• 0

Tripartiete overeenkomst in de bouwsector

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Als startend ondernemer heb ik een vraag voor de meer ervaren ondernemers op dit forum.

Ik ben actief in de verkoop van deuren en krijg regelmatig de vraag of ik deze ook kan monteren voor de klanten. Aangezien ik dit zelf niet kan zal ik het moeten uitbesteden aan een onderaannemer. De uitvoering van de montage en het eindresultaat ligt maar ten dele binnen mijn eigen invloedsfeer en brengt daardoor risico's met zich mee die ik wil uitsluiten. 


Mijn idee is daarom om (als dit juridisch haalbaar is) een tripartiete overeenkomt op te maken voor mijn klanten:

 

Partij A: de consument

Partij B: de leverancier (ik)

Partij C: de onderaannemer

 

Mijn vraag is dan ook, kan ik vanuit mijn eigen firma juridische een bindende overeenkomst sturen namens een derde partij(de montagepartner) zonder dat ik verantwoordelijk ben voor dat deel van de werkzaamheden?

 

Of is het alleen haalbaar dat ik een richtprijs (in samenspraak met de montagepartner) afgeef aan de klant en dat de montagepartner zelf de overeenkomst moet laten tekenen door onze gezamenlijke klant om zelf geen verantwoordelijkheid te dragen?

 

Ik ben erg benieuwd of iemand een verlossend antwoord voor mij heeft, ik kijk inmiddels een beetje scheel van het internet doorzoeken naar antwoorden :)

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

 

Groeten, 

 

Marius 

aangepast door Marius050
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Natuurlijk is dat te realiseren, mits hetgeen jij overeenkomt voldoet aan het  consumentenrecht.

 

De consument moet weten bij wie hij terecht kan bij aanspraken op garantie e.d. Het zal er in voorkomend geval op neerkomen dat jij verantwoordelijk en aansprakelijk te houden bent en het verder zelf moet oplossen met de onderaannemer.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL 

 

Natuurlijk is dat te realiseren, mits hetgeen jij overeenkomt voldoet aan het  consumentenrecht.

 

De consument moet weten bij wie hij terecht kan bij aanspraken op garantie e.d. Het zal er in voorkomend geval op neerkomen dat jij verantwoordelijk en aansprakelijk te houden bent en het verder zelf moet oplossen met de onderaannemer.

Dank je hartelijk voor je reactie. Geldt dit ook wanneer de montagepartner vervolgens vanuit eigen naam de montagekosten factureert aan de consument? 

Link naar reactie
  • 0

Neen, dan verkoop jij alleen een product en de monteur levert de dienst, maar dan moet de montage ook apart tussen consument en monteur zijn overeengekomen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als klant wil je natuurlijk nooit twee overeenkomsten sluiten bij een nieuwe deur; althans ik zou dat nooit doen. Ik wil niet tussen een leverancier en een montagepartner inzitten die naar elkaar wijzen als de deur klemt als het regent oid.

Kortom: als je dat doet zal je mij nooit als klant krijgen.

aangepast door wimj
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Op zich is het goed mogelijk dat je zelf je deuren verkoopt en dat je als bemiddelaar optreedt voor de monteur, maar het is vermoedelijk niet waar je klanten op zitten te wachten. Mensen willen ontzorgd worden als en je kunt meerwaarde bieden door de montage onder je eigen verantwoordelijkheid te verkopen.

Kijk maar eens rond wat een ellende er te vinden is over verkopers die montage door een derde laten doen en daar niet de verantwoordelijkheid voor (willen) dragen.

Link naar reactie
  • 1
Retired Mod     7,5k 30 1439

Het is zeker geen schande om te zeggen dat je geen montage kan bieden bij de verkoop. Beter niet dan half omdat je het risico niet wil lopen.

Een deel van de vraag naar  zal komen omdat klusbedrijven nu druk zijn er er soms maanden wachttijd is. Die "vraag" valt dus weg als de markt zich weer normaliseert.

 

En zoals verschillende al zeggen mensen willen geen verkoper die moeilijk doet bij problemen. Afschuiven gaat ook op jou reputatie afstralen ongeacht of je juridisch gezien het correct hebt geregeld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De klant is totaal niet geïnteresseerd waar materiaal vandaan komt, maar uitsluitend wie het materiaal vakkundig monteert. Kun je je niet beter richten op het verkopen van goederen aan die vakmannen? Of zelf vakman worden.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.