• 0

Privé autokosten achteraf boeken als zakelijk

Situatie: Ik heb enkele jaren mijn privé auto en motor gebruikt voor mijn werk bv zonder het bijhouden van een rittenregistratie. Mijn accountant kan 19 cent p/km accepteren maar daarvoor heb ik een kloppende rittenregistratie nodig. Die kan ik niet reproduceren. Maw alle autokosten waaronder onderhoud - brandstof en reparatiekosten zijn nu privé gemaakt. Het is nogal een bedrag.

 

Vraag: Bestaan er oplossingen, muv een achteraf opgestelde rittenregistratie, zodat de gemaakte kosten alsnog op de bv kunnen komen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar jouw 'accountant' moet toch helemaal niets wel/niet "accepteren"...?

 

Behalve dan wanneer desbetreffende dienstverlener (de intermediair) een soort verklaring of zoiets af moet geven of dat hij/zij denkt dat er weinig van je verhaal kan kloppen (zodat anderen, zoals de belastingdienst bijvoorbeeld, kan denken dat de intermediair "gek is geworden" om dit door te geven...).

 

Maar dat zal hier toch niet zo zijn. Het gaat toch over jouw gegevens en belastingen!

Dus wanneer jij doorgeeft dat jij X kilometers gereden hebt en dat maal 19 cent (want dat is de wet!) ten laste van jouw  winst wil brengen dan is dat toch een feit.

 

Vraag mij af wat je hier allemaal afgesproken hebt in deze. En of je niet bij een verkeerde "adviseur" zit.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, tvanderheide zei:

gemaakte kosten alsnog op de bv 

Die facturen staan op jouw naam en niet op die van de onderneming. Bij een eenmanszaak geen probleem om zakelijk in te boeken, bij een bv wel. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 2
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Het gaat toch over jouw gegevens en belastingen!

Dus wanneer jij doorgeeft dat jij X kilometers gereden hebt en dat maal 19 cent (want dat is de wet!) ten laste van jouw  winst wil brengen dan is dat toch een feit.

Ja en nee …

Ja … omdat TS verantwoordelijk is voor de aangeleverde informatie.

Nee .. omdat de accountant verantwoordelijk kan worden gehouden omdat deze meewerking verleent aan “verkeerde” handelingen. Integriteit spreekt hierbij een grote rol.

 

11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Vraag mij af wat je hier allemaal afgesproken hebt in deze. En of je niet bij een verkeerde "adviseur" zit.

Persoonlijk denk ik dat TS bij de juiste adviseur zit.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Op 26-5-2022 om 21:29, shoptillyoudrop zei:

Dus wanneer jij doorgeeft dat jij X kilometers gereden hebt en dat maal 19 cent (want dat is de wet!) ten laste van jouw  winst wil brengen dan is dat toch een feit.

 

Volgens mij zit iedereen een beetje op een dwaalspoor, omdat alles door elkaar gehaald wordt. Juridisch, fiscaal, op alle fronten gewoon.

 

Allereerst gaat het niet om de winst van de vragensteller, maar om de winst van de besloten vennootschap. De BV kan niet zo maar domweg kosten gaan zitten aftrekken die niet te verantwoorden zijn. Voor de BV ligt de fiscale bewijslast van die kosten bij hen. Als de werknemer geen flauwe notie heeft van de hoeveelheid kilometers, dan is de hele vergoeding simpelweg niet aan de orde.

 

Als de vragensteller (a.d.h.v. een agenda, zie reactie Joost) een vergoeding wil voor zijn (privé!) autokosten, dan zal hij daarvoor toch echt eerst afspraken hebben moeten gemaakt (en vastgelegd) met de BV. Zijn die afspraken er niet, dan is er dus eigenlijk geen basis voor de vergoeding, ongeacht of hij het aantal kilometers weet.

 

Vervolgens loopt de vergoeding eigenlijk gewoon via de loonstrook van de vragensteller. Als de bv een vergoeding geeft, betaalt de bv dat via een al dan niet (loon)belastingvrije vergoeding. Die 19 cent is vervolgens uit de lucht gegrepen, omdat fiscaal en juridisch weer eens door elkaar gehaald wordt. Of eenmanszaak met eenmans-bv.

 

Het is niet "de wet" dat er 19 cent moet worden vergoed. Die 19 cent is slechts een fiscale beperking van de mate waarin dat belastingvrij mag gebeuren. De BV en werknemer kunnen afspreken om 10 cent per kilometer te vergoeden of 1 euro, of 50 cent of wat dan ook. Alles boven de 19 cent per kilometer is dan wel belast loon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 27-5-2022 om 13:20, insparcom zei:

Ik denk dat Joost op het goede spoor zit. Als je je agenda hebt bijgehouden, kun je reconstrueren waar je geweest bent. Met google maps is het vervolgens gemakkleijk uitrekenen hoeveel kilometer je gemaakt hebt. 

Ik heb geen agenda bijgehouden zodat ik een sluitend bewijs kan leveren. Er zijn nogal wat gerechtelijke uitspraken hierover. Dat kan ik onmogelijk sluitend krijgen. Maw dat is geen optie. Zie het begin van mijn issue. 
Wel blijft de vraag open: Bestaan er oplossingen, zodat de gemaakte kosten alsnog op de bv kunnen komen?

aangepast door tvanderheide
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, tvanderheide zei:

Bestaan er oplossingen, zodat de gemaakte kosten alsnog op de bv kunnen komen?

Kort en bondig … Nee.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.