• 0

Duitse webshop rekent 21% BTW.

Hi allemaal.

 

Onlangs heb ik van een Duitse webshop goederen gekocht om door te verkopen. Op de factuur staat 21% BTW gerekend en dus een Nederlands BTW tarief gehanteerd. Logisch want het is ook verzonden naar NL. 

 

Het vreemde eraan is dat er een Duits BTW nummer op vermeld staat. Ik verwacht dus dat ik als particulier gezien ben. Mijn bedrijfsnaam staat wel vermeld op de factuur.

 

Kan ik dit aftrekken als voorbelasting? Ik ben een eenmanszaak. 

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

@Lex123, je bent (of was) toch KOR-ondernemer? Jouw vraagstelling is onduidelijk in de tijd en op details. Heb je het Handboek Ondernemen 2022 al gelezen?

 

Zie ook Intracommunautaire verwerving.

 

Quote

Ja ik heb een BTW nummer maar die hebben ze niet gebruikt. 

Heb je het vantevoren verstrekt en verzocht om toepassing van 0% BTW op de Duitse levering?
 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

@Wigbolt

 

Ik zal het even verduidelijken.

 

Ik was inderdaad KOR ondernemer tot vorige week (20k grens overschreden). Ik heb nog wel inkopen + inkoopfacturen uit mijn KOR periode vanuit andere landen in EU. Toen mocht ik nog niet met BTW verlegd inkopen en heb dit dus ook niet gedaan.

 

image.thumb.png.87c1106dd8296e7abeb3ef3aca724b46.png

 

Hier een voorbeeld. Amazon.nl (Voorraad in Duitsland). Er staat een Luxemburg BTW nummer maar er staat ook vermeld (onderaan) dat de BTW is afgedragen in het land van levering. Dat is dus Nederland. Dit komt ook overeen met het 21% tarief van NL en de factuur. 

 

Is dit mogelijk om af te trekken als voorbelasting?

 

Voorbeeld.pdf

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt

Je geeft geen antwoord op mijn vragen, maar komt met een voorbeeld van een particuliere factuur. Succes met de administratie!

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

@Wigbolt

40 minuten geleden, Gast zei:

@Lex123, je bent (of was) toch KOR-ondernemer?

Ja dat was ik dus. Nu niet meer.

40 minuten geleden, Gast zei:

 

Heb je het Handboek Ondernemen 2022 al gelezen?

 

Daar gaan ze op dit specifieke geval niet in.

40 minuten geleden, Gast zei:

 

Heb je het vantevoren verstrekt en verzocht om toepassing van 0% BTW op de Duitse levering?

Nee dat mocht toen dus nog niet omdat ik nog in de KOR zat.

 

Op de factuur staat wel mijn bedrijfsnaam vermeld (doorgekrast). Maar ik kon dus nog niet mijn BTW nummer vermelden want ik zat nog in de KOR en dan zouden ze gaan verleggen en je mag in de KOR niet gebruik maken van BTW verlegging. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, TwaBla zei:

Even realistisch. De meeste ondernemers verkopen vanuit voorraad. Hoe kun je dat beter plannen?

Door vooraf rekening te houden met de prijsstelling voor het moment dat je verkoop over die grens gaat.

 

En anders voor dat moment lagere voorraad aanhouden. Dit is een bekend iets als je meedoet met de KOR (dat zou het in ieder geval moeten zijn).

 

Andersom wordt ook gedaan. Ondernemers kopen nog even snel in voordat ze de KOR ingaan.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

 

Misschien snap ik het verkeerd. Eerst even algemeen. Een handelaar die gebruik maakt van de KOR heeft hogere inkoopkosten (binnenland of buitenland maakt niks uit) want die moet wel BTW betalen maar kan het niet verrekenen.

 

Quote

Bij gebruik van de nieuwe KOR kun je geen btw op inkopen en zakelijk kosten verrekenen. Je 'inkoopprijs' wordt dus hoger. Om dezelfde marge te houden moet je je verkoopprijs-zonder-btw verhogen. Voor zakelijke klanten wordt jouw product dan minder interessant.

