• 0

Zakelijk huurder contract ontbinden, doe ik het zo goed?

Goedendag,

 

Eerst wat context, ik ben een penningmeester van een stichting die zakelijk ateliers verhuurd aan kunstenaars. De stichting huurt het pand op z'n beurt weer van de eigenaar van het pand.

 

Nu zit het zo dat één van de huurders nu zo'n 14 maand huurt waarvan er veruit minder dan de helft van de huren zijn voldaan vóór de betaaldatum van het contract (ongeveer 5 waren op tijd, uit mijn hoofd). De overige huren zijn uiteindelijk wel voldaan, maar echter na herhaaldelijk contacten herinneringen en boetes (ook de boetes zijn voldaan) (boete is 10% volgens contract). Een aantal van de betalingen zijn zelfs langer dan 3 maanden uitgebleven.

 

Het bestuur heeft er meermaals op geattendeerd en gewaarschuwd. Wanneer dit zou aanhouden zouden wij hem vriendelijk vragen de huur op te zeggen. Goed, na contact met de huurder werd het probleem erkent door de wederpartij. De wederpartij stelde zelf voor een aangepast contract met aangescherpte voorwaarden. Deze hebben we vervolgens opgesteld en een aantal week de mogelijkheid gegeven deze te bekijken, overwegen en desgewenst te ondertekenen.

Hierop werd geen thuis gegeven.

 

Het eerstvolgende betalingsmoment verliep wederom zonder tijdige betaling. Waarop wij als bestuur er voor kozen om het contract te ontbinden. We hebben ondertussen 4 maanden lang oplossingen gezocht waarop geen vooruitgang werd geboekt.

Per mail, whatsapp en een aangetekende brief die momenteel onderweg is hebben we hem op de hoogte gesteld dat we het contract ontbinden op basis van een punt van het contract.
 

Quote

 9   Overtreding 

9.1     Stichting <<naam>> behoudt zich het recht om dit contract met onmiddellijke ingang te laten  ontbinden wanneer de huurder/deelnemer in overtreding is van bovenstaande regels en de  huurder aansprakelijk stellen voor schade/kosten wanneer dit van toepassing is. 

Persoonlijk stel ik, naast de lopende kwestie, vraagtekens bij punt 9. Of dit rechtsgeldig is.

 

Daarnaast hebben we de persoon in gebreke en verzuim gesteld. Dit op basis van het meermaals uitblijven van tijdige, volgens contract, betaling. En naast het niet tijdig betalen het ook niet binnen aannemelijke termijn alsnog te voldoen. We zouden kunnen stellen dat bij het uitblijven van contact meer dan de helft van de betalingen zouden zijn uitgebleven. Het direct wéér niet voldoen dan de huur na veelvuldig contact bevestigd dit alleen maar.

 

Het bericht van ontbinding is via whatsapp en via de mail reeds 5 dagen onbeantwoord gebleven (vandaar nu de aangetekende brief). Maar we verwachten, na patroon, dat er wederom geen thuis wordt gegeven.

 

De hoofdvraag

Handelen we hiermee correct en rechtsgeldig? Mogen wij de ruimte na de aangegeven termijn ontruimen wanneer er blijvend geen thuis wordt gegeven? (in het contract is wel een stuk opgenomen over ontruiming wanneer na opleveren de ruimte niet vrij en schoon is)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ontbinden kan niet buitengerechtelijk (dus niet buiten de rechter om), op enkele uitzonderingen na, die  hier niet van toepassing zijn. Zie artikel 7:231 BW.

Bij artikel 9 staat daarom ook laten ontbinden, nog los van de vraag of het artikel rechtsgeldig is. Dat is niet te beoordelen zonder de overeenkomst verder te kennen.

 

En waarom is er niet (tevens) een beroep gedaan op de toerekenbare tekortkoming (wanprestatie)?

De vraag is ook of alle brieven wel de juiste inhoud hebben.
 

Schakel z.s.m. een huurrechtjurist of deurwaarder in!

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.