• 0

Checken opdrachtovereenkomst [bemiddelaar, opdrachtgever en opdrachtnemer]

(aangepast)

Ik heb een juridische vraag, wellicht dat er hier mensen zijn met dezelfde ervaring/kennis. 

 

Ik ben via een bemiddelaar aan een opdracht gekomen. De bemiddelaar blijft zelf tussen mij en de client zitten, en vraagt mij te factureren naar hun (de bemiddelaar). 

De bemiddelaar heeft mij een opdrachtovereenkomst gestuurd, deze is gebaseerd op een modelovereenkomst van de belastingdienst. Ik heb de modelovereenkomst erbij gezocht en het valt mij op dat de bemiddelaar er een aantal dingen heeft bijgezet. namelijk: 

 

- concurrentiebeding van 12 maanden voor die specifieke klant waarvoor ik wordt ingezet (de opdrachtduur is 4 maanden)

- een aantal bepalingen waarin de bemiddelaar mij vraagt uren te specifieren, dat de factuur moet worden goedgekeurd voor zowel de klant als de bemiddelaar zelf. en dat alleen op die voorwaarden mijn facturen worden uitbetaald. 

- Een betaaltermijn van 30 dagen;

- daarbovenop:  [bureau] behoudt zich het recht voor om betalingen in te houden en/of uit te stellen indien [bureau] geen betaling heeft ontvangen van de eindklant. 

 

Ik snap best dat 

 

Ik had zelf al wat onderzoek gedaan en ik lees van alles in burgerlijk wetboek vanaf nr. 7 art 400 overeenkomst van opdracht.  Inspanningsverplichting bestaat tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. waar bij ik als opdrachtnemer  zorgplicht heb (tijdschrijven, facturen etc. informatieplicht) daartegenover staat wel loon. Niet in de vorm van een arbeidsovereenkomst, loon voorkomend uit de opdrachtovereenkomst. Daarnaast mag de opdrachtgever op elk moment de overeenkomst opzeggen. Kan ik dan niet verwachten dat hij ten minste binnen 30 betaalt? En dat een concurrentiebeding van 12 maanden niet helemaal redelijk is? 

 

Mijn 2e vraag is kunnen julie een goede/betrouwbare partij aanbevelen waar ik mijn contract kan laten checken? 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
12 minuten geleden, Arnold99 zei:

Kan ik dan niet verwachten dat hij ten minste binnen 30 betaalt? En dat een concurrentiebeding van 12 maanden niet helemaal redelijk is? 

Aangezien je facturen gaat sturen is dit B2B, met contractvrijheid. Een concurrentiebeding van 12 maanden is niet onredelijk, zeker niet omdat dit juist de handel is van de bemiddelaar. De betaaltermijn mag ook langer worden afgesproken dan 30 dagen, maar niet langer dan 60 dagen. De opschortende voorwaarde dat je pas betaald krijgt als de eindklant ook betaald heeft mag onder voorwaarden ook (wat langer antwoord). Al met al zie ik geen vreemde dingen voor een interim klus via een intermediair. Het staat je natuurlijk vrij de opdracht te weigeren als de voorwaarden niet bevallen.

 

25 minuten geleden, Arnold99 zei:

waar bij ik als opdrachtnemer  zorgplicht heb (tijdschrijven, facturen etc. informatieplicht) daartegenover staat wel loon. Niet in de vorm van een arbeidsovereenkomst, loon voorkomend uit de opdrachtovereenkomst.

Nee, je krijgt geen gegarandeerd loon, maar omzet met debiteurenrisico. Je bent immers zelfstandig ondernemer, niet in loondienst. 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Aangezien je facturen gaat sturen is dit B2B, met contractvrijheid. Een concurrentiebeding van 12 maanden is niet onredelijk, zeker niet omdat dit juist de handel is van de bemiddelaar. De betaaltermijn mag ook langer worden afgesproken dan 30 dagen, maar niet langer dan 60 dagen. De opschortende voorwaarde dat je pas betaald krijgt als de eindklant ook betaald heeft mag onder voorwaarden ook (wat langer antwoord). Al met al zie ik geen vreemde dingen voor een interim klus via een intermediair. Het staat je natuurlijk vrij de opdracht te weigeren als de voorwaarden niet bevallen.

 

Nee, je krijgt geen gegarandeerd loon, maar omzet met debiteurenrisico. Je bent immers zelfstandig ondernemer, niet in loondienst. 

 

Helder, het is niet een kwestie bevallen. Ik ben eerder op zoek naar de norm. Dus je antwoord helpt daar goed bij. Dank. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.