of bij te houden, kan je ook inkomende factureren verwerken, automatisch BTW aangiftes doen, winst-verlies cijfers zijn en het scheelt je aan het eind van het jaar of tijd (als je aangiftes zelf doet) of geld (als je aangiftes laat doen). 

 

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Pieter__VH zei:

Heb je wel eens gedacht aan een boekhoudprogramma? Ik weet niet wat je omzet is, maar iets als e-boekhouden of Moneybird kost je hooguit €30,- per maand. Zo'n programma kopppel je aan je Shopify store en eventueel bank. Daarna hoef je niets meer dagelijks uit te zoeken of bij te houden, kan je ook inkomende factureren verwerken, automatisch BTW aangiftes doen, winst-verlies cijfers zijn en het scheelt je aan het eind van het jaar of tijd (als je aangiftes zelf doet) of geld (als je aangiftes laat doen). 

 

 

Dat is zeker handig, maar vind het toch 'zonde' omdat ik het boekhoudprogramma dan natuurlijk maandelijks moet betalen, maar ook de koppeling tussen het programma en Shopify is een jaarlijkse kostenpost terwijl het in mijn ogen niet moeilijk is, maar het gewoon wat tijd inneemt. 

 

Nu ik gewoon alle orders per dag kan noteren scheelt dat aanzienlijk veel tijd, omdat ik nu gewoon over het totaal bedrag de BTW bereken in plaats van voor elke order.

 

Toch bedankt voor de tip. Wellicht dat het iets is voor in de toekomst.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.