• 0

Waar word ik belast? Ondernemen in het buitenland.

Hallo!

 

Ik ben ben van plan een onderneming te beginnen met een businesspartner die zich graag wil vestigen in Bulgarije. Hoewel ik mezelf niet meteen zie verhuizen naar Bulgarije op dit moment, zou het belastingtechnisch voordelig kunnen zijn om inderdaad daar het bedrijf te vestigen. Ik heb enorme moeite echter om uit te vinden welke belastingregels er op mij van toepassing zullen zijn.

 

Stel, ik registreer de onderneming in Bulgarije. We willen graag via een webshop producten verkopen. Moeten ik en mijn businesspartner dan beide in Bulgarije wonen als we belasting willen betalen in Bulgarije? Moeten we de producten ook opslaan en verschepen vanuit Bulgarije?

 

Of zou ik de producten in Nederland kunnen opslaan, en vanuit Nederland kunnen verschepen, maar slechts betaling ontvangen in Bulgarije?

 

Mijn vraag komt eigenlijk hier op neer. Aan welke voorwaarden moet ik voldoen om belasting te betalen in Bulgarije, als ik mijn onderneming daar heb geregistreerd?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Wouter

 

Dat is aan vraag die eerder op een Bulgaars forum hoort ;)

 

Evenwel is het goed te weten dat als je in NL woont en een bedrijf vestigt in Bulgarije, dat dan de samenloop tussen NL en Bulgaarse wetgeving sowieso een rol gaat spelen. Dat is geregeld in het belastingverdrag tussen NL en Bulgarije.

 

Als je op zoek bent naar een EU belastingparadijsje terwijl je er zelf niet gaat wonen, dan kun je het beste informatie inwinnen bij de grote kantoren die hun expertise in beide landen hebben, zoals PWC. Misschien dat Cosaraje kan helpen? 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, WouterrG zei:

 Moeten we de producten ook opslaan en verschepen vanuit Bulgarije?

 

Of zou ik de producten in Nederland kunnen opslaan, en vanuit Nederland kunnen verschepen, maar slechts betaling ontvangen in Bulgarije?

Nee en ja. Maar als je als Bulgaars bedrijf in Nederland goederen hebt liggen krijg je wel te maken met de nodige regels voor de BTW. De webshop in Bulgarije heeft met dezelfde regels te maken als in NL (afstandsverkopen, unieregeling etcetera).  Trouwens producten via een webshop verkopen en verschepen, lijkt me interessant. Binnenvaart? Via de Zwarte Zee?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 uur geleden, Bert. zei:

Trouwens producten via een webshop verkopen en verschepen, lijkt me interessant. Binnenvaart? Via de Zwarte Zee?

Dat verschepen moet je niet al te letterlijk nemen … TS zal wel transporteren bedoelen.

 

10 uur geleden, WouterrG zei:

Stel, ik registreer de onderneming in Bulgarije. We willen graag via een webshop producten verkopen. Moeten ik en mijn businesspartner dan beide in Bulgarije wonen als we belasting willen betalen in Bulgarije?

Bulgarije kent een vlaktaks van 10% voor zowel de VPB als ook voor de IB. Nederlandse bestuurders/directeuren van een Bulgaarse vennootschap betalen, op grond van het belastingverdrag tussen Nederland en Bulgarije, belasting over het directieloon in Bulgarije. 

 

Voor de Bulgaarse vennootschapsbelasting moet teminste één bestuurder/directeur in Bulgarije wonen en werken.

Voor de Bulgaarse inkomstenbelasting moeten beiden in Bulgarije wonen en werken.

 

10 uur geleden, WouterrG zei:

Moeten we de producten ook opslaan en verschepen vanuit Bulgarije? Of zou ik de producten in Nederland kunnen opslaan, en vanuit Nederland kunnen verschepen, maar slechts betaling ontvangen in Bulgarije?

Daarmee handel je vanuit Nederland, niet in Bulgarije.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 22-4-2022 om 21:01, Cosara zei:

Dat verschepen moet je niet al te letterlijk nemen … TS zal wel transporteren bedoelen.

Ik neem het ook niet letterlijk, vond de woordkeuze wel grappig.

 

Op 22-4-2022 om 21:01, Cosara zei:

Daarmee handel je vanuit Nederland, niet in Bulgarije.

Ik had al gewezen op de BTW-verplichtingen, bedoel jij hetzelfde of dacht je aan iets anders?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.