• 0

Tips overname eenmanszaak (met goodwill) financieren en verzekeren

Wat fijn dit forum, alvast dank voor het meedenken!

 

Ik sta op het punt (maandag al!) mijn baan in loondienst op te zeggen om een (deel van een) eenmanszaak over te nemen. Ik ken het bedrijf en de verkoper goed want ik werk er nog als zzp’er en ben ook een periode in loondienst geweest. 

 

De verkoper stelt voor dat ik een bedrag binnen 2 tot 3 jaar afbetaal en wil gedurende 5 jaar een percentage van de winst. 

 

Wat is jullie advies voor een tegenvoorstel? Ik denk sowieso aan een earn-out regeling (dus pas (een deel) aflossen als ik van tevoren afgesproken omzet- of winstdoelen behaal). Er is namelijk sprake van een groot aandeel goodwill in de overnamesom.

 

En wat als ik niet kan werken en de overnamesom niet kan aflossen? Of als ik überhaupt niet genoeg winst maakt waardoor ik niet kan aflossen? 

Ik ben niet getrouwd of geregistreerd partner maar deel wel een hypotheek met mijn partner (en we hebben samen kinderen). Hoe voorkom ik in het ergste geval beslag op ons huis? 
 

Nogmaals alvast dank voor jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Goedemorgen en welkom,

 

Je vraag komt op mij over alsof je er serieus inspringt, maar wel zonder de vereiste kennis. Goed dat je HL gevonden hebt. Paar dingen:

 

1. Als de verkoper zegt dat jij binnen 2 tot 3 jaar afbetaalt en hij wil daarnaast vijf jaar lang X procent van de winst, heb jij dan enig idee waar de totale koopsom op uitkomt? Kortom, hoe hoog wordt de goodwill en heb je al kunnen bepalen of dat redelijk is?

 

2. Een tegenvoorstel van ons moet je niet willen ontvangen. Wij kennen de onderneming niet, de verkoper niet, jou niet. Alles wat wij zouden roepen in dit stadium is schieten met hagel, waarbij de kans groot is dat we jouw deal eerder verslechteren dan verbeteren.

 

3. Een earn-out gekoppeld aan bepaalde doelstellingen kan een strategie zijn. Of dat werkt hier valt voor ons niet te zeggen. Dat hangt er ook vanaf of de verkoper dat ziet zitten. Aangezien diegene al aangegeven heeft aflossing te willen in 2 tot 3 jaar lijkt het mij weinig kansrijk ook over een earn-out te beginnen, maar je kunt het altijd proberen.

 

4.

12 minuten geleden, Ondernemer84 zei:

En wat als ik niet kan werken en de overnamesom niet kan aflossen? Of als ik überhaupt niet genoeg winst maakt waardoor ik niet kan aflossen? 

Ik ben niet getrouwd of geregistreerd partner maar deel wel een hypotheek met mijn partner (en we hebben samen kinderen). Hoe voorkom ik in het ergste geval beslag op ons huis? 
 

Welkom in ondernemersland! Dit zijn de beginselen van het vak. Daar wapen je je tegen door 1) goed ondernemerschap, dus geen domme risico's nemen, 2) goed financieel beheer van bedrijf en privé, 3) vermogen opbouwen, 4) verzekeren.

 

Uiteraard kun je kijken of er clausules in de koopovereenkomst op te nemen zijn, maar ik heb nog nooit een verkoper ontmoet die zich wat aantrekt van jouw potentiële problemen. Die risico's zou jij als verkoper toch ook niet willen lopen? 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

een (deel van een) eenmanszaak overnemen: dat betekent dat een ander deel ook zelfstandig verder gaat?

Kan het ene deel zonder het andere deel zelfstandig verder?

Heeft het achterblijvende deel invloed op de omzet/winst van het over te nemen deel?

Welk deel is winstgevend? En  geld de goodwill voor het over te nemen deel?

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Ondernemer84 zei:

Ik sta op het punt (maandag al!) mijn baan in loondienst op te zeggen om een (deel van een) eenmanszaak over te nemen.

In elk geval adviseer ik om maandag je baan nog maar niet op te zeggen. Neem de tijd om alles uit te zoeken, want het is nogal wat. Als je nu al je baan opzegt, geef je ook je onderhandelingspositie weg. Gun jezelf de mogelijkheid om nog weg te kunnen lopen van deze deal als je er met de verkoper niet uitkomt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Ondernemer84 zei:

Ik ken het bedrijf en de verkoper goed

Laat desalniettemin voor due diligence een boekenonderzoek uitvoeren (en neem een onverhoopt ongunstige uitkomst op als ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst). Niet alleen voorkom je zo dat je later lijken in de kast vindt, maar ook kun je beter doorzien of en hoe de overname gefinancierd kan worden.

