• 0

Kasgeld storten van privé naar zakelijke rekening?

(aangepast)

De vraag is;  ik heb een zakelijke rekening bij Bunq. Rechtsvorm is BV.

Er komt naast pinbetalingen ook kasgeld binnen. Bij Bunq kan ik niet afstorten dus stort op privérekening en dan door naar zakelijke rekening.

 

Kan dit fiscaal gezien zonder enige nadelige gevolgen? Heb geen zin in last met de belastingdienst.

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ja hoor als het het maar netjes registeert.


Als je het op maat wil maken voor de belastingaangifte Inkomstenbelasting dan doe je het zo.

 

Als je afstort uit de kas is de boeking

Privé opname

aan Kas

Als je overmaakt van privé rekening naar de bankrekening
dan is het
Bank
aan Privéstorting.

Dat zijn de 2 rubrieken waar je in de IB aangifte mee te maken hebt waardoor je makkelijk de aansluiting kunt maken van het ondernemersvermogen.

 

Voordeel is dat je dan ook altijd je boekhouding klopt als je een keer vergeet door te storten dan staat het al geboekt als privé opname

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Deze situatie hebben wij eigenlijk ook. Tot nu toe boek ik dat zelf als een Overboeking van KAS --> Rekening. Dus niet eerst via een privé opname en dan weer een privé storting.

 

Is dat voor de belastingdienst ook voldoende? Het resultaat is exact hetzelfde, alleen de handeling is iets anders.

Link naar reactie
  • 0
On 29/05/2022 at 12:47, ReneR69 said:

Hoi Roel,

 

Deze situatie hebben wij eigenlijk ook. Tot nu toe boek ik dat zelf als een Overboeking van KAS --> Rekening. Dus niet eerst via een privé opname en dan weer een privé storting.

 

Is dat voor de belastingdienst ook voldoende? Het resultaat is exact hetzelfde, alleen de handeling is iets anders.

 

Hallo,

 

Wat bedoel je met "Rekening"? Het grootboekrekening van je zakelijke bankrekening op de balans? Op zich al knap als een boekhoudprogramma een directe boeking tussen bank en kas toelaat (maar het kan wel hoor).

 

Dat het via een privé rekening heeft gelopen moet het liefst zichtbaar zijn in je boekhouding door de correcte voorgestelde boekingen hierboven als zodanig te verwerken. Bij controle door een belastinginspecteur is dat meteen inzichtelijk wanneer de betreffende grootboeken worden geopend en worden bekeken. Ook omdat het in eerste instantie met contant geld te maken heeft en de Belastingdienst dit als attentiepunt ziet zou ik het gewoon netjes met beide aparte boekingen op de genoemde momenten doen.

 

Een kasadministratie bijhouden is ook aan te raden voor de contante gelden. Daar maak je de Belastingdienst altijd blij mee. Maar ook om Bedrijfseconomische redenen: Bijvoorbeeld tegen eventuele fraude intern binnen je eigen bedrijf, wat een bijkomende risico is zodra je (veel) contant geld houdt of beheerd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jashhh, 

 

Bedankt voor je reactie! excuses voor mijn late reactie.

 

Rekening is inderdaad de zakelijke bankrekening. Binnen het boekhoudpakket boeken we dit als een 'interne overboeking', wat volgens mij niet onjuist is. Het bedrag wat uiteindelijk is gestort, wordt dan geboekt als overboeking van de KAS rekening --> Zakelijke Bank rekening binnen de boekhouding.

 

Het blijven dan toch sowieso aparte boekingen? en is ook zodanig terug te zien in de boekhouding.

 

Voor de juistheid denk ik dat het inderdaad nog beter is om het te boeken als volgt: 

 

KAS --> Priverekening als een privé ontrekking

Priverekening --> Zakelijke rekening als een privéstorting. 

 

Overigens is bij ons het merendeel pin en geen cash. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.