• 0

Bedrijf stoppen door oplopende schulden of doorgaan met een krediet: dilemma

(aangepast)

Als zorgaanbieder doen we het best goed, dachten we. We hebben contracten met diverse gemeentes en ons personeel is zeer tevreden. Ziekte verzuim is 0,01%
De omzet hebben we zien groeien. We groeide in een 2020 van 14 fte naar  28fte. een verdubbeling. Maar ook wij kregen te maken met de corona en hebben het aantal FTE terug moeten draaien naar 14fte waar we thans op zitten. De juridische kosten konden we maar net opvangen. Dat scheelde een heleboel.
Ook kregen we te maken met een ondeskundige boekhouder waardoor we meer lonen uitbetaalde en dus ook meer belastingen en pensioenen.
Nu zitten we met 14 fte in een staat, dat we achter de feiten aan het lopen zijn. We krijgen de situatie niet meer recht en de achterstanden worden groter.
Dat we enige hulp nodig hebben is een ding dat zeker is. Maar niet allen zijn deskundig. Zo hebben we een consultbureau benaderd om ons te helpen weer zicht te krijgen in onze situatie maar zijn dankbaar dat we niet met hen in zee zijn gegaan. De adviezen en afspraken waren luchtgebakken. 

Nu staan we op een kruispunt met de vraag hoe verder. Stoppen of doorgaan. 
Een ondernemer kent het woord stoppen niet. Althans we stoppen pas als we echt geen andere opties meer hebben.
Stoppen heeft consequenties. Denk aan het personeel en de vraag hoe die op te vangen en te begeleiden naar een 2e spoor traject.
Ook zijn daarmee de schulden niet weg gepoetst en zullen die blijven staan. De vraag is dan ook of je de Stichting dan nog failliet kan laten verklaren.

Doorgaan zorgt ervoor dat de schulden zich blijven opstapelen. Iedere maand keren die terug en worden de belangrijkste kostenposten betaald. Als eerst het personeel en daarna de huur en de rest. De vraag is hoelang kunnen we dit volhouden. Immers hebben we zorg te bieden en hebben we cliënten welke op onze zorg vertrouwen en rekenen. Ook hen willen we niet teleurstellen. De contracten met de gemeenten lopen door en de zorgvraag is hoog. 

Een krediet aanvragen zou een optie zijn maar dan dienen we stukken te overhandigen. Momenteel hebben we geen boekhouder omdat we onze boekhouder die ons veel geld gekost heeft de laan op hebben gestuurd. De bank verwacht wel een liquiditeitsprognose en zal natuurlijk ook kritisch kijken naar wat wij als Stichting in de toekomst te bieden hebben of welke borgstelling aanwezig is. Kunnen we het bedrijf weer gezond maken of moeten we echt de handdoek in de ring gooien?
Heeft iemand een suggestie. 


  

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1
3 minuten geleden, StGravenb zei:

Kunnen we het bedrijf weer gezond maken of moeten we echt de handdoek in de ring gooien?

 

Dat kan hier op basis van het verhaal niet bepaald worden, je zult je met specialisten moeten omringen om het e.e.a. uit te zoeken. Een nieuwe, goede accountant is een goed begin. Die kan wellicht doorrekenen waar mogelijkheden zitten om in kosten te snijden, wellicht samen met een bedrijfsadviseur (gespecialiseerd in zorg) die zou kunnen kijken naar diverse scenario's. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het is een vervelende situatie, maar een veelvoorkomende situatie van (kleine) zorgorganisaties die doorgroeien.

 

Het verzuim in de zorg ligt toch al snel tussen de 6% (voor Corona) en 10% (sinds Corona).

Het is aannemelijk dat ook jouw organisatie hier in de buurt van komt, door de aard van het werk. Het is iets waar je binnen je kostprijs rekening mee moet houden.

 

Met betrekking tot de oplossing. Wanneer je overweegt te stoppen denk je mogelijk te moeilijk.

Wij hebben zelf een organisatie (>100FTE) en met regelmaat medewerkers en cliënten van stoppende organisaties overgenomen. De zorg voor cliënten moet worden gecontinueerd, dus concurrenten nemen cliënten over. Concurrenten hebben personeelstekort, dus nemen ook je personeel over.

 

Een alternatief hierop is fuseren of overname door een derde partij waardoor je er mogelijk zelf ook terecht kan.

 

Jammer, maar helaas moeten we door toenemende eisen, administratieve lasten en hogere opstart en proceskosten steeds vaker concluderen dat er binnen een groot deel van de zorgproducten geen ruimte meer is voor kleine aanbieders. Zowel door financiële druk als personele problemen.

 

Ik denk dat de belangrijkste afweging moet zijn of je problemen structureel zijn of van tijdelijke aard. 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, StGravenb zei:

De vraag is dan ook of je de Stichting dan nog failliet kan laten verklaren.

 

Is er geen verwant cooperatief in de omgeving? Het lijkt erop alsof jullie teveel hooi op je vork hebben genomen en dankzij falende adviseurs en dienstverleners in de sloot zijn beland. Wellicht is er met een verwante onderneming (stichting) en in overleg met de schuldeisers nog wat te redden,

 

45 minuten geleden, cp1234 zei:

Een alternatief hierop is fuseren of overname door een derde partij waardoor je er mogelijk zelf ook terecht kan.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Als ik je verhaal zo lees ben je meer gebaat met een herstructureringsdeskundige die jullie, eventueel met een WHOA traject weer op het goede spoor kan zetten.

