• 0

Garantie bij levering namens zakelijke klanten

Wij zijn een maaltijdbezorgdienst en werken samen met restaurants en winkels (zakelijke klanten). Om bestellingen door te krijgen gebruiken zij een telefoon, tablet of computer, en optioneel een printer om de bestelling uit te kunnen printen. Wij geven restaurants de volledige vrijheid om zelf te kiezen welke apparatuur zij willen gebruiken, dit kan nieuwe apparatuur zijn of apparatuur welke zij al hebben.

 

Nu kregen wij van een paar restaurants de vraag of wij de apparatuur voor hun kunnen regelen. Dit willen we graag voor ze doen, maar de vraag is even hoe het zit met garantie als wij voor onze zakelijke klant producten bestellen en leveren. Het is niet onze bedoeling om de verkoper te zijn die er winst op maakt, wij willen enkel als dienst voor, en in reactie op een direct verzoek van, onze klanten de levering van deze producten verzorgen.

 

Mijn vraag is, maakt simpelweg het verzorgen van deze levering ons ook verantwoordelijk voor de garantie of is er een manier waarop wij dit kunnen afdekken? Of kunnen wij de restaurants alleen een advies geven maar moeten ze zelf de bestelling plaatsen bij een winkel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
10 minuten geleden, Rijder42 zei:

Mijn vraag is, maakt simpelweg het verzorgen van deze levering ons ook verantwoordelijk voor de garantie of is er een manier waarop wij dit kunnen afdekken?

"Wettelijke garantie valt onder het consumentenrecht en geld niet bij de verkoop tussen bedrijven (business to business B2B). Bij een verkoop tussen bedrijven moet u in de verkoopovereenkomst afspreken hoe het zit met de garantie. Deze garantieregels mogen niet onredelijk zijn en negatief kunnen uitpakken voor de andere partij." (bron) Maar hoe dan ook moet je wel leveren wat is afgesproken, en als de apparatuur niet werkt is dat niet zo.

 

Doorleveren zonder marge zou ik overigens niet aanraden, want je hebt er toch werk aan en je wordt er toch op aangekeken als het niet goed gaat. Dus niet doen of een marge rekenen voor de zorg en de risico's. En als je dat dan toch doet, waarom dan niet een stapje verder: het leveren van standaard apparatuur, waarbij je dan kan garanderen dat jullie software daarop werkt, kan een interessant business model zijn. Bijvoorbeeld door het niet te leveren als product, maar als dienst in abonnementsvorm. Ward is me echter al voor. 

 

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Omdat we te maken hebben met verschillende soorten restaurants met sterk verschillende budgetten, willen we het laagdrempelig houden en ze de keuze geven waar ze mee willen werken - dat kan een setup zijn van 150 euro tot een van 550 euro. Daarnaast hebben wij op dit moment niet de tijd en budget over om hier verantwoordelijkheid voor te gaan nemen.

 

Als ze vragen "kan jij voor mij regelen dat ik tablet en printer krijg" dan is het even 5 minuten werk om een bestelling te plaatsen bij een leverancier voor een x aantal restaurants. Ik hoopte dat het zo simpel kan zijn, en als er dan iets is dan is die leverancier verantwoordelijk - ik ben alleen een (in deze transactie not-for-profit) tussenpersoon die mijn klanten aanbiedt de transactie te regelen.

 

Maar als dit niet mogelijk is zonder gelijk allemaal verantwoordelijkheden te krijgen alszijnde een leverancier, dan zouden we alle restaurants gewoon zelf de bestelling moeten laten plaatsen.

aangepast door Rijder42
Kleine toelichting
Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Rijder42 zei:

Als ze vragen "kan jij voor mij regelen dat ik tablet en printer krijg" dan is het even 5 minuten werk om een bestelling te plaatsen bij een leverancier voor een x aantal restaurants.

Of je sluit een deal met een leverancier die op jouw aanwijzing een offerte stuurt aan het restaurant die ze alleen hoeven tekenen. Al dan niet voor een kickback fee. Dan hebben zowel jij als de restaurants er weinig werk aan en zit je niet tussen de transactie dus geen risico. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Of je sluit een deal met een leverancier die op jouw aanwijzing een offerte stuurt aan het restaurant die ze alleen hoeven tekenen. Al dan niet voor een kickback fee. Dan hebben zowel jij als de restaurants er weinig werk aan en zit je niet tussen de transactie dus geen risico. 

Dat is een hele goede, bedankt 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.