• 0

Schenking aan ANBI

Ik doe een klus voor een ANBInstelling, omdat deze instelling geen grote budgetten heeft en ik ze enorm tof vind zal ik de klus voor 50% minder doen. Kan ik de korting opgeven als donatie? Zo ja ? Hoe kan ik dit van te voren regelen, in de factuur zetten? Wat heeft de boekhouder later nodig om dit op te geven bij de belastingdienst? Dank voor jullie adviezen alvast. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Giften zijn zakelijk alleen aftrekbaar als er een zakelijk belang mee gediend is voor je onderneming. Dat lijkt hier niet aan de orde.

 

Het is een terugkerende vraag. Mij is altijd verteld dat gedoneerde tijd (uren) niet als gift geboekt kunnen worden. Dus een accountant die uit liefdadigheid 50 uur doneert om de boeken te doen, kan niet 50 keer zijn uurtarief boeken als aftrekbare donatie. En ook niet de helft. Dat is ook logisch, want als ik de helft van mijn tijd aan liefdadigheid wijdt, is mijn belastbaar inkomen nul.

 

Kan het dan als sponsoring geboekt worden, in ruil voor naamsvermelding? Daar zegt de belastingdienst het volgende over.
 

Quote

Een sponsor geeft u een bijdrage in natura, bijvoorbeeld in de vorm van sportkleding of etens- en drinkwaren. In ruil hiervoor krijgt de sponsor bijvoorbeeld reclameborden of toegangsbewijzen voor het evenement. U stuurt de sponsor een factuur met btw voor de waarde in het economisch verkeer van de tegenprestatie.

 

Dat laatste biedt perspectieven. De ANBI kan een factuur sturen voor de tegenprestatie en dat bedrag is aftrekbaar als kosten. Maar dat kan geen denkbeeldig bedrag zijn.

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Giften zijn zakelijk alleen aftrekbaar als er een zakelijk belang mee gediend is voor je onderneming. Dat lijkt hier niet aan de orde.

 

Deze reactie snap ik niet, want zakelijke giften (in geld) lijken wel aftrekbaar. Ook zonder zakelijk belang. Of geldt dat alleen voor vennootschappen. Zie ook EasyZZP.
 

Quote

Giften aan algemeen nut beogende instellingen (ANBI’s) en steunstichtingen SBBI mag u van de winst aftrekken. Per jaar bedraagt de aftrek ten hoogste 50% van de winst, met een maximum van € 100.000. U moet de giften schriftelijk kunnen bewijzen.

 

Ik spreek Joost niet tegen hoor. Zou niet durven! Maar dit thema keert terug, want er leeft blijkbaar onduidelijkheid.

aangepast door TwaBla
Link naar EasyZZP

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, TwaBla zei:

Dus een accountant die uit liefdadigheid 50 uur doneert om de boeken te doen, kan niet 50 keer zijn uurtarief boeken als aftrekbare donatie

correct, want de vrijgevigheid waarmee hij dat doet, dient voor hemzelf geen zakelijk belang (tenzij er nog andere factoren een rol spelen, maar die noem je niet)

 

11 uur geleden, TwaBla zei:

Kan het dan als sponsoring geboekt worden, in ruil voor naamsvermelding?

Dan wel, maar sponsoring is geen gift (want tegenprestatie) en dan komt een ANBI vaak in de knel met BTW, want sponsoring is BTW-belast. Zie ook het stukje uit jouw bericht daarna. Meer iets voor de lokale sportclub die daadwerkelijk een banner kunnen ophangen dan een ANBI die geen reclame kunnen plaatsen in de publieke ruimte.

 

11 uur geleden, TwaBla zei:

Of geldt dat alleen voor vennootschappen

inderdaad

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Een reden waarom dit een terugkerende vraag is, kan zijn dat sommige ondernemers er een potentiële belastingbesparing in zien. Dan gaat het niet om giften in geld, maar om giften in natura. Bedrukte t-shirts, klussen in het buurthuis of uren van dienstverleners.

 

De gedachte is waarschijnlijk de volgende. Uit goedgeefsheid of opportunisme wil de gever een paar uur (tegen tarief) schenken, om vervolgens dat bedrag in mindering te brengen op het belastbaar inkomen. Bij giften in goederen wordt dan bijvoorbeeld de verkoopprijs gerekend, wat voor opportunisten een kans is oude voorraad rendabel te maken.

 

Zover ik heb  begrepen, zijn die uren niet te declareren. De donatie in goederen mag tegen kostprijs, maar daar kan ik me in vergissen.

 

Je kan het ook shirtsponsoring noemen, maar dan is de tegenprestatie aftrekbaar. Dan zal de ontvanger een factuur moeten sturen. Die kosten duiken bij de ondernemer niet op als liefdadigheid (gift) maar als marketingkosten. Dat kan flink oplopen trouwens. Ik heb facturen van een miljoen euro voorbij zien komen.

 

Een zelfstandige die een sportclub of goed doel wil steunen, kan dat ook uit privé doen - zoals Joost al riep. Als al aan alle voorwaarden zijn voldaan, is die gift aftrekbaar. Daar kan best een afspraak achter zitten: de club koopt zoveel uur aan diensten in, de ondernemer doneert uit prive de helft van zijn tarief terug.

 

Het netto effect is hetzelfde, als ik het goed begrijp.

 

Overigens zijn er op lokaal niveau opvallend veel accountants en boekhoudkantoren via zelf-opgezette ANBI's betrokken bij activiteiten en goede doelen (zwemmen voor A, golfen voor B), dus ik vraag me af of er niet toch een manier is om die tijd te boeken als gift.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is overigens niets op tegen in met korting te werken. Alleen kun je niet linksom korting geven, waardoor je omzet lager wordt, en dan ook nog eens de korting van je inkomen aftrekken. Dat zou dubbelop zijn.

 

Wat accountants allemaal toch doen met lokale ANBI's? Dat zit vooral in de ANBI's als cliënt binnen halen. Ook daarvoor moet een boekhouding gedaan worden = omzet

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.