• 0

CE certificaten nodig, Certificaten van China leverancier?

ik ben vrij nieuw met importeren en verkopen van producten onder eigen merken.

Heb wel wat producten geimporteerd en daar was CE niet van belang.

 

Nu wil ik wat elektronische apparaten gaan importeren. Gaat wat apparaten die op batterijen werken, oplaadbaar zijn via usb of direct op een netsnoer aangesloten worden.

 

De Chinese fabrikant heeft CE en ROHS (en nog wat andere) certificaten uitgegeven door SGS SGS-CSTC standards Technical Services (Shanghai) Co., Ltd.

 

Nu wil ik die producten dus importeren en hier onder eigen merken op de markt brengen.

Ik hoor en lees verschillende verhalen betreffende de benodigde CE certificering.

 

Heb om te beginnen KVK gebeld, die stuurde me door naar RVO.

RVO gebeld die verwees me naar de pagina https://www.rvo.nl/nieuws/ce-markering-de-top-3-meestgestelde-vragen omdat ze zelf ook niet echt uitkwamen.

daar staat een categorie indeling waarbij enkel de categorie "Elektrische, elektronische en energiegerelateerde producten" van toepassing lijkt.

 

Maar op die pagina (Elektrische, elektronische en energie gerelateerde producten)  kom ik niet echt verder. Ik als leek zou daar snel concluderen dat op de betreffende (huishoudelijke) apparaten geen CE van toepassing is maar durf dat niet met zekerheid te stellen.

 

Heb RVO al eerder eens een mail gestuurd maar antwoord kon ik weinig mee, konden of wilde niet specifiek op door mij ge=noemde producten ingaan of die wel of geen CE nodig hadden en verwezen weer terug naar die lijst. verder ook ontwijkende  antwoorden.

Nu weer een mail gestuurd maar verwacht niet veel van antwoord.

 

Hoe kom ik nu dus met zekerheid achter of producten wel of geen CE nodig hebben?

 

en als wel nodig hebben, kan ik dan het CE certificaat van Chinese producent gebruiken voor mijn eigen merken?

of kan dat na een controle omgezet worden naar een certificaat op mijn naam?

of moet ik dus een geheel nieuw CE proces doorlopen met alles laten testen enz.
 

Ik lees tegenstrijdige berichten, de ene zegt dat CE op eigen merknaam moet staan en aangevraagd moet worden.

De andere plek zegt dat je gewoon CE van Chinese fabrikant kan gebruiken met een zelf opgestelde conformiteitsverklaring.

 

Wil hier liever geen fouten in maken met flinke gevolgen maar als complete leek dus geen idee waar te starten hiermee en wat zoiets zou gaan kosten.

 

iemand die me opweg kan helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik hoor en lees verschillende verhalen betreffende de benodigde CE certificering.

Je haalt markering en certificering door elkaar, zie ook genoemde pagina van de RVO.

 

De belangrijke vraag is: hoe zorg jij dat je aantoont dat de producten daadwerkelijk in overeenstemming zijn met de Europese regelgeving voor de betreffende producten op het gebied van onder meer veiligheid, gezondheid en milieu? Dat doe je niet door er een sticker op te (laten) plakken of te wapperen met een briefje van de Chinese fabrikant. 

 

Informeer ook eens bij je aansprakelijkheidsverzekeraar welke eisen zij stellen aan jouw handel in zelf uit China geïmporteerde elektronica.  

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

het zijn redelijk eenvoudige huishoudelijke apparaten.

er zijn dus certificaten uitgegeven voor deze producten.

Het bedrijf die de certificaten heeft uitgegeven aan de Chinese fabrikant heeft ook een NL vestiging waar ik die certificaten kan laten controleren of ze echt zijn.

Ze hebben daar dus die producten laten testen en is daar goedgekeurd.

Maar verder is het voor mij dus echt totale nieuwe materie.

 

Ik heb dus geen idee of de keuringseisen van SGS China hetzelfde zijn als van SGS Nederland.

en wordt dus niet veel wijzer of het product in het geheel wel CE nodig heeft en wat mijn vervolgstappen moeten zijn. tot nu toe wordt ik door de instanties ook steeds naar elkaar doorgestuurd als ik duidelijkheid probeer te krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Het bedrijf die de certificaten heeft uitgegeven aan de Chinese fabrikant heeft ook een NL vestiging waar ik die certificaten kan laten controleren of ze echt zijn.

