• 0

Contact met Apple en Google - transactiekosten app store, play store

(aangepast)

Dag,

 

Ik zoek al een tijdje contact met Apple en Google om ze te vragen hoe het precies werkt met transactiekosten op hun platforms (app store, play store).

 

Als ik bijvoorbeeld via de bank app mn vader een tientje overmaak dan krijgt hij 10 euro, als ik een tientje candy crush credits koop dan pakt Apple/Google er 30% van.

 

Wat is het verschil tussen die 2?

 

Als ik een media wallet heb wil ik dat gebruikers zoveel mogelijk geld zelf houden, net zoals bij de bank app zullen de transacties voor mijn rekening zijn.

Dat is geen probleem, het zou bijvoorbeeld 13 cent kosten als iemand 5/10 euro aan credits koopt. Als ze altijd 30% van de aankoop "pakken" dan is de enige die er beter van word de megacorporatie, ipv de kranten en uitgevers etc. die al jaren moeite hebben het hoofd boven water te houden.

 

En als mensen via mijn (nog niet online) website kopen en vervolgens inloggen op hun app, dan betalen ze die 30% sowieso niet, toch?

 

Van de bank is het niet lastig om een pdfje te krijgen met wat alles kost, maar het lukt mij maar niet om dit te vinden van Apple of Google.

 

Heeft iemand een idee waar ik deze informatie kan vinden?

 

Ik weet dat ik nog veel moet leren, maar hier loop ik een beetje op vast. Misschien is het wel heel simpel.. het vinden van de informatie is niet simpel voor mij op dit moment. Verder dan frustrerende en onbehulpzame emailtjes uitwisselen zonder enige informatie met google is het niet gekomen.

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Welkom op Higherlevel!

 

18 minuten geleden, Pando82 zei:

Ik zoek al een tijdje contact met Apple en Google om ze te vragen hoe het precies werkt met transactiekosten op hun platforms (app store, play store).

Bij in-app aankopen van digitale producten rekenen zowel Apple als Google in hun Stores een commissie van 30% van de verkoopprijs. De uitzondering daarop is voor kleine(re) bedrijven met een omzet van minder dan $1 miljoen, die kunnen bij Apple meedoen aan het App Store Small Business Program en betalen dan 'slechts' 15% commissie. Google biedt een vergelijkbaar programma, waarbij je dan ook 15% commissie moet afdragen.

 

20 minuten geleden, Pando82 zei:

Als ik bijvoorbeeld via de bank app mn vader een tientje overmaak dan krijgt hij 10 euro, als ik een tientje candy crush credits koop dan pakt Apple/Google er 30% van.

 

Wat is het verschil tussen die 2?

Je betaalt de commissie enerzijds omdat ze je app een podium geven met hun app store, en anderzijds omdat ze daadwerkelijk transactiekosten hebben. Een ander verschil met jouw vergelijking is dat een overboeking naar je vader een privétransactie is en de (grote) banken graag zoveel mogelijk consumenten hebben en niet perse verdienen op de transacties. Als je als bedrijf een transactie naar bijvoorbeeld je vader doet, betaal je daarvoor wel transactiekosten.

 

29 minuten geleden, Pando82 zei:

Als ze altijd 30% van de aankoop "pakken" dan is de enige die er beter van word de megacorporatie, ipv de kranten en uitgevers etc. die al jaren moeite hebben het hoofd boven water te houden.

Het zal, tot je eerste miljoen omzet, dus 15% zijn. De overige 85% is voor jou, die je natuurlijk door kunt geven aan kranten en uitgevers. Apple en Google zijn dus niet de enigen die er beter van worden, maar ze pakken inderdaad een mooie commissie. En dat kunnen ze maken door de positie die ze hebben opgebouwd, er is weinig serieuze concurrentie mogelijk.

 

30 minuten geleden, Pando82 zei:

En als mensen via mijn (nog niet online) website kopen en vervolgens inloggen op hun app, dan betalen ze die 30% sowieso niet, toch?

 

Op jouw website kun je de (digitale) producten ook aanbieden en klanten inderdaad daar af laten rekenen. Dan zal je ook transactiekosten hebben, omdat je de betalingen via een payment service provider zal laten lopen. Maar je bent dan geen commissie aan Google of Apple kwijt.

