• 0

Welke CAO keuze nieuwe medewerker: bouw of kleinmetaal en techniek?

(aangepast)

Waar ik werk werken we met de CAO kleinmetaal en techniek. We zijn met regelmaat de hoofdaannemer die, naast de elektrotechniek, klimaattechniek, keukentechniek, etcetera, ook andere processen binnen de afbouw coördineert. We willen daarbij, naast de chefmonteurs, ook nog iemand aanstellen die het totaalplaatje van de opdracht bewaakt. Een bouwbegeleider zogezegd.

 

Enkele vragen:

1: de functie klinkt als een uitvoerder binnen de CAO Bouw voor UTA personeel. Maar we willen hem eigenlijk onder onze eigen CAO plaatsen? Kan dat?

2: zou dit anders zijn als deze persoon in dienst zou treden bij een andere organisatie, bijvoorbeeld een specifiek op te richten Bouwbegeleidings entiteit? Of heb je die keuze eigenlijk altijd wel/niet?

3: liggen deze CAO's qua lasten voor de werkgever nog altijd ver uit elkaar zoals ik in de wandelgangen hoor? (Bouw zou duurder zijn, maar niemand kan het precies aanduiden)?

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
43 minuten geleden, Vreede zei:

1: de functie klinkt als een uitvoerder binnen de CAO Bouw voor UTA personeel. Maar we willen hem eigenlijk onder onze eigen CAO plaatsen? Kan dat?

 

Geen kwestie van kan dat, maar het moet; een CAO is geen keuzemodel. Welke CAO van toepassing hangt af van de activiteiten en omzet per activiteit van de rechtspersoon, niet van een individuele werknemer. 

 

43 minuten geleden, Vreede zei:

2: zou dit anders zijn als deze persoon in dienst zou treden bij een andere organisatie, bijvoorbeeld een specifiek op te richten Bouwbegeleidings entiteit?

Ja, dat zou kunnen (let op: ik scbrijf dus niet dat het per definitie zo is!)

 

43 minuten geleden, Vreede zei:

Of heb je die keuze eigenlijk altijd wel/niet?

 

De enige keuze die je hebt is het wel of niet plaatsen van personeel en activiteiten onder een aparte rechtspersoon. 

 

43 minuten geleden, Vreede zei:

liggen deze CAO's qua lasten voor de werkgever nog altijd ver uit elkaar zoals ik in de wandelgangen hoor? (Bouw zou duurder zijn, maar niemand kan het precies aanduiden)?

 

Voor zover mij bekend zijn de verschillen de laatste jaren kleiner geworden. Een goed salarisadministratiekantoor moet je overigens wel een beeld kunnen geven van de kosten per CAO.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Geen kwestie van kan dat, maar het moet; een CAO is geen keuzemodel. Welke CAO van toepassing hangt af van de activiteiten en omzet per activiteit van de rechtspersoon, niet van een individuele werknemer. 

 

Ja, dat zou kunnen (let op: ik scbrijf dus niet dat het per definitie zo is!)

 

 

De enige keuze die je hebt is het wel of niet plaatsen van personeel en activiteiten onder een aparte rechtspersoon. 

 

 

 

Voor zover mij bekend zijn de verschillen de laatste jaren kleiner geworden. Een goed salarisadministratiekantoor moet je overigens wel een beeld kunnen geven van de kosten per CAO.

 

Veel dank voor de heldere uiteenzetting. Laatstgenoemde zal ik inderdaad een salariskantoor voor benaderen. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.