 

Welkom op Higherlevel en véél succes!

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

 

1. Als de verkoper zegt dat jij binnen 2 tot 3 jaar afbetaalt en hij wil daarnaast vijf jaar lang X procent van de winst, heb jij dan enig idee waar de totale koopsom op uitkomt? Kortom, hoe hoog wordt de goodwill en heb je al kunnen bepalen of dat redelijk is?

Allereerst dank voor je reactie!


Ik heb zicht op de totale koopsom/goodwill en de verkoper heeft ook inzage gegeven in hoe tot dat bedrag gekomen is door een prognose te delen. Die prognose vind ik aannemelijk- daar kan ik me in vinden. 
 

Alleen begreep ik (uit nog weinig diepgaand online zoekwerk) dat het bepalen van de goodwill neerkomt op “wat de gek ervoor geeft”. Zijn er wel richtlijnen voor? Of zou een adviseur met kennis van deze specifieke branche hier een richtlijn voor kunnen geven?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom worden jullie geen vennoten? Doe het lekker gezamenlijk als er een groeiverwachting is!

 

Volgens mij heb je nog helemaal geen informatie (gedeeld) om enige beslissing te kunnen maken (om advies te kunnen geven).

 

Wat geef je op en wat denk je er beter van te worden ten opzichte van de huidige of historische situatie?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Welkom in ondernemersland! Dit zijn de beginselen van het vak. Daar wapen je je tegen door 1) goed ondernemerschap, dus geen domme risico's nemen, 2) goed financieel beheer van bedrijf en privé, 3) vermogen opbouwen, 4) verzekeren.

 

Uiteraard kun je kijken of er clausules in de koopovereenkomst op te nemen zijn, maar ik heb nog nooit een verkoper ontmoet die zich wat aantrekt van jouw potentiële problemen. Die risico's zou jij als verkoper toch ook niet willen lopen? 

 

Wat zouden voorbeelden van clausules zijn? 
 

En punt 4) verzekeren: welke type verzekeringen bestaan hierin? Wat zijn termen om op te googelen?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, DaMedia zei:

een (deel van een) eenmanszaak overnemen: dat betekent dat een ander deel ook zelfstandig verder gaat?

Kan het ene deel zonder het andere deel zelfstandig verder?

Heeft het achterblijvende deel invloed op de omzet/winst van het over te nemen deel?

Welk deel is winstgevend? En  geld de goodwill voor het over te nemen deel?

Klopt, de ander gaat zelfstandig verder met het deel dat prima los verder kan.
Het achterblijvende deel heeft geen invloed op de winst van het over te nemen deel.

Ik vermoed dat het over te nemen deel winstgevender is dan het deel dat achterblijft.

De goodwill geldt (uiteraard?) alleen voor het over te nemen deel en zit ‘m vooral in de merknaam- het merk heeft een goede reputatie en naamsbekendheid.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

In elk geval adviseer ik om maandag je baan nog maar niet op te zeggen. Neem de tijd om alles uit te zoeken, want het is nogal wat. Als je nu al je baan opzegt, geef je ook je onderhandelingspositie weg. Gun jezelf de mogelijkheid om nog weg te kunnen lopen van deze deal als je er met de verkoper niet uitkomt.

Dank hiervoor! Dit zet me zeker weer even met beide benen op de grond. :-)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Laat desalniettemin voor due diligence een boekenonderzoek uitvoeren (en neem een onverhoopt ongunstige uitkomst op als ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst). Niet alleen voorkom je zo dat je later lijken in de kast vindt, maar ook kun je beter doorzien of en hoe de overname gefinancierd kan worden.

 

Welkom op Higherlevel en véél succes!

Een boekenonderzoek en die ontbindende voorwaarde zal ik zeker meenemen voordat ik teken. Dank!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Gast zei:

Waarom worden jullie geen vennoten? Doe het lekker gezamenlijk als er een groeiverwachting is!

 

Volgens mij heb je nog helemaal geen informatie (gedeeld) om enige beslissing te kunnen maken (om advies te kunnen geven).

 

Wat geef je op en wat denk je er beter van te worden ten opzichte van de huidige of historische situatie?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Dank voor je reactie! De verkoper heeft geen interesse in een vof of vennootschap - die optie is al besproken. 

 

Ik geef er een baan in loondienst voor op. Zelf ondernemen heb ik altijd zien zitten en deze kans voelt te mooi om te laten schieten gezien ik de vaardigheden heb het te laten groeien en er persoonlijk 100% achtersta. Ik had het bedrijf ooit zelf willen oprichten ;-)

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Ondernemer84 zei:

Alleen begreep ik (uit nog weinig diepgaand online zoekwerk) dat het bepalen van de goodwill neerkomt op “wat de gek ervoor geeft”. Zijn er wel richtlijnen voor? Of zou een adviseur met kennis van deze specifieke branche hier een richtlijn voor kunnen geven?