 

 

33 minuten geleden, Pando82 zei:

Van de bank is het niet lastig om een pdfje te krijgen met wat alles kost, maar het lukt mij maar niet om dit te vinden van Apple of Google.

 

Heeft iemand een idee waar ik deze informatie kan vinden?

Een bank heeft een hoop meer verschillende soorten transacties en diensten, en dus ook een uitgebreidere menukaart. In de twee Stores zijn eigenlijk drie onderdelen die geld (kunnen) kosten: het plaatsen van de app, commissie op in-app aankopen en promotiekosten. De eerste betaal je sowieso, de tweede alleen als je in-app aankopen aanbiedt en de derde is mogelijk als je wil adverteren met je app in de Store voor betere zichtbaarheid.

 

Op websites zoals deze is wel informatie te vinden over de (hoogte van de) kosten, maar vanuit Apple en Google is het inderdaad niet heel makkelijk beschikbaar. Ik neem aan dat je de exacte kosten uiteindelijk toch niet laat afhangen van je keuze óf je je app gaat releasen in de Stores, je hebt namelijk weinig alternatieven. Zodra je in het traject gaat om je app (in testmodus) aan te bieden, kom je vanzelf op het onderdeel waarin ze je presenteren wat het gaat kosten.

 

 

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Pando82 zei:

Als ik bijvoorbeeld via de bank app mn vader een tientje overmaak dan krijgt hij 10 euro, als ik een tientje candy crush credits koop dan pakt Apple/Google er 30% van.

 

Nou stel je een consumentenvraag op een ondernemersforum.

 

Een ondernemer weet dat als een klant 10 euro betaalt bij de kassa of in de webshop dat de bank kosten in rekening brengt. Nederland heeft een geolied betalingssysteem, dus die kosten zijn te overzien. Zie recent nieuws van Betaalvereniging Nederland.

 

Quote

De Betaalvereniging en Nederlandse toonbankinstellingen (detailhandel, benzinebranche en horeca) lieten onderzoeken wat de kosten zijn van online betalingen voor fysieke MKB-winkels en restaurants met een eigen webwinkel. Die betalen gemiddeld 68 eurocent voor een online betaling. Dat is fors hoger dan de kosten voor een betaling aan de kassa bij de onderzochte ondernemingen. Gemiddeld kost die 26 eurocent, met een debetkaart, creditkaart of contant.

 

De kosten van betalingen met creditcards zijn doorgaans (veel) hoger, vandaar dat de creditcardmaatschappijen hun klanten kunnen belonen. Vandaar ook dat winkels en restaurants niet bepaald blij zijn met creditcard-betalingen. Systemen als Apple Pay liften mee met creditcards, dus ook die betaalvormen zijn niet populair bij winkels.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Bij Betalingsverkeer Nederland zijn onderzoeksgegevens van de kosten van toonbankbetalingen en online betalingen te vinden. Ik heb schema's gekopieerd. Dan zie je dat pinnen (toonbank) en iDeal (online) goedkoop is en creditcard / Paypal / ApplePay duur. Daarom staan winkels niet te springen om betaalgemak te faciliteren.

Kosten_Toonbankbetalingen.jpg

Kosten_Onlinebetalingen.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Bij in-app aankopen van digitale producten rekenen zowel Apple als Google in hun Stores een commissie van 30% van de verkoopprijs. De uitzondering daarop is voor kleine(re) bedrijven met een omzet van minder dan $1 miljoen, die kunnen bij Apple meedoen aan het App Store Small Business Program en betalen dan 'slechts' 15% commissie. Google biedt een vergelijkbaar programma, waarbij je dan ook 15% commissie moet afdragen.

 

En is het mogelijk om in apps te linken naar de website om daar te laten betalen en daarmee "in-app" te omzeilen? Of praat ik onzin? :P

 

Quote

Je betaalt de commissie enerzijds omdat ze je app een podium geven met hun app store, en anderzijds omdat ze daadwerkelijk transactiekosten hebben. Een ander verschil met jouw vergelijking is dat een overboeking naar je vader een privétransactie is en de (grote) banken graag zoveel mogelijk consumenten hebben en niet perse verdienen op de transacties. Als je als bedrijf een transactie naar bijvoorbeeld je vader doet, betaal je daarvoor wel transactiekosten.

