• 0

bv - holding structuur opzetten in sector vrijgesteld van BTW

Mijn bedrijfspartner en ik willen (mede door onze groei) ons bedrijf omzetten van een VOF naar een BV. We zijn gelijkwaardige partners. We zetten een werkmaatschappij en een vastgoedmaatschappij op. Voor het vervolg zijn we niet zeker. De ene adviseur adviseert ons ieder een eigen holding. Een andere adviseur adviseert ons 1 holding met 50% voor beide DGA s met als gewenst een STAK daartussen. De redenering van de 2e adviseur is dat wij vrijgesteld zijn van omzetbelasting. Als de werkmaatschappij een managementfee aan ons uitbetaalt, moet BTW geheven worden die niet kan worden teruggevraagd door de werkmaatschappij omdat deze B.V. vrijgestelde prestaties verricht. Deze redenering klinkt mij logisch in de oren.

Ik heb de volgende vragen: Wat is het voordeel van optie 1 (ieder een eigen holding)? Wat zijn de verschillen in kosten van beide scenario's?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

33 minuten geleden, Ellen S zei:

Wat zijn de verschillen in kosten van beide scenario's?

Je hebt al twee adviseurs geraadpleegd, en nu vraag je op dit forum om een derde advies danwel een oordeel over eerdere adviezen. Misschien kun je beter aan die adviseurs vragen wat de voor- en nadelen van hun voorgestelde oplossing zijn. Zij kennen immers de details van jouw situatie en hun eigen advies.

 

Daarnaast, wat heb je zelf al uitgezocht? Btw heffen over een managementfee is bijvoorbeeld ook te voorkomen door een fiscale eenheid tussen holding en werkmaatschappij, lees ik in de eerste Google hit over dit onderwerp. Overigens adviseer ik het daadwerkelijk optuigen van een constructie niet te doe-het-zelven maar over te laten aan een adviseur die jullie specifieke situatie goed kent.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Van mij ook in het algemeen wat voor en nadelen

 

Ieder een eigen holding?

Algemeen

- daarin mogen de jaarlijkse kosten geen factor zijn. Als dat het wel is ben je te vroeg met overgaan

 

Voordeel

- een eigen holding geeft 100% controle over de besteding van de management fee en beheer van het vermogen. Vooral voor beheer van vermogen is dat prettig, niemand die meekijkt of meebeslist.

- Geeft ook meer vrijheid in het ondernemen, als je na verloop van tijd iets nieuws gaat doen dan start je vanuit je eigen holding een werkmij en komt alle winst naar jou holding.

 

Nadeel

Er is geen fiscale eenheid voor BTW mogelijk omdat je niet voldoet aan financiele verwevenheid (meer dan 50% aandelen) en soms niet aan de organisatorische verwevenheid

Meer pragmatisch uitgedrukt als een fiscale eenheid lukt dan is het tussen 1 holding en de werkmij en zit je nog steeds met 1 holding buiten de werkmij die wel btw moet rekenen over alle facturen.

 

 

Gezamenlijk in 1 holding maakt je altijd afhankelijk van de ander in elke keuze die je maakt. want zelfs als je zelfstandig bevoegd bent moet je bij 50/50 toch altijd onderling verantwoording afleggen om gezeur te voorkomen.

Persoonlijk vind ik dat altijd minder prettig voor het "besparen van de kosten van 1 bv" hoef je het niet te doen. Het is wel makkelijker om een fiscale eenheid te vormen. maar of dat voordeel opweegt moet echt uit een individueel advies blijken.

 

Er zijn ook andere constructies denkbaar met 2 holdings en waarbij je niet met management fee gaat werken maar gewoon in loondienst bij de werkmij dan heb je ook geen btw probleem.

Dan fungeren de holdings alleen als vermogensbeheerder van de dividend (winst) uitkeringen.

Je zou dit een mix vorm kunnen noemen tussen de 2 opties die jij noemt. Je bent binnen de werkmij dan nog steeds van elkaar afhankelijk als het aankomt op hoogte van salaris en of je een grotere auto kan gaan rijden.

Maar het vermogen in de persoonlijke holding kun je vrij over beschikken zonder inspraak van de ander.

 

Wat belangrijk is bij jullie keuze is dat je niet alleen kijkt naar waar je vandaag tevreden mee bent op goede voet en beide volle bak werken aan de groei van jullie gezamenlijke onderneming.

maar kijk ook naar de toekomst, zijn jullie over 10 jaar nog steeds beide met 110% inzet aan deze onderneming bezig of komt er op een bepaald moment personeel en ontstaat er dan voor de eigenaren of één van hen ruimte voor nieuwe ondernemersavonturen los van de ander? D

Het btw issue zal een belangrijke factor zijn bij jullie, maar "durf" ook te kijken naar scenario's waar je het btw nadeel voor lief neemt,

 

Het is belangrijk bij het wisselen van rechtsvorm is dat het niet alleen vandaag en volgend jaar past, maar ook zoveel mogelijk rekening probeert te houden met voorzienbare ontwikkelingen over 5 of 10 jaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.