• 0

CE certificaten nodig, Certificaten van China leverancier?

ik ben vrij nieuw met importeren en verkopen van producten onder eigen merken.

Heb wel wat producten geimporteerd en daar was CE niet van belang.

 

Nu wil ik wat elektronische apparaten gaan importeren. Gaat wat apparaten die op batterijen werken, oplaadbaar zijn via usb of direct op een netsnoer aangesloten worden.

 

De Chinese fabrikant heeft CE en ROHS (en nog wat andere) certificaten uitgegeven door SGS SGS-CSTC standards Technical Services (Shanghai) Co., Ltd.

 

Nu wil ik die producten dus importeren en hier onder eigen merken op de markt brengen.

Ik hoor en lees verschillende verhalen betreffende de benodigde CE certificering.

 

Heb om te beginnen KVK gebeld, die stuurde me door naar RVO.

RVO gebeld die verwees me naar de pagina https://www.rvo.nl/nieuws/ce-markering-de-top-3-meestgestelde-vragen omdat ze zelf ook niet echt uitkwamen.

daar staat een categorie indeling waarbij enkel de categorie "Elektrische, elektronische en energiegerelateerde producten" van toepassing lijkt.

 

Maar op die pagina (Elektrische, elektronische en energie gerelateerde producten)  kom ik niet echt verder. Ik als leek zou daar snel concluderen dat op de betreffende (huishoudelijke) apparaten geen CE van toepassing is maar durf dat niet met zekerheid te stellen.

 

Heb RVO al eerder eens een mail gestuurd maar antwoord kon ik weinig mee, konden of wilde niet specifiek op door mij ge=noemde producten ingaan of die wel of geen CE nodig hadden en verwezen weer terug naar die lijst. verder ook ontwijkende  antwoorden.

Nu weer een mail gestuurd maar verwacht niet veel van antwoord.

 

Hoe kom ik nu dus met zekerheid achter of producten wel of geen CE nodig hebben?

 

en als wel nodig hebben, kan ik dan het CE certificaat van Chinese producent gebruiken voor mijn eigen merken?

of kan dat na een controle omgezet worden naar een certificaat op mijn naam?