• 0

KOR Grens bijna bereikt. Hoe nu?

Hallo allen.

 

Ik heb als BOL partner dit kalenderjaar bijna de grens van de KOR regeling bereikt. Ik vraag me af hoe ik goed de overgang naar BTW plichtige kan regelen.

 

Ik zit met de volgende vraag:

Je krijgt van Bol.com elk begin van de maand uitbetaald. De factuur die mij op dit moment te wachten staat (4 juni uitbetaling) tilt mij (als ik de verkoop deze maand doorzet) over de grens van de 20.000 euro omzet. Moet ik dan vanaf het product die de 20.000 overschreden heeft BTW gaan rekenen of over de factuur die over de 20.000 gaat? (Waarschijnlijk die van mei, als ik verkoop doorzet)

 

Indien het de hele factuur is kan ik namelijk beter eerst wachten totdat ik deze maand uitbetaald heb gekregen en dan vanaf volgende maand BTW te rekenen. 

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
21 minuten geleden, Lex123 zei:

Je krijgt van Bol.com elk begin van de maand uitbetaald. De factuur die mij op dit moment te wachten staat (4 juni uitbetaling) tilt mij (als ik de verkoop deze maand doorzet) over de grens van de 20.000 euro omzet.

Krijg je van bol.com een selfbilling factuur over al je verkopen? Of krijg je gewoon een uitbetaling over de facturen van die maand?

 

De regel is de factuur die voor overschrijding zorgt en alle volgende facturen zijn niet meer vrijgesteld van btw.

 

Quote

Als uw omzet boven de € 20.000 in 1 kalenderjaar komt, moet u zich direct afmelden voor de KOR. Alle leveringen en diensten die worden verricht na deze overschrijding en de omzetoverschrijdende handeling zelf vallen niet langer onder de vrijstelling.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/afmelden-voor-de-kleineondernemersregeling

 

Het is dus echt even de vraag wie wat factureert. Factureert bol.com jou in bulk per maand of stuurt bol.com per order een factuur namens jou. Alleen uitbetaling doet er dus niet toe.

 

Bij een bulk factuur op 4 juni, als die overschrijdend is, zul je die al aan moeten geven. Anders is het bijhouden om welke order het gaat.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Dan heb je niets met bol.com te maken. Een van die facturen van die fictieve €33.664 tilt jou over die €20.000 heen. Vanaf die factuur moet je gewoon BTW afdragen. De kosten die jij daarna van bol.com krijgt behoren niet bij jou omzet (je moet dus ook niet met de factuur van bol.com rekenen, die €22.061) maar met je eigen facturen, want dat is de echte omzet. De factuur van bol.com doet er dus niet toe, dat zijn kosten, geen omzet. (Tel dus ook werkelijk alleen je eigen facturen vanaf Q1 en niet wat bol.com jou geeft.)

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Rik · 

Ik heb het verkeerd verwoord. Ik factureer alleen klanten die erom vragen. (Vaak zakelijk). Ik stuur die dan zonder factuurnummer en met "betaald op bol.com" erop. Aangezien dit voor de klant is en niet voor mijn boekhouding. 

 

Voor mijn boekhouding gebruik ik dan weer de 'Alles in 1 factuur" van Bol.com die ik net stuurde. Aangezien dit gemakkelijker is dan alles te factureren. Aan deze "alles in 1" factuur zit een factuurspecificatie verbonden. 

 

De factuurspecificatie is een gedetailleerd overzicht van de alles in 1 factuur. Hier kun je per onderdeel op je factuur vinden om welke specifieke artikelen en bestellingen het gaat.

 

Zou ik dan in de factuurspecificatie moeten duiken om te vinden bij welk product ik de grens ben overschreden? En vanaf daar BTW gaan rekenen? 

 

Excuses voor het foutje. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
7 uur geleden, Lex123 zei:

Zou ik dan in de factuurspecificatie moeten duiken om te vinden bij welk product ik de grens ben overschreden? En vanaf daar BTW gaan rekenen? 

De factuur van bol.com gaat alleen over de kosten van bol zelf. Dus in jouw fictief voorbeeld die €8.759 excl btw. Die staat dus compleet buiten jouw omzet. Er staat wel een verkoop bedrag op (€33.664) maar dat is puur en alleen om het verschil uit te betalen.

 

Omzet behoor je dus zelf bij te houden. Maar particulieren hoef je geen factuur te sturen maar je bent zelf nog steeds verplicht om een administratie bij te houden en dus exact te weten bij welke order je over die grens van €20.000 heengaat.

