Ga naar inhoud
  • 0

Ben ik productaansprakelijk? [levering zonder verpakking]

Senior     73 1
(aangepast)

Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik uitbreiden met verhuur (evenementen branche). De klant neemt een compleet pakket af met te huren producten maar ook producten die niet retour hoeven, omdat het verbruiksvoorwerpen zijn. Denk aan ballonnen, servetten, stoel decoraties.

 

Ik neem ballonnen als voorbeeld. Als je in de winkel een zak ballonnen koopt staat daar een heel etiket op met alle waarschuwingen en gegevens van de fabrikant. In mijn geval zal er geen gesloten zak ballonnen bij zo'n huurpakket gedaan worden, maar een handjevol losse. In feite wordt dat dus los erbij verkocht.

 

Normaal is de fabrikant/importeur product aansprakelijk, maar als ik losse ballonnen er bij doe, ben ik dan product aansprakelijk geworden omdat de klant niet geïnformeerd is over de mogelijke gevaren?

Ik hoop dat ik hier duidelijkheid kan krijgen, alvast bedankt!

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moderator     8,6k 7 812

Het feit dat jij dat evenement verkoopt met alles dat erbij hoort, maakt jou in beginsel aansprakelijk voor het geheel...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,2k 355
(aangepast)

Vrij eenvoudig op te lossen door de losse ballonnen in een zakje te doen met een kopietje van de waarschuwingen door de fabrikant. Niet alleen voor de aansprakelijkheid maar volgens mij ben je daar wettelijk toe verplicht. Ik zou bij de overdracht ook nog expliciet melding maken van de waarschuwingen. Kleine moeite die zeker gewaardeerd wordt.

Maar het antwoord of je aansprakelijk bent als je bewust artikelen in de handel brengt zonder de wettelijke waarschuwingen is JA

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
Legend     22,3k 5 1354
1 uur terug, Hans v N zei:

Vrij eenvoudig op te lossen door de losse ballonnen in een zakje te doen met een kopietje van de waarschuwingen door de fabrikant.

 

Vergeet niet dat rietjes ook gevaarlijk zijn. Vorken en lepels trouwens ook. 

 

Hoe lossen restaurants dat op? Elke vork in een zakje met gebruiksaanwijzing?

 

Is de restaurant-eigenaar aansprakelijk als een klant zich prikt aan een vork?

 

Of verzinnen we hier oplossingen voor onbestaande problemen?


Lees ook eens de Moscow Times, één van de laatste onafhankelijke media in Rusland (tijdelijk in Amsterdam). 🕊 🕊 🕊

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,6k 146

Voor vorken, lepels en messen zijn voor zover ik weet geen waarschuwingen verplicht?

 

Althans, als ik gewoon bestek koop bij een willekeurige winkel zit er geen waarschuwing bij, dus als ik dat doorverkoop hoef ik er (neem ik aan) ook geen waarschuwing bij te leveren. 

 

Ik kan me zo voorstellen dat het bij ballonnen iets is dat kleine kinderen er niet mee mogen spelen ivm verstikkingsgevaar of iets dergelijks... en dat daarom die waarschuwing op condooms staat gezien dat geen kinderspeelgoed is ;)

Link naar reactie
  • 0
Legend     22,3k 5 1354
(aangepast)
1 uur terug, Benm zei:

Ik kan me zo voorstellen dat het bij ballonnen iets is dat kleine kinderen er niet mee mogen spelen ivm verstikkingsgevaar of iets dergelijks... 

 

Ja, en een groot deel heeft ook nog eens kankerverwekkende bestanddelen. :astonished-face:

 

Maar we worden op feesten en partijen omringd met dodelijk tuig, zoals cocktailprikkers en satestokjes. Ben je als accommodatieverhuurder voor alles aansprakelijk en moet je elke gebruiker bij elk gebruik waarschuwen, of kan je volstaan met een algemene waarschuwing vooraf?

aangepast door TwaBla

Lees ook eens de Moscow Times, één van de laatste onafhankelijke media in Rusland (tijdelijk in Amsterdam). 🕊 🕊 🕊

Link naar reactie
  • 0
Senior     73 1

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Als ik bijv glazen verhuur dan ben ik verplicht te zorgen dat het product deugt. Stel er is een stukje af en iemand haalt zijn lip eraan open, dan ben ik aansprakelijk. Als diegene het glas laat vallen of er iets anders mee gaat doen dan eruit drinken, dan dus niet.

De producten die niet retour hoeven, wat ik in feite los verkoop dus niet verhuur, daar zal dat ook wel voor gelden, maar aan de andere kant zijn dit consumentenproducten die de klant er los bij bestelt per persoon. Iets anders dan dat je in een restaurant bijv een parapluutje in de ijs krijgt. Of niet? Want koopt de klant juridisch gezien alleen dat ijsje of ook dat parapluutje erbij?

Voor kinderen bied ik geen glas servies aan maar papieren bekers. Uiteraard verkoop ik geen AliExpress troep in waarvan je totaal niet weet wat er voor gifstoffen in zitten, maar aan de andere kant kan ik zo de klant niet op de disclaimer wijzen, als ik het los verkoop.

Het is natuurlijk geen kinderspeelgoed, maar op al die verpakkingen zie ik wel waarschuwingen staan. Zo hebben papieren rietjes een symbool brandgevaar en bestek een symbool dat het niet geschikt is voor in de magnetron. Wat als een klant dat wel doet?

Ballonnen is vermoedelijk een apart geval, dat is niet geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar, maar daar zit wel (vaak) latex in. Dat moet ivm allergieën op de verpakking staan. Ik was al van plan om die in een apart zakje te doen met een sticker, maar dan nog vraag ik me af of dat zomaar kan/mag, aangezien ik in feite elke willekeurige AliExpress ballon in zo'n zakje kan doen met sticker van een goedgekeurd merk.

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,6k 146
Op 12-5-2022 om 19:18, TwaBla zei:

Ben je als accommodatieverhuurder voor alles aansprakelijk en moet je elke gebruiker bij elk gebruik waarschuwen, of kan je volstaan met een algemene waarschuwing vooraf?

 

Nee, niet in geval van onredelijk gebruik - als een gast zichzelf in zn oog steekt met een vork dan ligt dat niet aan die vork. 

 

Als je een koffiezetter aanbiedt en die tijdens normaal gebruik ontploft en de gast verwondt waarschijnlijk wel, en is het jouw probleem dat weer te verhalen op de verkoper van die koffiezetter.

 

Er zit altijd nog een "redelijk en billijk" aspect aan. Bijvoorbeeld zo'n cocktailprikker in een blokje kaas: je kunt redelijkerwijs verwachten dat iemand dat blokje kaas niet inclusief de prikker zal proberen door te slikken. Prik je er een hamburger mee vast op een zodanige manier dat het niet te zien is en iemand neemt een hap... mogelijk wel jouw probleem. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    7 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.