• 0

IB-aangifte bij "sabbatical" als ZZP'er.

Goedenavond allemaal,

 

Ik dacht een redelijk gemakkelijk vraagstuk te hebben, maar ik kom er voor mezelf toch niet helemaal uit. Vandaar dat ik nu even mij hoop vestig op alle kennis die hier op het forum aanwezig is.

 

Situatie:

Sinds 2012 werk ik als zelfstandige in bouw, en ben ik voor de belastingdienst ook als ondernemer aangemerkt. Netjes doe ik dan ook jaarlijks mijn IB aangifte en tot op heden ging dit altijd prima. eind 2020 heb ik echten een stuk bouwgrond kunnen kopen waardoor ik afgelopen jaar eigenlijk weinig voor klanten heb gedaan. het urencriterium zal ik zeker niet halen waardoor ik in theorie geen ondernemer ben geweest in dat jaar.  Tijdens de bouw van de eigen woning heb ik wel alle vaste kosten gewoon opgevoerd bij de BTW aangifte en ook heb ik nog een aantal investeringen gedaan in gereedschap, waardoor ik het afgelopen aar ook verlies heb gedraaid. Op het gebied van de BTW verwacht ik eigenlijk geen probleem, omdat het altijd de intentie is geweest om na de bouw van de eigen woning gewoon weer voor opdrachtgevers te gaan werken.

 

Bij het invullen van de IB aangifte krijg ik nu echter de vraag: "Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting?" In het betreffende jaar denk geen ondernemer te zijn geweest als ik kijk naar de criteria, maar over het totaal bekeken is er eigenlijk niks veranderd. Alleen heb ik een lange "vakantie" genomen van iets meer als een jaar:smiling-face:.

 

Vraag:

De vraag is dan ook of ik de aangifte gewoon als ondernemer in moet vullen nu, of val ik toch echt terug naar "inkomsten uit overige werkzaamheden"? Ik hoop dat er iemand zijn licht over zou willen laten schijnen. Hoe meer ik lees hoe meer twijfel er komt.:face-with-rolling-eyes:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt. Het urencriterium bepaalt niet of je ondernemer was. Het urencriterium bepaalt alleen (mede) of je recht hebt op bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek.

 

Je kunt dus nog steeds aangifte doen als ondernemer. En vervolgens aangeven dat je simpelweg minder dan 1225 uur hebt gewerkt.

 

Dan is natuurlijk nog steeds de vraag of je aan mag geven als ondernemer. Daarvoor die je de Ondernemerscheck. In de aangifte worden steeds meer iets hardere cijfers gebruikt. Als ik het goed heb, gaan er heel kleine lampjes branden als je bijvoorbeeld minder dan 10.000 euro omzet had en/of minder dan 5.000 euro.

 

Maar vaak wordt er ook een beetje gekeken naar gemiddelden over 3 jaar en verwachtingen. Dus zelfs als je dit jaar niet helemaal zou voldoen, kan het zijn dat je van plan bent om gewoon weer verder te gaan met ondernemen en acquisitie van klanten. 

 

Ik geef toe dat het altijd een beetje overkomt als een grijs gebied. Dat is het ook een beetje. Heb je bijvoorbeeld fiscale reserves? Dan zou ik zelf waarschijnlijk gewoon als ib-ondernemer aangeven, maar dan een jaartje zonder (extra) ondernemersfaciliteiten.

 

 

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Roeler zei:

Bij het invullen van de IB aangifte krijg ik nu echter de vraag: "Was u ondernemer voor de inkomstenbelasting?" In het betreffende jaar denk geen ondernemer te zijn geweest als ik kijk naar de criteria, maar over het totaal bekeken is er eigenlijk niks veranderd. Alleen heb ik een lange "vakantie" genomen van iets meer als een jaar:smiling-face:.

Het antwoord is gewoon … JA.


De vaste kosten lopen gewoon door en er zijn wederom investeringen gedaan.  Een lange “vakantie” of een langdurige ziekte verandert niets aan het ondernemer zijn.

 

1 uur geleden, prinsrachid zei:

Als ik het goed heb, gaan er heel kleine lampjes branden als je bijvoorbeeld minder dan 10.000 euro omzet had en/of minder dan 5.000 euro.

Als de Belastingdienst nog steeds gebruik maakt van oude Philips lampjes, dan gaat er helemaal niets branden.

 

De mate van omzet, winst of verlies belemmeren je niet in het fiscaal ondernemer zijn … zolang zij niet jarenlang voortbestaan.

 

Gewoon aangifte doen als ondernemer voor de Inkomstenbelasting, maar dan zonder de zelfstandigenaftrek, omdat je het urencriterium niet hebt gehaald. Daarmee is er ook geen man overboord … door het ontbreken daarvan gaat de winst omhoog en als gevolg daarvan ook de mkb-winstvrijstelling.

 

Een grijs gebied ? … gelukkig is het niet zwart of wit maar eerder ‘fifty shades of grey’.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-5-2022 om 09:10, Cosara zei:

Als de Belastingdienst nog steeds gebruik maakt van oude Philips lampjes, dan gaat er helemaal niets branden.De mate van omzet, winst of verlies belemmeren je niet in het fiscaal ondernemer zijn … zolang zij niet jarenlang voortbestaan.

 

Als je de aangifte online doet, wordt hierop nu extra aandacht gevestigd. Je krijgt dan vragen of je wel zeker weet dat je ondernemer bent met die lage bedragen. Ik had het nog niet eerder gezien, maar zag het naar boven komen bij aangiftes online voor ondernemers voor 2021 (minder dan 10.000 omzet en minder dan 5.000 winst, als ik me niet vergis). Niet dat je die waarschuwingen niet kan negeren, maar het is een duidelijke 'nudge'.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, prinsrachid zei:

Niet dat je die waarschuwingen niet kan negeren, maar het is een duidelijke 'nudge'.

Gewoon negeren … die keuzevrijheid heb je.


Wanneer ben je ondernemer ? … Als jezelf denkt dat je ondernemer bent.

Het is aan de Belastingdienst om anders te (be)oordelen.

 

Die keuzemogelijkheid in het aangifteprogramma van de Belastingdienst veroorzaakt meer problemen dan dat zij oplost. Een verkeerde keuze kan wel eens flink wat geld kosten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.