• 0

BTW afdragen buiten de EU

Beste mensen,

 

Ik heb een webshop waarbij ik een natuurlijk cosmetisch haarproduct verkoop. Nu weet ik hoe het gaat met belasting afdragen in Nederland en binnen de EU, alleen loop ik tegen problemen aan met landen buiten de EU.

Ik wil met mijn Shopify webshop namelijk ook buiten de EU verkopen: het VK, de VS, Zwitserland en Noorwegen.

 

Nu weet ik van het Verenigd Koninkrijk dat ik me daar moet inschrijven als bedrijf, zodat ik de btw die ik verdien kan afdragen. Kan ik dan gewoon de 21% btw aanhouden in mijn productprijs?

 

Vervolgens heb ik opgezocht hoe het in de VS en Zwitserland werkt, maar dat zorgde bij mij alleen maar voor vraagtekens. In Zwitserland en de VS moet je als het goed is 0% BTW rekenen. Betekent dit dat de persoon zelf in zijn/haar land belasting moet afdragen? Hoe moet ik dit opgeven bij mijn BTW-aangifte?

En betekent dit dat ik me niet hoef in te schrijven als bedrijf voor een BTW nummer in Zwitserland en de VS?

 

Ook heb ik de vraag of er mensen hier ervaring hebben met Shopify, en hoe je daar voor bepaalde landen 0% BTW kan instellen.

 

Alvast bedankt!

 

Mvg,

 

Poplitea

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 26-4-2022 om 16:57, Poplitea zei:

Nu weet ik van het Verenigd Koninkrijk dat ik me daar moet inschrijven als bedrijf, zodat ik de btw die ik verdien kan afdragen. Kan ik dan gewoon de 21% btw aanhouden in mijn productprijs?

Inschrijven als bedrijf is wat overdreven, maar een Engels BTW-nummer is wel nodig. Je moet het BTW tarief aanhouden van het land van bestemming. Het Engelse (hoge)  BTW tarief is 20%. Verder is waarde van de zending belangrijk, in het VK gelden andere regels als de waarde  excl. transport/verzekering hoger is dan 135 GBP.

 

0% NL BTW is het tarief bij export, of jij of de klant bij invoer BTW betaalt hangt af van wat je daarover met de klant hebt afgesproken, dus in feite DAP of DDP. In de VS kennen ze trouwens niet eens BTW.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Bert. zei:

Inschrijven als bedrijf is wat overdreven, maar een Engels BTW-nummer is wel nodig. Je moet het BTW tarief aanhouden van het land van bestemming. Het Engelse (hoge)  BTW tarief is 20%. Verder is waarde van de zending belangrijk, in het VK gelden andere regels als de waarde  excl. transport/verzekering hoger is dan 135 GBP.

 

0% NL BTW is het tarief bij export, of jij of de klant bij invoer BTW betaalt hangt af van wat je daarover met de klant hebt afgesproken, dus in feite DAP of DDP. In de VS kennen ze trouwens niet eens BTW.

 

Danku. Is dat dan ook alleen voor het VK zo, dat ik daar wél btw in mijn prijs voor moet rekenen?

Ik was van plan om de btw voor Noorwegen, Zwitserland en de VS op 0% te zetten. Maar met de VK kan dat dus niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.