FunTalk ; modeblad Vogue eist dat café in Engels gehucht zijn naam aanpast

Aanbevolen berichten

(aangepast)

https://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-61435596

https://nos.nl/artikel/2428767-pub-vs-publisher-modeblad-vogue-eist-dat-cafe-in-engels-gehucht-naam-aanpast
 

modeblad Vogue eist dat café in Engels gehucht naam aanpast.

 

Het graafschap Cornwall staat niet bepaald bekend als bedevaartsoord voor aanbidders van haute couture. Toch veronderstelde het Amerikaanse modeblad Vogue dat er bij zijn publiek wel eens verwarring zou kunnen ontstaan over de connectie tussen het magazine en een pub in het uiterste zuidwesten van Engeland: de Star Inn at Vogue. De duivel draagt Prada en drinkt pints, moet Vogue gedacht hebben.

Hoewel de pub al meer dan tweehonderd jaar bestaat en het blad al 129 jaar, kwamen juristen van uitgever Condé Nast pas afgelopen maart op het idee om de eigenaar van de pub een brief te sturen met de eis om de naam te veranderen. En of de uitbaters van het dorpscafé daar graag binnen een week op wilden reageren.

"In eerste instantie dacht ik dat iemand uit het dorp me in de maling probeerde te nemen", zegt eigenaar Mark Graham tegen de BBC. "Maar kennelijk was de brief echt."

 

En dus besloot Graham met zijn vrouw Rachel een brief terug te sturen aan Vogue. "Aan de ene kant vond ik jullie brief zeer interessant, maar aan de andere kant ook hilarisch komisch", schreef hij. "Wij waren eerst."

Graham legde uit dat de pub, door de lokale bewoners The Vogue genoemd, niet alleen veel ouder is dan het modemagazine, maar ook dat Vogue de naam van het gehucht is waar de pub ligt. En dat dat gehucht nóg veel ouder is dan de kroeg.

"Ik veronderstel dat jullie de inwoners van het echte Vogue niet om toestemming gevraagd hebben toen jullie de naam kozen in een versie met alleen kapitalen. Ik veronderstel ook dat Madonna geen toestemming heeft gevraagd om het woord Vogue te gebruiken toen ze in 1990 een liedje maakte met dezelfde naam", vervolgde Graham. "Het staat jullie beiden vrij de versie zonder kapitalen te gebruiken zonder onze toestemming."

De Grahams runnen de pub al zeventien jaar en zijn niet van plan de naam aan te passen, schreven ze Vogue: "Het is een categorisch NEE."

 

Hoewel de brief dreigend overkwam, kunnen ze er vooral om lachen. "Het is ongelooflijk dat iemand in deze tijd niet even googelt en ziet dat Vogue een gehucht in Cornwall is. Het gezond verstand had kennelijk een dagje vrij genomen."

Afgelopen week kwam er een nieuwe brief binnen. Uitgever Condé Nast legde uit regelmatig Companies House, vergelijkbaar met onze Kamer van Koophandel, in de gaten te houden. Daar popte de pub op toen de Grahams een andere rechtspersoon voor hun pub hadden gekozen. "U heeft helemaal gelijk dat we in dit geval geen brief hadden gestuurd als ons team wat meer research had gedaan."

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, Roel J zei:

Wel leuk / netjes dat ze ook eerlijk toegeven de plank te hebben misgeslagen.

Yep … dat is de moraal van het verhaal … gewoon toegeven dat je fout zat.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Op 14-5-2022 om 22:53, Cosara zei:

Uitgever Condé Nast legde uit regelmatig Companies House, vergelijkbaar met onze Kamer van Koophandel, in de gaten te houden. Daar popte de pub op toen de Grahams een andere rechtspersoon voor hun pub hadden gekozen.

 

Popte up? dit klink ongeveer even geautomatiseerd dreigbrieven schrijven als het systeem dat youtube gebruikt om copyright strikes uit te delen :(

Link naar reactie
Gast Wigbolt
(aangepast)

Nou ja, volgens mij heet dat gewoon 'merkbewaking' of in het Engels 'trademark monitoring'.

 

Dat is gangbare praktijk van (grotere) merken of als de financiële belangen toenemen om inbreuken en dreigende conflicten vroegtijdig waar te nemen of om oplopende schade/derving voor te zijn.

 

'Zij zijn groot en ik ben klein', maar dan precies andersom.:winking-face:

 

Zie ook 'merkreputatie' of 'reputatiemanagement'.

 

Dit topic zou overigens ook niet misstaan in 'Intellectueel Eigendom', wat voor veel start-ups en groei-ondernemers (gevestigde ondernemingen) gewoon een inhoudelijk onderwerp is.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie

Dit is natuurlijk wel een grappige uitwas van een praktijk die vrij gebruikelijk is, en daarmee ook hinderlijk: Door die automatisering kijkt er niemand meer naar de redelijkheid van dit soort dreigbrieven. 

 

Uiteraard speelt het een veel grotere rol op plaatsen waar het minder zichtbaar is: bijvoorbeeld youtube dat videos demonetized zonder concreet aan te geven van het probleem is. 

Link naar reactie
Gast Wigbolt
(aangepast)

Het gaat hier in eerste instantie juist wél mis bij de menselijke toetsing.:winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie

Waarschijnlijk heeft het magazine zich laten verleiden door advocaten. Het is toch bijzonder waar sommige mensen zich mee bezig houden. Een fantastische reactie van de pub-eigenaar. Ik denk dat het modeblad Vogue moet oppassen en dat ze beter een paar goede online reputatiemanagement bureaus kunnen inschakelen.

Link naar reactie

Hoort bij reputatie-management ook oude namen bewaken? De vorige naam van het BOIP/BBIE (Benelux Bureau voor Intellectueel Eigendom) was Benelux Merkenbureau, afgekort tot BMB. Zoek op die uitdrukking en je vindt een brutale meelifter.

 

Kan daar iets aan gedaan worden? Het was nogal een beschrijvende naam. Het beeldmerk is wel ingeschreven. En de rechtspraak is de laatste jaren geneigd beeldmerk-bescherming uit te strekken over woorden, als ik het goed begrepen heb. Maar het BBIE wil daar waarschijnlijk niet de grenzen in opzoeken. En misschien vinden ze het wel best.

 

Het is wel goed ondernemerschap om met zo'n zoekterm mee te liften. Bok op de haverkist! 🐐

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.