Je kunt laten controleren of de Chinese certificaten echt zijn, maar heb je daarmee ook aan je plicht voldaan om na te gaan of de producten daadwerkelijk voldoen aan de Europese wetgeving?

 

26 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik heb dus geen idee of de keuringseisen van SGS China hetzelfde zijn als van SGS Nederland.

Twee woorden: Europese wetgeving.

 

17 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

dit heb ik momenteel nog niet overigens omdat dat tot op heden nog niet noodzakelijk was.

Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is sowieso handig.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Twee woorden: Europese wetgeving.

leuk, maar moet je wel weten waar je moet starten.

als ik info op RVO kijk kom ik tot conclusie dat CE niet nodig zou zijn, maar die info is onduidelijk en lijken ze zelf ook niet te begrijpen.

 

6 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering is sowieso handig.

was tot nu toe niet erg nuttig, verkocht producten die weinig veiligheidsrisico's gaven en allemaal vanaf importeur/fabrikanten kwamen.

Mijn verzekeraar kon me ook niet duidelijk uitleggen waarom wel nodig zou zijn in mijn situatie/bedrijf dus dat deel toen overgeslagen bij afsluiten verzekeringen

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering

die zou ik toch maar afsluiten. is tientjes werk, hopelijk heb je hem nooit nodig, maar als je hem nodig hebt bespaar je een hoop ellende

Je kunt je producten laten testen door de NVWA

https://www.nvwa.nl/onderwerpen/onderzoek-aanvragen-bij-laboratoria-productveiligheid-nvwa#:~:text=De laboratoria productveiligheid van de,de geldende wet- en regelgeving.

aangepast door Jaap B
Link naar reactie
  • 0

Om als eerste een product van buiten de EU op de Interne markt te brengen treed je op als importeur/fabrikant. Alle veiligheidsaspecten wordt jouw verantwoordelijkheid.

Je kunt deze verantwoordelijkheid nemen zonder iets te doen en gewoon alles over je heen te laten komen en alle gevolgen te dragen. Lijkt me niet verstandig. Je overtreed daar ook de wet mee.

 

Je kunt deze verantwoordelijkheid beperken door je aan de EU richtlijnen te houden en dan dien je te onderzoeken en te documenteren dat jouw product aan de minimale veiligheidsnormen voldoet. Je kunt dit proces helemaal zelf doen als je niet onder één een van de uitzonderingsproducten valt. Hier moet je een zogenaamde Notified Body voor inschakelen.

Als ik het zo bekijk heb jij te maken met de eisen van de machine richtlijn en de laagspanningsrichtlijn. Hiervoor kun je ook buro's inschakelen die jou kunnen adviseren. Maar je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het product.  Neem nooit de uitspraken of verklaringen van de makers aan, maar onderzoek het zelf.

 

We hebben ons product laten onderzoeken en begeleiden door Certification Experts. Zij geven ook juridische ondersteuning als er later wat mis gaat. Ze maken ook de verklaringen op in de gewenste talen. Maar jij bent zelf altijd degene die die verklaringen moet ondertekenen als importeur of fabrikant.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 uur geleden, Ward van der Put zei:

Ben je overgestapt op eierwekkers of omvat "huishoudelijk gebruik" tevens inwendig gebruik?

ik ben begonnen met sextoys in dit bedrijf met bestaande merken van europese fabrikanten/importeurs.

ben bezig met 2 eigen merken sextoys waarvoor ik eerste producten online heb

Maar mijn bedrijfsmodel is niet specifiek gericht op verkoop van sextoys, in feite zijn het soort producten welke ik verkoop niet van belang voor mijn businessmodel, doelstelling is om van geen enkele productsoort of leverancier afhankelijk te zijn, zou ook zomaar kunnen dat ik uiteindelijk helemaal stop met erotische producten.

Daarom ben ik dus ook bezig met uitbreiden naar totaal andere producten. van bestaande leveranciers buiten de erotiek maar ook meerdere eigen merken van producten waaronder sieraden en dus ook huishoudelijke apparaten, gadgets, tuin en interieur enz.

dus nee die eenvoudige huishoudelijke apparaten zijn niet voor inwendig gebruik en ja het zouden ook eierwekkers kunnen zijn die ik onder dit eigen merk op de markt ga brengen

aangepast door Daniel_Nijmegen
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.