Daar zijn zeker richtlijnen voor. Sterker nog, je kunt de bepaling van goodwill zo complex maken als je wilt. Een kort door de bocht benadering is X keer de jaarwinst (na aftrek van een redelijke beloning voor je arbeid). X ligt vaak tussen 2 en 7 in het MKB, waarbij geldt dat voor eenmanszaken het vaak niet veel hoger wordt dan 4.

 

Dus als het deel van de eenmanszaak dat jij overneemt goed is voor 100k winst en jij beloont jezelf voor je arbeid in redelijkheid 60k, dan is de restantwinst (overwinst) 40k. Daarvoor betaal je in de regel tussen de 80 en 160k aan goodwill voor. Hier snij ik heel veel bochten weg, maar dit is vooral bedoeld om je een idee te geven, dat het echt niet is wat de gek ervoor geeft.

 

15 minuten geleden, Ondernemer84 zei:

Wat zouden voorbeelden van clausules zijn? 
 

En punt 4) verzekeren: welke type verzekeringen bestaan hierin? Wat zijn termen om op te googelen?

voorbeelden van clausules zijn bijvoorbeeld betalingspauzes als het financieel tegenzit, of de optie om de onderneming terug te verkopen aan de verkoper als jij de koopsom niet kunt afbetalen. Echter, zoals gezegd, zeer zeldzaam en bezien vanuit de verkoper volstrekt niet aantrekkelijk.

 

Verzekeren binnen ondernemingen bedoelde ik meer algemeen. Er zijn bij mijn weten geen verzekeringen die dekking bieden als je klanten weglopen of als jij je schulden niet kunt betalen. Goed ondernemerschap vergt verder wel dat je risico's als je eigen arbeidsongeschiktheid en schade door jouw toedoen als ondernemer regelt/dekt/verzekert.

 

16 minuten geleden, Ondernemer84 zei:

De goodwill geldt (uiteraard?) alleen voor het over te nemen deel en zit ‘m vooral in de merknaam- het merk heeft een goede reputatie en naamsbekendheid.

Wat zegt dat voor jou? Vrijwel niets. Reputatie en merknaam zijn alleen wat waard als de verkoper aantoonbaar winst boekt. Ik kan 's lands beste autogarage zijn, maar als ik bezig ben met het constant nakomen van lieve beloftes, gratis reparaties, garantievoorwaarden tot in de hemel, dan kent iedereen mijn bedrijf, komt iedereen langs, maar verdien ik onderaan de streep niets.

Goodwill komt vervolgens pas aan de orde als die winst zo groot is, dat jij er - naast een redelijk persoonlijk inkomen - er nog wat aan overhoudt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Quote

De goodwill geldt (uiteraard?) alleen voor het over te nemen deel en zit ‘m vooral in de merknaam- het merk heeft een goede reputatie en naamsbekendheid.

Dan zou ik dit gewoon direct in één keer proberen over te nemen (financieren) zonder doorlopende verplichtingen naar de verkoper. Jullie willen kennelijk niet langer samenwerken, maar zorg dan ook voor goede afspraken om niet (nooit) met elkaar te concurreren na een overname of geleidelijke overdracht.

Is er feitelijk een merknaam geregistreerd? En is er dan ook een continue omzetbasis?

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1
Op 23-4-2022 om 12:22, Ondernemer84 zei:

En punt 4) verzekeren: welke type verzekeringen bestaan hierin? 

 

Wat Joost bedoelt is je als verantwoord ondernemer verzekeren tegen verzekerbare operationele risico's die je niet zelf kunt dragen m.a.w. die - als het risico zich voortdoet - je winstgevendheid en/of continuïteit ernstig bedreigen. 

 

Het zijn dus geen verzekeringen gericht op de overname zelf, maar op de ondernemer en de onderneming na overname. De verzekeringen stellen je in staat na een brand, inbraak of arbeidsongeschiktheid het bedrijf voort te blijven zetten en de overnamesom te kunnen blijven betalen 

 

Welke verzekeringen voor  jouw bedrijf relevant zijn hangt af van de activiteiten van het bedrijf,  de waarde van activa, wel of geen personeel, de omvang van het eigen vermogen en jouw eigen risicobereidheid.

 

Voor jouzelf en je partner zijn in ieder geval het arbeidsongeschiktheidsrisico en het overlijdensrisico zeer relevant. Laat je daarover goed voorlichten en neem een besluit iets wel of niet te verzekeren ook vooral samen op basis van feiten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.