 

Dus dat jij de factuur gebruikt van bol.com voor de verkoop specificatie is niet zo handig. Je zult het inderdaad precies na moeten zoeken vanaf welke order je btw moet afdragen. Uiteraard moet je voor vorige kwartaal dan ook de echte omzet pakken als beginstand en niet het bedrag dat je van bol.com hebt gekregen (want dat is al minus de kosten).

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Rik · zei:

Omzet behoor je dus zelf bij te houden. Maar particulieren hoef je geen factuur te sturen maar je bent zelf nog steeds verplicht om een administratie bij te houden en dus exact te weten bij welke order je over die grens van €20.000 heengaat.

+1

 

Het geeft maar weer eens haarfijn aan dat de KOR helemaal niet zoveel administratief werk bespaard als  wordt voorgeschoteld.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Rik · 

 

Ik heb mijn omzet tot nu toe bijgehouden door het bedrag "totaal jouw opbrengsten" te nemen.  Maar omdat ik nu in het midden van de maand de grens bereik zal ik inderdaad de specificatie goed in moeten duiken om de order te vinden die de grens heeft overschreden. 

 

Bedankt weer voor het antwoord.

 

Cosara Er zitten inderdaad evenveel nadelen aan als voordelen. Je leert er ook niet goed door boekhouden. Veel haken en ogen waardoor je snel fouten maakt die al snel meer kosten dan het financiële voordeel dat de regeling oplevert. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Lex123 zei:

Ik heb mijn omzet tot nu toe bijgehouden door het bedrag "totaal jouw opbrengsten" te nemen.

Weet je wat die "Correctie verkoopprijs artikel(en)" betekend op die specificatie van bol.com?

 

Dat zou je natuurlijk wel moeten weten want als je een zakelijke klant hebt moet je factuur ook goed zijn. Dus al je verkopen/facturen opgeteld zou gelijk moeten zijn aan die fictieve 33.664 of 32.679.

 

Edit: O, ik zie het al (eerst zoeken rik :rolleyes:) :

Quote

Correctie verkoopprijs artikel(en)
Wanneer een klant een artikel heeft geretourneerd of een verzending is kwijtgeraakt, dan wordt de eerder uitbetaalde verkoopprijs ingehouden.

 

Dan is je omzet inderdaad gebaseerd op dat onderste bedrag. Want daar zitten de 'creditfacturen' ook in (credit zou je e.v. sturen bij een retour of bij kwijtraken). Dus die bedragen zou je eigenlijk ook bij moeten houden als je die weet.

 

Link naar reactie
  • 0

Opmerkelijke situatie, ik had er helemaal niet bij stilgestaan dat dit zou kunnen gebeuren. Tot nu toe heb ik zonder uitzondering een BTW factuur kunnen krijgen bij bol.com aankopen. Betekent dit dat je zonder het te weten als klant achteraf kunt horen dat er geen BTW betaald was? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, Peter73 zei:

Betekent dit dat je zonder het te weten als klant achteraf kunt horen dat er geen BTW betaald was? 

Ja, dat lijkt mij inderdaad het geval.

 

Ben je zakelijke klant bij bol.com? Heb je een zakelijke account?

 

Staat het overigens niet bij de verkoper gegevens dat deze verkoper onder de KOR valt?

 

Hier is daar een andere discussie daarover.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Als je niet via een zakelijk account koopt dan zou dat kunnen ja.
Maar dat is toch niet veel anders dan op de (week)markt en in sommige winkels?
Bij de meeste winkels krijg je als je om een BTW factuur wordt gevraagd gewezen op het kassabonnetje met "dat staat erop" en ze gaan echt geen factuur op naam voor je maken.

 

Bol is gewoon de grootste bazar of (week)markt van Nederland geworden waar iedereen met een kvk nummer venstertjes in de digitale etalage kan krijgen.


Bol adverteert wel met zakelijke accounts en zakelijk assortiment dus ik denk (of hoop) dat ze daar de KOR ondernemers "eruit vissen"

oh nee, online zeg je dan "dat het algoritme daar rekening mee houd"

 

maar als je benieuwd ben zou je bol klantenservice zakelijk eens kunnen bellen in de veel gestelde vragen vond ik er zo snel niets over.

Link naar reactie
  • 0

KOR en Bol.com gaan inderdaad niet goed samen. Vaak kopen bedrijven gewoon via particuliere accounts en zien ze bij het aanvragen van een BTW factuur pas dat er geen BTW op zit. Bij dure artikelen kun je dan binnen een week een retour verwachten :). Het is ook nergens terug te vinden in mijn account en heb er nooit iets over ingevuld. 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.