 

Wat de WHOA is kan je lezen 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/dossiers/whoa/

 

Aan de WHOA zitten een aantal voorwaarden waarvan de belangrijkste zijn:

 

Het moet aannemelijk zijn dat, als jullie niets doen, binnen een jaar faillissement onafwendbaar is.

 

In de kern moet het bedrijf winstgevend zijn (te maken).

 

Je mag geen achterstanden in loonbetalingen en belastingen hebben m.b.t. slarissen en pensioenen.

of moet deze iniedergeval alsnog volledig kunnen voldoen.

 

Er  moeten voldoende financiële middelen zijn om een dergelijk traject te doorlopen.

De herstructureringsdeskundige maak hiervoor een offerte. Indien daadwerkelijk het WHOA traject gestart gaat worden zal de rechtbank de offerte beoordelen en moeten goedkeuren. Maar soms ga je uiteindelijk helemaal niet naar de rechtbank en dat kan heel veel kosten schelen.

 

Groet

Harold

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Korte aanvulling daarop nog

 

Eerste vraag is :  hoe lang heb je nog. Het klinkt als  kort dag.

 

Vervolgvraag is of je (los van de opgelopen achterstanden en hoog die ook zijn) in de huidige omvang en met het verlagen van een aantal te zware verplichtingen (huur pand, lease ed.) voor het gedaalde aantal werknemers wel een postief resultaat kunt behalen.  Dat is iets van je in een schuldsanering ook eenzijdig kunt aanpassen.  

 

Je schrijft 'achterstanden worden groter'.  Maak daaruit op dat dit nu niet het geval is.  

 

Bij een eerste scan of een schuldsanering haalbaar is doet de exacte totale schuld op dit moment iets minder toe.   Je komt daar pas aan toe als je weet of de verdiencapaciteit vorldoende is om door te kunnen gaan.   

 

Als de schuld 2x hoger is wordt het percentage dat kan worden aangeboden de helft kleiner. En dan moet je de schuldsanering en kosten daarvan ook kunnen dragen. 

 

(huidige waarde van de verdiencapciteit - kosten sanering)/ totale schulden = % 

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door xalio
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben niet thuis in deze wereld, maar juist dan klinkt het best raar. Jullie hebben (lijkt het tenminste) een wat betreft dienstverlening functionerend bedrijf en ook voldoende marktvraag. 

 

Als er dan nog in de bedrijfsvoering niet goed loopt zit het probleem meer in die hoek. Wat er bij jullie gebeurd is met accountants heb ik ook wel eens vaker gezien in de vorm van coaching; ondernemers zien hun bedrijf niet lopen en gaan dan maar in het wilde weg business coaching inhuren terwijl ze eigenlijk niet goed kunnen beoordelen wat ze inhuren. Achteraf blijkt dan vaak dat ze in prachtige verhalen getrapt zijn en 'dat het destijds goed voelde' maar dat ze er alsnog niet veel mee opgeschoten zijn. Behalve een stevige factuur dan.

 

Nu zijn jullie zo te zien al op het punt dat je dat zelf inziet. Dat het nodig is hulp te krijgen is ook duidelijk. Maar zou je misschien in eerste instantie eens afstand moeten nemen en bedenken hoe je bepaalt wat zinvolle hulp is?

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0

Los van de damage control die je overduidelijk te doen hebt; wat voor groeipotentieel is er? 
Kan je nieuwe markten aanboren, andere producten gaan aanbieden waarmee je snel omzet kunt genereren, kosten besparen, hebben jullie resources waar je (bv via collega organisaties) geld aan kunt verdienen, enzovoorts?
Jullie zijn, onder andere door slecht advies, in een hoek geschilderd, en ik kan me goed voorstellen dat je daar een dreun van hebt gekregen ook (wie kan je vertrouwen, wanneer is een advies goed, hoe kan je beoordelen of iemand (zoals de boekhouder) haar of zijn werk goed doet).
Wat jullie kunnen doen is een termijn stellen: Gaan puinruimen én kansen identificeren om te kijken of je de boel aan de groeikant kunt rechttrekken en na die termijn (bijvoorbeeld 3 maanden) evalueren wat er veranderd is en wat dán een logische/verstandige keuze is. Je zult er dan wel echt bovenop moeten zitten, no more mister nice guy (m/v) en steeds snel beoordelen of iets werkt of niet, en zo niet, het er weer uit bonjouren. 

Zet 'm op! 😊

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 16-5-2022 om 13:17, StGravenb zei:

De adviezen en afspraken waren luchtgebakken. 

 

Uit het hele verhaal is dit de zin die door m'n hoofd blijft spoken. Hoe kwam je aan dit bureau? Wat was de vraag die ze moesten oplossen? Wat voor advies gaven ze? En wie bepaalde dat het advies niets waard was op basis waarvan?

 

Op 16-5-2022 om 13:17, StGravenb zei:

Ook kregen we te maken met een ondeskundige boekhouder waardoor we meer lonen uitbetaalde en dus ook meer belastingen en pensioenen.

 

Waar bestond die ondeskundigheid uit? En hoe betaalt een boekhouder meer lonen uit? Je bent daar toch zelf bij? En er was ook niemand van het personeel die daar iets van zei?

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.