• 0

Aandelen afstempelen, kort na oprichting bv

In december 2021 heb ik een bv opgericht. Daar heb ik toen een flink aandelen kapitaal in gestort, omdat ik met een compagnon een bedrijf wilde starten (dat zou een nieuwe werkmaatschappij worden) waarvoor we ook een deel als aandelen kapitaal wilden inbrengen. Daar waren we erg ver mee, maar helaas door de marktomstandigheden vrij last-minute toch moeten besluiten om (voorlopig) niet met de plannen door te gaan. Ik zou de bv nog wel willen laten voortbestaan, omdat ik er nog wat andere werkzaamheden onder verricht, maar het aandelen kapitaal graag weer naar prive terughalen (aandelen afstempelen). Alleen is dit al binnen zes maanden na oprichting van de bv en vraag mij nu af of dit zomaar kan, of dat de belastingdienst het anders kan bestempelen als 'box-hoppen'? Ik kan hier alleen niet echt duidelijke richtlijnen over vinden, behalve 1 website die zei dat je minimaal 6 maanden moet wachten ivm box-hoppen. 

 

Maar op zich lijkt mijn rede uitlegbaar? - ik wilde niet box-hoppen, maar helaas is de bedrijfsstart niet gelukt (kan ik ook aantonen in geval van vragen belastingdienst). Maar het vermogen dat als aandelen kapitaal vorig jaar is ingebracht komt inderdaad niet terug in mijn box3 aangifte over 2022. Als ik het nu eind van het jaar weer van box 3 overhevel naar aandelenkapitaal zou het natuurlijk wel vreemd zijn. 

 

Iemand die hier meer over weet? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, P. Visser zei:

maar het aandelen kapitaal graag weer naar prive terughalen (aandelen afstempelen). Alleen is dit al binnen zes maanden na oprichting van de bv en vraag mij nu af of dit zomaar kan, of dat de belastingdienst het anders kan bestempelen als 'box-hoppen'

Daar zou ik me geen zorgen om maken. Het kost jou overigens ook al snel 1500 euro voor de notaris... Dat doe je niet als je gaat box hoppen 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.