• 0

Tips overname eenmanszaak (met goodwill) financieren en verzekeren

Wat fijn dit forum, alvast dank voor het meedenken!

 

Ik sta op het punt (maandag al!) mijn baan in loondienst op te zeggen om een (deel van een) eenmanszaak over te nemen. Ik ken het bedrijf en de verkoper goed want ik werk er nog als zzp’er en ben ook een periode in loondienst geweest. 

 

De verkoper stelt voor dat ik een bedrag binnen 2 tot 3 jaar afbetaal en wil gedurende 5 jaar een percentage van de winst. 

 

Wat is jullie advies voor een tegenvoorstel? Ik denk sowieso aan een earn-out regeling (dus pas (een deel) aflossen als ik van tevoren afgesproken omzet- of winstdoelen behaal). Er is namelijk sprake van een groot aandeel goodwill in de overnamesom.

 

En wat als ik niet kan werken en de overnamesom niet kan aflossen? Of als ik überhaupt niet genoeg winst maakt waardoor ik niet kan aflossen? 

Ik ben niet getrouwd of geregistreerd partner maar deel wel een hypotheek met mijn partner (en we hebben samen kinderen). Hoe voorkom ik in het ergste geval beslag op ons huis? 
 

Nogmaals alvast dank voor jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Goedemorgen en welkom,

 

Je vraag komt op mij over alsof je er serieus inspringt, maar wel zonder de vereiste kennis. Goed dat je HL gevonden hebt. Paar dingen:

 

1. Als de verkoper zegt dat jij binnen 2 tot 3 jaar afbetaalt en hij wil daarnaast vijf jaar lang X procent van de winst, heb jij dan enig idee waar de totale koopsom op uitkomt? Kortom, hoe hoog wordt de goodwill en heb je al kunnen bepalen of dat redelijk is?

 

2. Een tegenvoorstel van ons moet je niet willen ontvangen. Wij kennen de onderneming niet, de verkoper niet, jou niet. Alles wat wij zouden roepen in dit stadium is schieten met hagel, waarbij de kans groot is dat we jouw deal eerder verslechteren dan verbeteren.