• 0

Oprichtingskapitaal van een BV

(Ik zag hieronder een topic die ook over oprichtingskapitaal van een BV ging, maar dat ging specifiek over het terugstorten, vandaar dat ik maar een nieuwe topic heb geopend).

 

Samen met een tweetal vrienden ben ik al een tijdje bezig met het schrijven van een ondernemingsplan. We zijn nu tegen de te kiezen rechtsvorm aangelopen. Wat ons betreft is de keuze een VOF of een BV.

 

Omdat we zoveel mogelijk willen uitsluiten dat we hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld (we zitten allemaal met onze eigen huisje-boompje-beestje) neigt de keuze erg naar een BV.

 

Voorlopig probleem daarbij is echter het benodigde opstartkapitaal van 18.000 euro. We brengen allemaal een bedrag in, maar daar halen we de 18.000 niet mee.

 

Nu weet ik dat je ook goederen mag opvoeren als waarde...

Geldt ditzelfde voor eigengemaakte software? (we hebben allemaal onze sporen op IT vlak verdiend, dus de software is ook daadwerkelijk van een hoogstaand niveau).

Zo ja, hoe wordt die waarde bepaald?

 

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik durf je niet met zekerheid te zeggen of dit mogelijk is of niet.

 

Ik denk dat het moeilijk (waarschijnlijk zelfs onmogelijk) is om de waarde te bepalen van de software, ik neem aan dat het de basis is van jullie te starten onderneming.

 

Voor de zekerheid heb ik wat expert members om hun mening gevraagd, stay tuned.

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Gandwarf,

 

Om de sofyware mee te laten rekenen, moet er een accountant komen die een verklaring afgeeft, dat de software echt die waarde heeft. Dat is lastig. De accountant moet uitgaan van de "verkoopwaarde" van de software. Wie wil het nu kopen (in de staat waarin het verkeerd) en wat wordt er dan voor betaald.

 

De accountants die dit soort verklaringen afgeven hebben de ervaring dat de verkalen van de ondernemers allemaal kloppen, maar als de onderneming binnen enkele maanden in de problemen komt, blijken de "activa" ineens veel minder waard dan verwacht. Daar wordt die accountant dan weer op aangegesproken en dat vindt ie niet fijn.

 

Dus waardering ven nog niet verkochte software is lastig. Jullie kunnen beter ieder nog € 5000 van de tante lenen en het na oprichting meteen terug geven (je tante loopt daarmee geen risico).

 

Stuk eenvoudigen en minder kostbaar. De onderneming heeft dan wel een vordering op jullie van € 5000,-)

 

Groeten,

Nils

(geen juridisch / fiscaal expert)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

 

Om de storting van de software op aandelen te doen (zogenaamde storting in natura) dient zoals Nils hierboven schrijft de waarde van de software beoordeeld te worden. Ter zake van deze waardering zal een accountant moeten worden gevonden die een accountantsverklaring wil overleggen.

 

Daarnaast is het zo dat de benodigde € 18.000 niet blijvend op de bankrekening van de BV behoeft te staan. Indien op enig moment dit bedrag bijeen is gebracht, zal de bank na ontvangst van dit geld verklaren dat het aandelenkapitaal beschikbaar is (geweest) op de dag van oprichting van de BV. Direct daarna kan zonodig weer vrijelijk over het geld worden beschikt.

 

Succes.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.