 

In dit geval was de inkoop in het buitenland en de verkoop lokaal. Ik weet niet of dat iets uit maakt, want het probleem had niet zoveel met binnen- of buitenland te maken, maar wel met inkoop in de KOR-fase (dus geen BTW-aftrek) en verkoop na de KOR-fase (dus BTW-afdracht verplicht).

Als iets beter gepland had kunnen worden is het wellicht die KOR zelf, maar misschien dat vraagsteller niet voorzien had dat zijn omzet zo snel zou toenemen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

TwaBla

 

Rond dit specifieke onderwerp kan ik ook weinig informatie vinden op de website van de Belastingdienst. 

 

Er wordt duidelijk vermeld dat ik over de factuur die mij over de grens trekt van de 20.000 euro al BTW moet betalen, maar over het terugvorderen zie ik niks. 

 

Als ik Rik · dus goed begrijp moet ik dit rekenen als kosten en valt er niks terug te vorderen. 

 

40 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Even realistisch. De meeste ondernemers verkopen vanuit voorraad. Hoe kun je dat beter plannen?

 

Lijkt mij inderdaad sterk dat (vaak) beginnende ondernemers dit goed kunnen plannen. Dit maakt het geringe voordeel van de KOR nog kleiner. 

aangepast door Lex123
Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Lex123 zei:

Lijkt mij inderdaad sterk dat (vaak) beginnende ondernemers dit goed kunnen plannen. Dit maakt het geringe voordeel van de KOR nog kleiner. 

 

Het is een goede regeling voor kleine dienstverleners in B-to-C. In B-to-B heb je er niets aan. En in de handel is het voordeel ook beperkt, want je moet immers BTW over je inkoop betalen. Als je dus met handel je geld verdient, kun je beter die KOR aan je deur voorbij laten gaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Lex123 zei:

Er wordt duidelijk vermeld dat ik over de factuur die mij over de grens trekt van de 20.000 euro al BTW moet betalen, maar over het terugvorderen zie ik niks. 

Er wordt duidelijk vermeldt dat vanaf het moment van overschrijden de KOR vervalt. Dat betekend automatisch dat de facturen met datum ervoor hier wel onder vallen en alle facturen met datum erna niet.

 

Wanneer ben je overigens met de KOR begonnen? Want bij aanmelden zou je met een omzetschatting van boven de €20.000 per jaar er volgens mij al niet eens in mogen komen (volgens de rekentool).

Link naar reactie
  • 0

Rik ·

1 minuut geleden, Rik · zei:

Wanneer ben je overigens met de KOR begonnen? Want bij aanmelden zou je met een omzetschatting van boven de €20.000 per jaar er volgens mij al niet eens in mogen komen (volgens de rekentool).

 

Al 2 jaar terug. Dit jaar loopt het harder waardoor ik dus al redelijk vroeg de grens ben gepasseerd. 

 

Bedankt voor de info, ga er gelijk mee aan de slag.  

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Rik · zei:

(Hopelijk blijven de marges ook goed buiten de KOR.)

 

A.s maand zal het tegenvallen aangezien ik dus geen voorbelasting kan terugvorderen over de ingekochte goederen in KOR. :hushed-face: Beginnersfoutje. 

 

Daarna idd doorknallen!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Laten we het eens omdraaien:

Quote

Lijkt mij inderdaad sterk dat (vaak) beginnende ondernemers dit goed kunnen plannen. Dit maakt het geringe voordeel van de KOR nog kleiner.

Waarom was dit niet binnen een week of maand planbaar en hoe groot (of klein) is jouw BTW-voordeel binnen de KOR-regeling(en) geweest over bijna 2,5 jaar ondernemerschap? Niet voor beantwoording hier, maar voor eigen berekening. Met 2,5 jaar activiteit ben je ook wel zo ongeveer starter af. Ook op jonge leeftijd. Wat dat betreft is dit geen beginnersfout.

 

Mijn voorlopige mening of beeld (eerste indruk) is dat je zelf complexiteit zoekt met internationale inkoop uit weet ik veel wat voor bronnen met minimale factuurbedragen als ik het voorbeeld meeneem. Mijn advies is om jouw inkoop- en verkoopmodel zo eenvoudig mogelijk te maken en om iets grotere stappen of slagen te maken.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.