• 0

Buitenlandse btw bij afhalen ?

Ik haal wel eens producten af als ik bij een buitenlandse (EU) leverancier op de koffie ga. 

 

Nu is er 1 leverancier die mij dan btw laat betalen over die producten terwijl hij dit normaal niet berekend als het bij mij afgeleverd word. Het betreft een reguliere leverancier, dus niet een eenmalige aankoop of zo bij een onbekende.

 

Bij andere leveranciers (ander land) heb ik dit nog niet meegemaakt en kreeg ik gewoon een factuur waar de btw was verlegd, zoals het altijd gaat.

 

Is hier een officiele regel voor of is dit afhankelijk van de leverancier ? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een leverancier mag uitsluitend goederen met 0% btw leveren als bewezen wordt dat de goederen de grens over zijn gegaan. Per bode is dit aantoonbaar. Als je het zelf meeneemt kan dit bewijs mogelijk niet geleverd worden. Advies: maak verklaring dat jij, met auto met kentekennummer de goederen hebt meegenomen. Bewijs dat je daar daadwerkelijk bent geweest bv met tolbriefje of parkeerapp. Stuur dit op naar de leverancier en vraag om een btw 0 factuur. Dan is het aannemelijk dat de goederen de grens over zijn gegaan.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,5k 31 1444

Wat Herman zeg is de regel op basis waarvan je als verkoper zekerheid kan krijgen over de daadwerkelijke export. Het gaat over Nederland maar het is een Europese regel dus in heel EU is het in de basis hetzelfde. MAar de crux is dat de verkoper verantwoordelijk is zich te overtuigen dat er daadwerkelijk geexporteerd wordt.
 

hier zie je de uitleg van de belastingdienst

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/administratie_bijhouden_van_goederen_en_diensten_naar_andere_eu-landen/aantonen_dat_u_goederen_levert_aan_afnemers_die_aangifte_doen/vervoersverklaring_bij_afhaaltransacties

 

Een leverancier heeft dus wel de vrijheid om te vinden dat onvoldoende duidelijk is dat de goederen het land verlaten, want zij moeten dat kunnen aantonen bij een controle. Dat kan ook komen omdat bijv het personeel op de afhaallocatie onvoldoende bekend is met de formaliteiten.

 

De oplossing lijkt me ook simpel, als je normaal online besteld en het wordt bezorgt dan doe je dat toch ook bij een bezoek? Laat de goederen opsturen als je geen btw gedoe wilt.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Roel J zei:

Een leverancier heeft dus wel de vrijheid om te vinden dat onvoldoende duidelijk is dat de goederen het land verlaten, want zij moeten dat kunnen aantonen bij een controle.

Ik zou het geen vrijheid willen noemen, maar een verplichting …

 

20 uur geleden, Derek-Jan zei:

Bij andere leveranciers (ander land) heb ik dit nog niet meegemaakt en kreeg ik gewoon een factuur waar de btw was verlegd, zoals het altijd gaat.

Het zijn deze andere leveranciers die hier te makkelijk mee omgaan.

 

De oplossing van Roel is simpel en doeltreffend … maar dan wordt het wel een duur kopje koffie. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Cosara zei:

De oplossing van Roel is simpel en doeltreffend … maar dan wordt het wel een duur kopje koffie. 

 

Vooral dat he, als je er dan toch bent kun je net zo goed wel wat handel meenemen.

 

Maar volgens de regels moet het dus met btw. Duidelijk.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

BTW terugvorderen bij de belastingdienst van een ander land is ook niet zo makkelijk als beide bedrijven een geldig BTWnummer hebben. Formeel moet dan zonder BTW geleverd worden.

Ik zou dus toch met een verklaring en wat extra bewijs werken en factuur zonder BTW vragen aan de levererancier.

aangepast door herman van der helm
Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, herman van der helm zei:

 Formeel moet dan zonder BTW geleverd worden.

Dat is dus niet zo, het is geen kwestie van "moeten" maar van "mogen". De leverancier neemt immers een risico om zonder BTW te leveren, wat eigenlijk niet wettelijk afgedwongen kan/mag worden. De NL BD schrijft ook niet voor niets bij de vervoersverklaring:

 

"Lever bijvoorbeeld alleen met 0% aan vaste klanten die al vaker zonder problemen bij u hebben gekocht. In andere gevallen kunt u de klant beter Nederlandse btw in rekening brengen". 

 

34 minuten geleden, herman van der helm zei:

BTW terugvorderen bij de belastingdienst van een ander land is ook niet zo makkelijk als beide bedrijven een geldig BTWnummer hebben.

Dat klopt, dit kan in beginsel niet via het elektronisch teruggaafverzoek, eigenlijk de enige oplossing (naast crediteren en een nieuwe factuur) is registratie in het land van de leverancier,  de aankoop als fictieve ICL aangeven en de betaalde BTW terug te vragen. Een hoop gedoe. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.