• 0

Prijs monitoren/vergelijken en goedkoopste pakken

Goedemiddag,

 

Is het mogelijk om middels een website plugin, of een andere manier, automatisch de prijs van een product bij verschillende verkopers te vergelijken en de goedkoopste op je eigen website te plaatsen?

 

Het gaat om een zelfde product bij verschillende verkopers waarbij de prijs fluctueert, is het mogelijk om dit automatisch te monitoren? Of is dit enkel handmatig mogelijk?

 

Met vriendelijke groet,

Bianca

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bianca,

 

Dat is zeker mogelijk. Wellicht heb je toegang tot de productfeeds/API's van de verkopers en kan je daar de prijzen uitlezen. Dat is de beste methode. Anders kan je een spider gebruiken maar dat is een wat oude techniek die niet altijd even feilloos werkt. Een spider is een bot die de website van de verkoper bezoekt en de informatie dan doorgeeft aan jou. Vaak worden bots geweert van websites.

Nog een optie is gebruik maken van een vergelijkingswebsite die mogelijk api's of andere manieren ter beschikking hebben om hun data uit te lezen.

 

Succes!


Mvg,

Wouter

Link naar reactie
  • 0
Op 18-5-2022 om 15:17, BiancaDG zei:

Als ik het goed begrijp heb ik per product per verkoper een API nodig?

 

Bijna! Een API (Application Programming Interface) is zeg maar een manier om informatie uit te wisselen tussen verschillende systemen. Je kan daarmee jouw website verbinden met systemen van de verkoper(s). Via de API van een verkoper kan je dan bijvoorbeeld een prijslijst ontvangen. Jouw systeem kan dan zien welke het goedkoopst is en die items zou jouw systeem dan online kunnen zetten. Hier is wel het nodige programmeerwerk voor nodig, maar het is zeker mogelijk.

 

Wat je dus kan vragen aan de verkoper is of ze een API voor productgegevens/prijzen hebben en dan kan jij of jouw programmeur daar een programma op schijven om de informatie op te halen en te verwerken.

Voor bekende groothandels zijn voor de gangbare webshop pakketten soms ook apps beschikbaar om hun prijslijst uit te lezen. Dat gaat dan ook via een API maar je hoeft daar dan niet (veel) voor te programmeren.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Voor API toegang ben je natuurlijk wel afhankelijk van de verkoper - ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen op ieder product zijn retailprijs wil mededelen, of in ieder geval niet aan jan en alleman. 

 

Het hangt echt heel erg van het product af, bij veel technische of huishoudelijke apparatuur zie je dat veel gebeuren, omdat het zowel gunstig is voor de verkoper (meer klandizie) als de prijsvergelijker (provisie). Hier is transparantie gunstig en zijn de producten ook altijd identiek (SKU/barcode/etc). Iets dergelijks doen voor pakweg versgesneden leverworst is echter een heel ander verhaal, de slager heeft geen API, en wil ook niet dat je gemakkelijk kunt zien dat de prijs elders lager is. 

 

Als de prijs ergens op een website staat maar er geen API is of ze je geen toegang willen geven kun je spideren.  Soms nemen bedrijven daar ook wel weer maatregelen tegen, afhankelijk van hoe vervelend ze het vinden. Zoiets kan een kat- en muisspel worden. 

Link naar reactie
  • 0

Wouter Hol en R.I.P. - Benm bedankt beide voor jullie antwoorden!

 

Ik zou de prijzen van producten van de volgende websites willen vergelijken: StockX.com en Restock.net. Om vervolgens de gunstigste prijs, met een kleine marge, op mijn eigen website te plaatsen.

 

Ik kom op Google wel iets tegen over een API maar deze zouden onofficieel zijn?

 

Wat moet ik vervolgens met de API doen om de vergelijking in gang te zetten en de beste prijs automatisch op mijn website te krijgen?

 

Groet,

Bianca

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je er goed aan doet om op zoek te gaan naar een programmeur die je hierbij kan helpen. Je vragen wekken de indruk dat je er zelf niet genoeg kennis van hebt (wat niet erg is), dus het lijkt me goed voor je om met iemand in gesprek te gaan die het eventueel voor je kan bouwen. Dan krijg je ook meteen een beeld van de kosten die erbij komen kijken. 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, BiancaDG zei:

Is het mogelijk om middels een website plugin, of een andere manier, automatisch de prijs van een product bij verschillende verkopers te vergelijken en de goedkoopste op je eigen website te plaatsen?

Samenvatting: ja, dat kan, maar niet zonder toestemming/medewerking van de verkopers en niet zonder het nodige programmeerwerk. Dat kost tijd, moeite en geld dus het is de vraag of je dat winstgevend kunt krijgen. 

 

11 uur geleden, BiancaDG zei:

Om vervolgens de gunstigste prijs, met een kleine marge, op mijn eigen website te plaatsen.

Ga je zelf bestellen en doorleveren? Of laat je de bestelling door de verkoper afhandelen in ruil voor een kickback fee? In dat laatste geval heb je ook weer medewerking van de verkopers nodig. Op genoemde sites zie ik geen informatie voor resellers, dus het is de vraag of ze hieraan meewerken. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.