• 0

klant wil op later moment alle rechten over de geleverde software

Hoi,

 

Ik werk als zzp'er en heb ik iets meer dan twee jaar geleden een leuke opdracht voor een klant uitgevoerd, hiervoor heb ik software geschreven, hierbij ook gebruik makend van een aantal open source libraries en projecten, en een deel (library) heb ik in overleg met de klant (tegen korting) zelf ge-opensourced (waarbij een gedeelte van mijn ingeleverde winst dan in de vorm van exposure zou zijn).

 

Deze klant zit nu in een acquisitie traject waarbij ze overgenomen worden door een groot Amerikaans bedrijf. De klant wil dat ik nu een vaststellingsovereenkomst teken waarbij ik eigenlijk volledig afstand doe van de persoonlijkheidsrechten. Ze willen liever geen uitzonderingen zoals in mijn algemene voorwaarden staan omschreven. Ik heb deze voorwaarden op deze manier zodat ik concepten en delen van software kan hergebruiken in verschillende projecten. Het geheel zal ik uiteraard nooit copy/pasten naar een andere klant.

 

In mijn algemene voorwaarden heb ik de volgende punten staan die betrekking hebben op intellectueel eigendom:

Quote

5. Rechten van intellectuele eigendom

 

5.1. <handelsnaam> gebruikt voor haar werkzaamheden open source software waarvan de
rechten bij derden liggen. Voor door <handelsnaam> zelf gemaakte werken geldt dat de
rechten bij <handelsnaam> liggen, tenzij er met Opdrachtgever schriftelijk afgesproken
wordt dat de rechten overgedragen worden. Daarbij geldt dat rechten op Werken die op
maat voor Opdrachtgever gemaakt zijn, in beginsel na aanvaarding van de overeenkomst
aan Opdrachtgever toekomen.

 

5.2. Indien de licentie van bepaalde open source software met zich meebrengt dat
Opdrachtgever (delen van) de software alleen als open source kan verspreiden, zal
<handelsnaam> Opdrachtgever daarover tijdig adviseren.

 

5.3. Opdrachtgever is gerechtigd wijzigingen in Werken aan te brengen die zij ontvangt.