• 0

BTW bij scholingsaanbieder

Beste ondernemers,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een bedrijf wie scholingen gaat organiseren. Dit zijn beroepsinhoudelijke scholingen. Zoals ik lees zijn deze scholingen vrijgesteld van btw. Ik wil vanuit een bv de scholingen organiseren en laten accrediteren door de desbetreffende beroepsgroepen in de paramedische sectoren (denk aan fysiotherapie, dietiek etc). Wie heeft ervaring/kennis van deze situatie?  ik zit met een aantal vragen:

- Zijn deze scholingen inderdaad vrijgesteld van BTW?

- Moet ik aangesloten zijn in het CRKBO ? Zoja, heeft iemand ervaring met het aanmeldingstraject?

- Hoe zit het met huren van een vergaderzaal waar wel BTW over berekend wordt?

 

Ik ben al jaren ondernemer, maar in een btw vrije sector.

 

Graag jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

1 uur geleden, Bas261 zei:

- Zijn deze scholingen inderdaad vrijgesteld van BTW?

Ja, als het inderdaad beroepsopleidingen zijn die voldoen aan een van de voorwaarden wel. In jouw geval de voorwaarde van registratie bij het CRKBO. 

 

1 uur geleden, Bas261 zei:

- Moet ik aangesloten zijn in het CRKBO ?

Ja (want het gaat hier niet om wettelijk erkende opleidingen zoals VMBO, HBO, WO).

 

1 uur geleden, Bas261 zei:

Zoja, heeft iemand ervaring met het aanmeldingstraject?

Ja. Het CRKBO kent twee registers, als docent en als instelling. Ik ben zelf als onderwijsinstelling geregistreerd en daarom voor mijn onderwijsactiviteiten vrijgesteld van btw. Als je de auditinstructies volgt en daar je werkwijze op aanpast is het prima te doen. Je kunt vooraf lezen waarop getoetst wordt.

 

1 uur geleden, Bas261 zei:

- Hoe zit het met huren van een vergaderzaal waar wel BTW over berekend wordt?

Die btw moet je wel betalen maar kun je niet verrekenen als je deze vergaderzaal gebruikt voor btw vrijgestelde activiteiten. Iets om in je prijsstelling rekening mee te houden.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Bas261 zei:

Heb jij verder nog algemene tips over de opstart van je onderwijsinstelling?

Het mooie is dat die audit ingaat op allerlei dingen waarover je moet nadenken: wat beloof ik nu precies te leveren, hoe kunnen klanten terecht met vragen en klachten, wat gebeurd er als ik ziek wordt en niet kan komen opdraven? Het is een handige checklist.

 

Verder mijn algemene tip om na te denken over de doelgroep in combinatie met je bedrijfsmodel. Ik heb er zelf uiteindelijk voor gekozen om geen personen als klant meer te hebben, dus geen trainingen met open inschrijving. Bij mij kunnen alleen (overheids-)organisaties die terecht die me inhuren voor een of meerdere dagen in-company training. Zij regelen het verder met de deelnemers (hun medewerkers). Dat scheelt mij enorm veel administratie en communicatie; ik heb daar zelf geen tijd voor, maar ben ook niet groot genoeg om er zelf een secretaresse m/v voor in te huren. 

 

12 uur geleden, Bas261 zei:

En mag ik je contacten als ik meer vragen krijg?

Ja hoor. Bij voorkeur via het forum, dan kan iedereen meelezen. Je kunt ook een PB sturen of bellen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.