• 0

Van zzp terug naar loondienst: moet de onderneming gestaakt worden?

Aan het begin van Covid19 (sept 2020) ben ik van zzp terug in loondienst (diverse redenen). In 2020 heb ik genoeg uren gemaakt om als ondernemer gezien te worden (ivm Corona is zover ik weet die eis toen ook afgezwakt). In 2021 ben ik 100% in loondienst. Wel heb ik nog een klein beetje omzet gemaakt (1500 EUR) maar dat wordt natuurlijk "resultaat uit overige werkzaamheden".

 

Vraag 1: Ik wil de onderneming nog even laten bestaan, omdat ik mogelijk weer terug ga naar zzp. Kan dat? (of moet ik perse stoppen/stakingswinst afrekenen?)

Vraag 2: In de onderneming (eenmanszaak) zit nog een bedrijfsauto (youngtimer), die ik momenteel gebruik voor woon/werk verkeer. Als ik geen kosten opvoer voor de auto, dan heb ik (zover ik weet) ook niet/weinig te maken met bijtelling (aangezien de bijtelling niet hoger kan zijn dan gemaakte kosten). Klopt dit? Of vergis is mij hierin?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Tuur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, tijduur zei:

Vraag 1: Ik wil de onderneming nog even laten bestaan, omdat ik mogelijk weer terug ga naar zzp. Kan dat? (of moet ik perse stoppen/stakingswinst afrekenen?)

 

Nee hoor, je mag de onderneming nog (jarenlang) laten bestaan.

 

1 uur geleden, tijduur zei:

Vraag 2: In de onderneming (eenmanszaak) zit nog een bedrijfsauto (youngtimer), die ik momenteel gebruik voor woon/werk verkeer. Als ik geen kosten opvoer voor de auto, dan heb ik (zover ik weet) ook niet/weinig te maken met bijtelling (aangezien de bijtelling niet hoger kan zijn dan gemaakte kosten). Klopt dit? Of vergis is mij hierin?

Zolang de onderneming bestaat, krijg je altijd te maken met de bijtelling … maar die is nooit hoger dan de gemaakte kosten (inclusief de afschrijvingskosten). Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

 

aanvullend: 

Btw en privégebruik auto van de zaak: woon-werkverkeer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/woon_werkverkeer

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.