• 0

Buitenvennootschappelijke vermogen pand naar prive

Hallo iedereen,

 

Ik heb een pand in buitenvennootschappelijke vermogen. Ik gebruik dit pand voor mijn vof. Nu wil ik binnenkort met pensioen gaan, maar heb al opvolgers voor de vof. Ik wil als ik met pensioen ben graag het pand verhuren aan de vof.

 

Ik begrijp nog niet volledig hoe ik dit kan bewerkstelligen, tevens weet ik niet hoe het buitenvennootschappelijke vermogen precies werkt. Ik begrijp dat het een stille reserve is op de balans en dat er een aparte balans voor is.

 

Maar is het nu dan mogelijk om mijn ondernemingspand om te zetten naar privé zodat ik over de huurinkomsten belasting betaal in box 3, want ik begrijp dat ik belasting moet betalen in box 1 als ik het pand niet omzet naar privé. Tevens snap ik dat een ondernemingspand naar privé omzetten ook veel belasting met zich meebrengt. Wat is de gunstigste manier hiervoor?

 

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat wijsheid is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Lijkt mij weinig te kiezen hier:

Als je stopt als ondernemer (met pensioen gaat dus) zal er sprake van stakingswinst zijn, neem ik aan. En daar komt dan de 'afrekening' (in box 1) van het pand ook bij kijken. 

En daarna is het privébezit allemaal, dus box 3.

Bedankt voor het snelle antwoord. Aha, zo zit dat dus. Er is geen ander meer gunstige manier om dit te doen dus? Ik heb namelijk gehoord dat je wel meer dan 50% moet inleveren van het pand.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.