• 0

IB als freelancer

Hi, 

Ik werk grotendeels voor een werkgever en ben daarnaast in de zomer van 2021 als zzp'er begonnen omdat ik gevraagd werd door een bedrijf uit Amerika om voor hen enkele uren te werken. Het makkelijkst was om dat de toen als freelancer. Ik maak elke maand een ander aantal uren en ben van plan om hier binnenkort weer mee te stoppen. Ik ben me alleen echt kapot geschrokken van het bedrag dat ik uiteindelijk aan de Belastingdienst moet betalen over mijn inkomsten van vorig jaar (boven de 50%!!!). Mede omdat ik geen aanspraak maak op alle aftrekposten: ik heb 1 opdrachtgever, haal het urencriterium niet etc. 

 

Nou vroeg ik me af, of ik met de inkomsten van dit jaar misschien slimmere investeringen kan doen? Zijn er manieren dat ik het geld dat ik verdien als freelancer bijv. kan stoppen in een groene investering o.i.d. waardoor ik er minder belasting over betaal? Voor mij zijn deze inkomsten een leuke bijverdienste en heb ik het verder niet direct nodig voor levensonderhoud. Heeft iemand tips? Ik snap natuurlijk best wel dat er belasting betaald moet worden, maar meer werken loont zo echt heel weinig. 

 

Ik hoor het graag of iemand tips heeft! 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Meidje-freelanceallereerst welkom op Higherlevel!

 

2 uur geleden, Meidje-freelance zei:

Nou vroeg ik me af, of ik met de inkomsten van dit jaar misschien slimmere investeringen kan doen? Zijn er manieren dat ik het geld dat ik verdien als freelancer bijv. kan stoppen in een groene investering o.i.d. waardoor ik er minder belasting over betaal? Voor mij zijn deze inkomsten een leuke bijverdienste en heb ik het verder niet direct nodig voor levensonderhoud. Heeft iemand tips?

 

Mijn tip dan: bouw aanvullend pensioen op via sparen of beleggen op een bancaire lijfrenterekening: over die inleg betaal je namelijk geen IB, dus betaal je minder belasting. Bovendien telt dat in een lijfrente gestorte vermogen niet meer mee voor je box 3 vrijstelling en heffing

 

En bijkomend voordeel: het percentage van je winst/inkomen dat je mag storten gaat binnenkort flink omhoog, zodat het ook interessant(er) wordt voor iedereen die in loondienst al een pensioen opbouwt en daarnaast freelance inkomsten heeft 

 

Edit/toevoeging: er is wel een IB voordeel bij Groen beleggen, maar dat is heel beperkt: 0,7% heffingskorting over de waarde van je  groene beleggingen in de extra vrijstelling van Box 3.

Op iedere € 1.000,- groene beleggingen tot die vrijstelling (2022: circa 60K)  levert je dat circa € 35,- belastingvoordeel op. Ter vergelijk: op een lijfrente inleg van € 1.000,- krijg je meer dan € 500,- voordeel ( en het aantal groene beleggingsmogelijkheden bínnen bancaire lijfrentes neemt ook toe )

 

aangepast door Norbert Bakker
toevoeging IB voordeel groene beleggingen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.