• 0

zonnepanelen: terugvragen btw zakelijk gebruik

(aangepast)

Goedemorgen 
Hoe boek ik btw terugvragen van aanschaf zonnepanelen. Ik werk in het in Snel Start programma. Heb ik als particulier zonnepanelen aangeschaft en heb ik een bedrijf en ben ik (deels) btw-plichtig, dan kan ik via mijn bedrijf de btw over de zonnepanelen en de installatiekosten van de zonnepanelen die  heb ik betaald terugvragen btw.
Welke grootboekrekening mag ik  gebruiken en welke functies ?

Groetjes Karolina 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ja, dat kan. Maar het kan een beetje verwarrend zijn, omdat je de panelen voor de inkomstenbelasting privé hebt aangeschaft, maar voor de omzetbelasting zakelijk.

Dat betekent dus dat je voor de omzetbelasting steeds moet doen of je panelen zakelijk hebt gekocht en de stroomopwekking ook zakelijk hebt verkocht. Maar dan je voor de inkomstenbelasting dat niet hebt gedaan.

Oftewel: je vraagt wél de btw terug over de aanschaf van de panelen in de OB-aangifte, maar je trekt níet de kosten af van de aanschaf van de panelen in de jaarlijkse IB-aangifte. Ook moet je elk kwartaal btw afdragen over de stroomopwekking van de panelen in je OB-aangifte (en splitsen naar privégebruik en teruglevering), maar de daadwerkelijke opbrengst van de stroomopwekking tel je níet bij je omzet op. Daarvoor gebruik je simpelweg je "privé" grootboekrekening, als privéstorting en/of -opname.
 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.