• 0

Actieve deelname in nieuwe startup VS

Hoi iedereen,

Ik ben de laatste paar maanden bezig geweest met het ontwikkelen van een nieuw software idee, samen met een groep anderen die in Amerika zitten. Er is nu een legal entity gestart in de staat Wyoming. Ik zal als lead developer als contractor daar werken aan het product, voor een maandelijkse compensatie en 3.5% in founding shares en nog 0.5% in options die ik later kan exercisen. Alleen ligt bij mij nu de vraag hoe het zit met de belastingdienst etc, de aandelen zijn gevest to 2023 waar 25% wordt losgelaten, en daarna meer natuurlijk. 

Op dit moment en na bespreking met mijn accountant die zich niet zo op internationaal gebied richt, vraag ik mij af of het de beste manier is om de aandelen als persoon te ontvangen terwijl het salaris via een eenmanszaak gaat. Nu de vraag, hoe zit dit met belasting als het bedrijf meer waard wordt? De eerste funding round komt nu ten einde maar de aandelen worden daarvoor gegrant.

Dank alvast voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
42 minuten geleden, PietHein89 zei:

terwijl het salaris via een eenmanszaak gaat.

Waarom loopt het salaris via je eenmanszaak? Je gaat toch een arbeidsovereenkomst aan met ze als persoon? Wat is het ondernemerschap in deze setting?

De aandelen, zolang onder 5% van het totaal of van een specifieke soort, vallen in box 3 (waarin momenteel niets gebeurt, maar vanaf 2025 naar verwachting belasting geheven gaat worden naar werkelijk rendement, inclusief waardeontwikkeling, plus of min). 

Tenzij de fiscus van mening is dat hier sprake is van een lucratief belang (verkapte beloning voor arbeid in de vorm van aandelen), dan zit je in box 1.

En, zodra je op 5% aandelen zit, of 5% van een soort aandeel) zit je in box 2.

Kortom, van alles mogelijk, hangt van de situatie en toekomst af en is dus niet geheel te beantwoorden hier en nu.

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar