• 0

Btw verleggen bij AliExpress en andere Chinese webshops

Weten jullie of het mogelijk is om de BTW te verleggen op deze websites?

Ze sturen nu facturen die niet geheel kloppen volgens de nederlandse wet.

 

Als ze ze kunnen verleggen dan is het probleem natuurlijk opgelost.

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan je iets meer context geven over de situatie?

Koop jij items op die shops of gebruik je ze als platform om te verkopen? En met welke firma's doe je precies zaken?

 

In het algemeen gesproken hebben Chineze webshops namelijk niets te maken met de BTW. Ze zitten immers in China. Er valt dan ook niets te verleggen. Jij als Nederlands bedrijf moet alles met de BTW regelen.

Maar sommige van deze shops hebben inmiddels entiteiten in de EU, waardoor BTW verleggen waarschijnlijk wel mogelijk is. Daarvoor moet je weten met wie je precies zaken doet.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Wouter Hol zei:

In het algemeen gesproken hebben Chineze webshops namelijk niets te maken met de BTW. Ze zitten immers in China.

Wel als deze webshops alvast de btw aangeeft en afdraagt via het IOSS (wat voor de klant over het algemeen goedkoper uitpakt). Zoals AliExpress doet.

 

Quote

IOSS staat voor Import One Stop Shop. Een goed gekozen naam, want het ademt gemak en eenvoud, en dat is precies wat het moet gaan verzorgen.

 

IOSS is een initiatief van Europa, waar niet-Europese webshops zich bij kunnen aanmelden. Import One Stop Shop moet ervoor zorgen dat de hoge inklaringskosten van hierboven niet meer nodig zijn.

https://chinafans.nl/btw-invoerrechten-gids/

 

Verleggen mogen ze in ieder geval niet doen. Ze kunnen ook zonder btw verzenden en dan moet jij de btw aan de transporteur betalen (die voor die afhandeling ook exta kosten rekent).

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Rik · zei:

Wel als deze webshops alvast de btw aangeeft en afdraagt via het IOSS (wat voor de klant over het algemeen goedkoper uitpakt). Zoals AliExpress doet.

De IOSS is alleen bedoeld voor B2C, niet voor B2B. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Bert. zei:

De IOSS is alleen bedoeld voor B2C, niet voor B2B. 

En wat denk je dat AliExpress doet? (TS heeft het o.a. over Ali) Die is bedoeld voor B2C. En die gebruiken dus IOSS.

 

Anders is AliBaba misschien een optie. Die is meer bedoeld voor B2B.

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Rik · zei:

En wat denk je dat AliExpress doet? (TS heeft het o.a. over Ali) Die is bedoeld voor B2C. En die gebruiken dus IOSS.

Dat heb ik gelezen maar dit is een ondernemersforum toch? Als TS bedrijfsmatig bestelt bij Aliexpress doet hij het eigenlijk verkeerd.... Maakt mij verder niet uit maar dan moet hij eigenlijk zijn verwachtingspatroon voor wat betreft BTW verleggingen en dergelijke wat bijstellen. 

Link naar reactie
  • 0

Ik koop de spullen bij hun. Hun rekenen ook btw. Echter wil ik die btw in nederland terugvragen. Volgens mijn boekhouder heeft de factuur dan een nederlands/europees btw nummer nodig. Anders mag het niet volgens de wet. Nu heb ik alleen een btw nummer waar geen letters voor staan van hun. 
 

de vraag is of meerdere mensen hier tegenaan lopen en hoe ze dit hebben opgelost. 

www.quadcopter-shop.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 4-5-2022 om 15:36, aves zei:

Nu heb ik alleen een btw nummer waar geen letters voor staan van hun. 

 

Dat suggereert dat ze geen BTW hebben afgedragen en er voor jou dus ook niets terug te vragen valt. Maar misschien is het slechts een foutje van de verkoper. Heb je al contact opgenomen met de verkoper en gevraagd of zij een geldig Europees BTW nummer hebben en of ze de factuur kunnen corrigeren?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 uur geleden, aves zei:

Volgens mijn boekhouder heeft de factuur dan een nederlands/europees btw nummer nodig. Anders mag het niet volgens de wet. Nu heb ik alleen een btw nummer waar geen letters voor staan van hun. 

AliExpress (waar je het bedrag aan betaald) heeft deze aankoop via het IOSS systeem aangegeven. Zij hebben dan ook geen NL BTW nummer nodig maar alles gaat via dat systeem. Dat systeem is bedoeld voor B2C en niet voor B2B. Je kunt die BTW dan ook niet terugvorderen.

 

Verkoper zal hier verder niets aan kunnen doen want die doet niets met facturen, volgens mij gaat dat allemaal via AliExpress. Hoe het bij andere Chinese webshops gaat weet ik niet.

 

7 uur geleden, aves zei:

de vraag is of meerdere mensen hier tegenaan lopen en hoe ze dit hebben opgelost.

Er is BTW over betaald (anders had de transporteur jou bij afleveren nog een bedrag laten betalen). Maar die BTW kun je verder niet terugvragen. Je kunt dus het complete bedrag (incl. BTW) inboeken als inkoop (zonder aparte BTW).

 

7 uur geleden, aves zei:

Volgens mijn boekhouder heeft de factuur dan een nederlands/europees btw nummer nodig.

Heeft je boekhouder niet aangegeven wat je dan kunt doen als je dus geen juiste factuur hebt gekregen m.b.t. de BTW?

 

Edit: Ik zie dat Ali wel iets heeft staan over business buyers en VAT info.

Zie Q: As a Business Buyer, how can I provide my VAT information to AliExpress?

in hun help center.

Maar dan krijg je wel weer te maken met hogere inklaar kosten (als ze dit bij Ali al goed doen).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.