• 0

Aangifte inkomstenbelasting - hoe balans correct invoeren?

Beste,

 

Ik kom er niet uit met het invoeren van de balans van mijn eenmanszaak in de aangifte inkomstenbelasting. Het boekjaar heb ik middels het boekhoudprogramma succesvol kunnen afronden maar de balans die eruit rolt valt niet één op één in te voeren bij de Belastingdienst.

 

Het gaat om de post 'Eigen vermogen' die op de balans aan de activa zijde staat. Hoe kan ik dit invoeren bij de IB aangifte aangezien eigen vermogen aan de passiva kant staat op het aangifte formulier. Daarnaast heb ik 'Overige materiële vaste activa' aan de passiva zijde van mijn balans staan. In het IB aangifte programma kan dit juist alleen aan de activa zijde ingevuld worden. Hoe dien ik onderstaande balans correct in te voeren op het IB aangifte formulier?

 

Omschrijving Activa Passiva
Overige materiële vaste activa   4
Bank 200  
Debiteuren   1
Eigen vermogen 500  
Voorbelasting   45
BTW af te dragen Hoog   10
BTW R/C   600
Crediteuren   40
Saldo    
  700 700

 

Alvast bedankt voor het meekijken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, BobdeBouwer01 zei:

Het boekjaar heb ik middels het boekhoudprogramma succesvol kunnen afronden maar de balans die eruit rolt valt niet één op één in te voeren bij de Belastingdienst.

Dat komt omdat je eigen balans bijna nergens klopt.

 

materiële activa is een activum.

eigen vermogen is een passivum

debiteuren is een activum

 

wat versta je onder voorbelasting ?

wat versta je onder BTW R/C ?

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cosara,

 

Dat is vreemd want dit is de standaard balans die uit e-boekhouden.nl komt rollen. 
 

Voorbelasting staat letterlijk voor voorbelasting. Ergens is in de loop de jaren schijnbaar een verschil ontstaan met de kwartaal aangiftes. Hierdoor blijft een bedrag openstaan op de balans. BTW R/C is te betalen of ontvangen belasting voorkomend uit de kwartaalaangifte. In dit geval de nog te betalen btw van Q4. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Je hebt bij eigen vermogen een bedrag bij activa staan. Dat is in ieder geval onjuist want eigen vermogen is passiva.

 

Leer eerst even hoe een balans eruit ziet.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Balans_(boekhouden)

 

Ik denk dat hier de passiva en activa kant in één staatje geschoven is. Negatieve passiva staat dan bij activa.

 

Voor een juiste balans zul je dat weer netjes uit elkaar moeten trekken en de juiste posten aan de juiste kant zetten.

 

Bijgaand een oud xls voorbeeld hoe je dat goed op kunt zetten. Misschien niet compleet maar je krijgt dan een idee.

 

Balans en W&V HL.xlsx

 

Ps. Het verschil van btw (afrondingen bij aangifte) hadden natuurlijk aan het einde van het jaar bij baten of afrondingsverschillen (in W&V) weggeboekt moeten worden.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, Rik · zei:

Het verschil van btw (afrondingen bij aangifte) hadden natuurlijk aan het einde van het jaar bij baten of afrondingsverschillen (in W&V) weggeboekt moeten worden.

Zo hoort dat inderdaad …
… echter zullen afrondingsverschillen in de btw bij een kwartaalaangifte in principe nooit hoger dan 4 euro uitkomen. 
De ontstane btw-verschillen, door correcties en/of toevoegingen in de boekhouding, kunnen aan het einde van het boekingsjaar met een jaar-suppletie worden gecorrigeerd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
13 minuten geleden, Cosara zei:

… echter zullen afrondingsverschillen in de btw bij een kwartaalaangifte in principe nooit hoger dan 4 euro uitkomen. 

TS heeft het over "loop der jaren".

Dus dan kan het in 2 jaar wel zo ontstaan zijn. Alleen raar dat zoiets bij een programma als e-boekhouden.nl niet automatisch gebeurd bij het genereren van de btw aangifte. (Ik boek in mij eigen programma per kwartaal het verschil altijd direct weg)

 

Ps. Het theoretische verschil kan 7,92 euro zijn. Je mag te betalen en voorbelasting beide in je voordeel afronden dus per aangifte kan het 1,98 zijn. Bij opgave van meerdere btw percentages kan het verschil dus nog groter zijn. Moeten alle bedragen wel nét goed vallen :biggrin:

 

10 uur geleden, BobdeBouwer01 zei:

Ergens is in de loop de jaren schijnbaar een verschil ontstaan met de kwartaal aangiftes.

"Schijnbaar" is ook niet echt overtuigend. Dat behoor je, als je die boekhouding zelf doet, gewoon te weten (waar en waarom er verschillen ontstaan).

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie input. Ik ben er inmiddels uit. Het blijkt dat E-boekhouden.nl inderdaad negatieve bedragen naar de andere kant van de balans verplaatst. Geen idee waarom dit zo werkt maar verwarrend is het wel. 

 

Daarnaast stond de overige materiële vaste activa verkeerd op de balans doordat er een foutje stond op de beginbalans. Inmiddels is dit bedrag aangepast en staat dus op 0. Het EV heb ik kunnen verplaatsen van de activa zijde naar de passiva zijde door dit als negatief bedrag op te nemen in de IB aangifte. 

 

Bedankt voor jullie input!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.