• 0

Auto en BTW van eenmanszaak naar BV

Inmiddels heb ik geloof ik alle websites over dit onderwerp gelezen, maar kom er toch nog niet helemaal uit. Hopelijk wel via het forum!

 

Ik heb sinds drie jaar een eenmanszaak. Begin dit jaar heb ik ook een BV opgericht. De eenmanszaak heb ik nog wel, maar de activiteiten daaronder gaan stoppen en ik wil de eenmanszaak in de loop van dit jaar gaan staken.

 

Mijn auto heb ik destijds voor de inkomstenbelasting prive gerekend, maar voor de omzet belasting tot mijn ondernemingsvermogen. Dat mag verschillend zijn voor de belastingdienst. Ik heb altijd een km registratie bijgehouden en dus BTW teruggevraagd voor de aanschaf, benzine en onderhoud en bij de laatste BTW aangifte van het jaar altijd een correctie toegepast voor prive gebruik, waarbij dat voor de aanschaf-BTW over 5 jaar is uitgesmeerd (als voorbeeld: dus 2000 euro BTW van aanschaf teruggevraagd, en zeg dat ik 50% prive rijd, corrigeer ik per jaar 500/2 = 250 euro). Tot zo ver duidelijk en geen probleem.

 

Nu wil ik mijn eenmanszaak dus staken dit jaar en gebruik ik mijn auto ook niet meer voor de eenmanszaak. Ik gebruik de auto echter wel voor bedrijfsactiviteiten van de BV waar ik DGA van ben. Nu vraag ik me af hoe ik dit moet aanpakken. 

 

- Onder de eenmanszaak heb ik nog 2 jaar BTW van de aanschaf die ik zou moeten terugbetalen aan de belastingdienst lijkt me, aangezien ik de komende 2 jaar de auto niet meer zakelijk rijd voor de eenmanszaak (dus 2 keer max prive correctie van 400). Van de andere kant lees ik dat ik bij staking van de eenmanszaak auto gerelateerde zaken tegen de huidige waarde moet 'afrekenen'. Bij staking moet je ook de BTW afrekenen? Hoe moet ik dat vastleggen, want kan mezelf ook geen factuur sturen lijkt me om de auto weer te verkopen incl. btw over de huidige waarde, omdat de auto inkomsten technisch al op prive staat en niet op de zaak? Of betaal ik de belastingdienst gewoon 800 euro terug dit jaar en daarmee is de kous af of moet ik het anders aanpakken?

 

- Kan ik bij de nieuwe BV eenzelfde constructie gebruiken (voor de inkomstenbelasting prive en omzetbelasting zakelijk)? Want ik zou nog 2 jaar aankoop BTW terugvragen 'over' hebben, voor het deel zakelijk gebruik. Op de site van de belastingdienst lijkt in de regeling geen onderscheid tussen eenmanszaak / BV gemaakt te worden en voor beide toepasbaar. Maar op een van de websites las ik dat je een auto alleen voor de omzet belasting tot het ondernemensvermogen mag rekenen (terwijl inkomsten belasting prive is) bij een eenmanszaak en niet voor een DGA bij een BV? In dat geval zou ik dan niets meer kunnen met de BTW over de aanschafwaarde en kan ik de auto voor de omzetbelasting gewoon prive houden. Heeft alleen wel invloed op hoe ik de BTW aangifte moet doen. Dan moet ik dan niet alle BTW over benzine, onderhoud terugvragen en aan het eind van het jaar corrigeren, maar alleen per kwartaal BTW terugvragen over het stukje zakelijk gebruik (prive auto zakelijke gebruiken ipv zakelijke auto prive gebruiken). 

 

Hoop dat mijn casus duidelijk is, oftewel het is me niet echt duidelijk hoe ik mijn auto-gebruik voor de omzetbelasting nou van mijn eenmanszaak naar bv krijg. Ik wil namelijk netjes de regels volgen van de belastingdienst. Hopelijk kan iemand me hierbij helpen!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ok, ik ben zelf misschien een stapje verder. 

 

- Denk dat ik de auto voor de omzetbelasting dus weer naar prive moet worden overgebracht via een 'interne levering'. Ik denk dat ik dan dus BTW moet rekenen over de economische waarde van de auto en deze dus van mezelf betalen aan mijn eenmanszaak die dan dan weer afdraagt aan de belasting. Dat klinkt op zich logisch. 

 

- Zit ik alleen nog even met de BTW van het aankoop bedrag over de 2 jaren waarin ik nog niet gecorrigeerd heb voor prive gebruik, wat moet ik daarmee. Ik denk dan niks, omdat dit verdisconteerd wordt met de BTW over de economische restwaarde?

 

- Maar dit hele verhaal is sowieso een beetje raar, want als ik dus nu alsnog BTW moet betalen, heb ik in totaal meer BTW betaald dan er überhaupt over het oorspronkelijk aankoopbedrag was berekend (jaarlijks prive correcties + BTW over de waarde nu)!

 

- Bij m'n BV ga ik in ieder geval niet meer beginnen aan dit verhaal denk ik en laat ik de auto voor de omzetbelasting ook gewoon prive. Dat is in ieder geval overzichtelijker :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.