 

Dat is ook mijn insteek, een kleine marge en veel gebruikers. Dat ik als een bedrijf ervoor moet betalen snap ik natuurlijk. Ik vraag me af waarop of waardoor dat verschil (tussen bank transactie en candy crush) word bepaald. Gaat het om het nut van de transactie, dwz "serious business vs recreatie"? Ik zou graag de criteria weten.

 

Op 3-5-2022 om 14:53, RubenT zei:

Het zal, tot je eerste miljoen omzet, dus 15% zijn. De overige 85% is voor jou, die je natuurlijk door kunt geven aan kranten en uitgevers. Apple en Google zijn dus niet de enigen die er beter van worden, maar ze pakken inderdaad een mooie commissie. En dat kunnen ze maken door de positie die ze hebben opgebouwd, er is weinig serieuze concurrentie mogelijk.

 

Die 85% is voor de uitgevers, de kranten, de mediabedrijven die in geldnood zitten. Ik hoef alleen maar genoeg te hebben om niet op een houtje te bijten.  De prioriteit ligt niet bij mij. Dat ze zo'n beetje een duopolie zijn is vervelend inderdaad, maar op het moment is het niet anders.

 

Op 3-5-2022 om 14:53, RubenT zei:

Op jouw website kun je de (digitale) producten ook aanbieden en klanten inderdaad daar af laten rekenen. Dan zal je ook transactiekosten hebben, omdat je de betalingen via een payment service provider zal laten lopen. Maar je bent dan geen commissie aan Google of Apple kwijt.

 

Juist, dat is wat ik wil. Dat het mij 15 cent kost als gebruikers 5 of 10 euro kopen dat is geen probleem. Dat er betaald moet worden als er geld van "mijn" rekening naar de kranten gaat is ook geen probleem.

 

Wat ik me dan afvraag is wat als jij via de app koopt en ik via de website, beiden 5 euro, krijg jij dan minder "waar voor je geld" omdat apple z'n deel pakt. Dat lijkt me erg ongelijk.

 

Op 3-5-2022 om 14:53, RubenT zei:

Een bank heeft een hoop meer verschillende soorten transacties en diensten, en dus ook een uitgebreidere menukaart. In de twee Stores zijn eigenlijk drie onderdelen die geld (kunnen) kosten: het plaatsen van de app, commissie op in-app aankopen en promotiekosten. De eerste betaal je sowieso, de tweede alleen als je in-app aankopen aanbiedt en de derde is mogelijk als je wil adverteren met je app in de Store voor betere zichtbaarheid.

 

Op websites zoals deze is wel informatie te vinden over de (hoogte van de) kosten, maar vanuit Apple en Google is het inderdaad niet heel makkelijk beschikbaar. Ik neem aan dat je de exacte kosten uiteindelijk toch niet laat afhangen van je keuze óf je je app gaat releasen in de Stores, je hebt namelijk weinig alternatieven. Zodra je in het traject gaat om je app (in testmodus) aan te bieden, kom je vanzelf op het onderdeel waarin ze je presenteren wat het gaat kosten.

 

Dat is goed om te weten, bedankt. Kosten zijn onvermijdelijk, dat snap ik, voor niets gaat de zon op.

 

Voor het financieel plan heb ik die kosten nodig, ik wil weten wanneer ik quitte speel.

 

Het is een ambitieus project, maar het gaat er toch komen en ik kan net zo goed degene zijn die het doet. Ik zal de link bekijken.

 

Bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-5-2022 om 18:53, TwaBla zei:

Nou stel je een consumentenvraag op een ondernemersforum.

 

Een ondernemer weet dat als een klant 10 euro betaalt bij de kassa of in de webshop dat de bank kosten in rekening brengt. Nederland heeft een geolied betalingssysteem, dus die kosten zijn te overzien. Zie recent nieuws van Betaalvereniging Nederland.

 

0,68, dat is best wel wat!

 

Alles kost geld, dat snap ik. Bij mijn idee zou echter ook internationaal betaalverkeer komen kijken. Niet dat dat onoverkomelijk is uiteraard.

 

Op 3-5-2022 om 18:53, TwaBla zei:

De kosten van betalingen met creditcards zijn doorgaans (veel) hoger, vandaar dat de creditcardmaatschappijen hun klanten kunnen belonen. Vandaar ook dat winkels en restaurants niet bepaald blij zijn met creditcard-betalingen. Systemen als Apple Pay liften mee met creditcards, dus ook die betaalvormen zijn niet populair bij winkels.

 

Zijn de kosten veel hoger omdat de creditcardbedrijven dit eisen/nou eenmaal gierig zijn? Van apple pay had ik niet anders verwacht.

 

Bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0
Op 3-5-2022 om 21:35, TwaBla zei:

Ik heb schema's gekopieerd. Dan zie je dat pinnen (toonbank) en iDeal (online) goedkoop is en creditcard / Paypal / ApplePay duur. Daarom staan winkels niet te springen om betaalgemak te faciliteren.

 

Bedankt daarvoor.

 

Faciliteren is tot daar aan toe, dat het zulke kosten met zich mee brengt is minder.

 

Het verbaast me dat contant zo duur is.. als ik iets koop voor een kwartje kost dat de winkel 0,49? Gekheid :O

 

Klopt het dat paypal alles van 1 centrale rekening doet? Een kennis zei dat ooit tegen me, dat zou wel kunnen werken voor me.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Pando82 zei:

En is het mogelijk om in apps te linken naar de website om daar te laten betalen en daarmee "in-app" te omzeilen? Of praat ik onzin? :P

Volgens mij ga je dan tegen de voorwaarden van de Stores in. Je zult dus echt een (mobiele) website moeten hebben waarop die aankoop gedaan kan worden.

 

3 uur geleden, Pando82 zei:

Ik vraag me af waarop of waardoor dat verschil (tussen bank transactie en candy crush) word bepaald. Gaat het om het nut van de transactie, dwz "serious business vs recreatie"? Ik zou graag de criteria weten.

Omdat banken en app stores een ander verdienmodel hebben. Een bank bied je een rekening waarbij je als consument voor meestal een paar euro per maand onbeperkt transacties kunt doen. Daar verdienen ze niet echt aan, maar omdat je hun geld bij hun hebt gestald, kunnen ze daar wel wat aan verdienen. Een bank biedt haar klanten daarnaast nog meer producten waarmee ze verdienen, zoals leningen.

De app stores verdienen daarentegen juist aan de commissie op aankopen. Op de extra promotie mogelijkheden na is die commissie hun enige vorm van inkomsten.

 

3 uur geleden, Pando82 zei:

Wat ik me dan afvraag is wat als jij via de app koopt en ik via de website, beiden 5 euro, krijg jij dan minder "waar voor je geld" omdat apple z'n deel pakt. Dat lijkt me erg ongelijk.

Bij een aankoop van een van jouw digitale producten zet iemand zijn euro’s om in digitale credits die gedoneerd kunnen worden aan uitgevers, als ik je concept goed begrijp. Het is aan jou hoeveel die credit waard is, maar als een consument ‘m kan doneren aan een uitgever die er daarna weer euro’s van jou voor kan krijgen, zal je goed moeten kijken hoe je die waardeert, ja. Als iemand via je app €5 betaalt, ontvang jij €3,51, na aftrek van BTW en commissie.  Dat is dus het bedrag dat via die donaties weer door jou verdeeld kan worden over uitgevers. Maar je zal zelf ook weer kosten maken, bijvoorbeeld voor de transactie die jij vervolgens doet aan die uitgevers. Dus feitelijk kun je minder dan €3,51 verdelen.

 

Als iemand via je website koopt, zal er een hoger ‘budget’ overblijven, omdat de transactiekosten waarschijnlijk wel lager dan die 15% zijn. 
 

Het blijft aan jou of je een consument die €5 uitgeeft ook echt credits twv €5 geeft, maar in dat geval zal jij het verschil bij moeten leggen.


 

3 uur geleden, Pando82 zei:

Zijn de kosten veel hoger omdat de creditcardbedrijven dit eisen/nou eenmaal gierig zijn? Van apple pay had ik niet anders verwacht.

Het is relatief kostbare infrastructuur: redelijk wereldwijd te gebruiken, veel veiligheidsmaatregelen, fraudebeperkingen, verzekerde transacties, etc. 
Het is overigens niet zo dat Apple Pay maar gewoon om gierig te zijn kiest voor een relatief duur netwerk, maar je zet niet zomaar zoiets op en de creditcardmaatschappijen hebben nu dus al een bestaand wereldwijd netwerk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.