• 0

BTW bij onttrekking auto (eenmanszaak naar BV)

Goedemiddag, 


Mijn eenmanszaak is per 01-01-2022 via een geruisloze inbreng omgezet naar een BV.

 

In de eenmanszaak had ik een auto op de balans staan (bezit, geen lease). Tijdens de omzetting is deze auto ‘onttrokken’ uit de eenmanszaak en dus niet meegegaan naar de BV.

 

De fiscalist die de omzetting geregeld heeft zegt ‘er moet een factuur worden opgemaakt voor de auto en de BTW moet worden afgedragen’ .

 

Het concept is mij duidelijk.

 

Echter is mijn vraag hoe ik dit moet boeken / verwerken in de administratie? 

 

Moet ik een factuur maken voor de auto per 31-12-2021 en dan een suppletie BTW aangifte doen over Q4 2021?

 

Of is er een andere manier om dit correct te verwerken?

 

Voor de duidelijkheid: Op de openingsbalans van de BV per 01-01-2022 staat de auto dus niet. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Via privé opnames. Dus:

 

Debet: Privé opnames

Credit: boekwinst activa (zie hieronder*)

Credit: materiële vaste activa

Credit: af te dragen BTW

 

*Let op dat je eerst checkt wat de waarde economisch verkeer van de auto is (bijvoorbeeld via ANWB koerslijst). Als dat hoger is dan de boekwaarde dan boek je credit het verschil tussen waarde economisch verkeer en de boekwaarde. Is dat lager dan boek je dat verlies debet.

 

Mogelijk zit er nog rest BPM op je auto. Daarover betaal je geen BTW, dit kun je hier checken: https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel hiervoor. Dit is toch niet helemaal waar ik naar op zoek ben, wellicht dat ik mijn vraag nog even moet verduidelijken. 

 

Ik ben in de BV met een hele nieuwe administratie begonnen, op basis van de beginbalans 2022 die de fiscalist heeft opgemaakt. 

 

Op die beginbalans stond aan de passiva zijde een post 'BTW vorig jaar', dat was dus de BTW van Q4 2021. De BTW van de auto die ik nog moet afdragen was daar nog niet in opgenomen.

 

Moet ik het BTW bedrag van de auto nu gewoon in de volgende BTW aangifte als BV aangeven? Of moet ik toch de suppletie doen van Q4 2021? Of toch iets anders?

Link naar reactie
  • 1

Je verhaal wordt steeds warriger, vind ik.

 

Eerst heb je het over een geruisloze overgang naar een BV, maar dan schrijf je ook dat de auto op de eindbalans van de eenmanszaak niet op de beginbalans van de BV staat...

(Hoezo "geruisloos"...?)

 

En dan heb je het over een bedrag (BTW schuld) dat door de eenmanszaak (jij dus) voldaan moet worden, maar daar is dan kennelijk "iets" inzake de auto niet in verwerkt(?).

BTW over het privégebruik?

BTW verschuldigd bij het onttrekken van de auto uit de eenmanszaak?

Iets anders?

 

Hoe dan ook: als dat bedrag niet klopt, dan moet je inderdaad een suppletie maken. Voor de eenmanszaak dan.

Maar je eindbalans klopt dan gewoon niet.

 

Ik denk trouwens zelf dat je adviseur/intermediair/fiscalist bedoelde dat je een factuur aan de BV moe(s)t maken en dus niet aan jezelf (want dat kan natuurlijk niet) voor de auto. Zodat de BV (neem ik aan dan) de BTW terug kan/kon vragen.

Maar dan moet je wel BTW plichtig zijn op dat moment...

 

Persoonlijk heb ik de indruk dat je eindbalans van de eenmanszaak niet echt klopt. En dus eigenlijk ook de beginbalans van de BV dan ook niet.

Ook heeft iemand deze vakkundig samengesteld (maar er is een gezegde: "shit in, shit out"!) op basis van (incomplete) gegevens en met de beste bedoelingen. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

(Hoezo "geruisloos"...?)

Op zich geen probleem hoor, ook bepaalde activa buiten de geruisloze inbreng te houden.

 

34 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar je eindbalans klopt dan gewoon niet.

Die eindbalans kan zeker wel kloppen, mits de fiscalist de onttrekking van de auto en de gevolgen voor de BTW meegenomen heeft in zijn werkzaamheden voor de inbreng. Dat kunnen wij hier niet vaststellen

 

35 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

dat je adviseur/intermediair/fiscalist bedoelde dat je een factuur aan de BV

Dat zou onlogisch zijn. De auto is niet meegegaan in de geruisloze inbreng en is dus nooit fiscaal eigendom van de BV geworden.

 

Ik vermoed dat de fiscalist waarschijnlijk heeft gewerkt aan de inbreng, maar zich verder niet bekommerd heeft om de afwikkeling van de eenmanszaak. Dat de eindbalans daardoor onjuist kan zijn, sluit ik niet uit. Dat dat vervolgens gevolgen kan hebben voor de inbreng is zeker denkbaar, immers, de eindbalans van de eenmanszaak is (in zekere zin) de openingsbalans van de BV. Als nu maanden later blijkt dat de eindbalans van de eenmanszaak gewijzigd dient te worden, klopt de inbreng dus ook niet meer....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb de eindbalans 2021 van de eenmanszaak aan de fiscalist aangeleverd. Die heeft vervolgens documentatie opgesteld voor de Belastingdienst.

 

In die documentatie wordt de auto vervolgens onttrokken tegen de boekwaarde op de balans.

 

3 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Eerst heb je het over een geruisloze overgang naar een BV, maar dan schrijf je ook dat de auto op de eindbalans van de eenmanszaak niet op de beginbalans van de BV staat...

(Hoezo "geruisloos"...?)


Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0027870/2010-07-08#Circulaire.divisie4

 

2 uur geleden, Joost Rietveld zei:
3 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

Maar je eindbalans klopt dan gewoon niet.

Die eindbalans kan zeker wel kloppen, mits de fiscalist de onttrekking van de auto en de gevolgen voor de BTW meegenomen heeft in zijn werkzaamheden voor de inbreng. Dat kunnen wij hier niet vaststellen

 

Ik heb aan de fiscalist de eindbalans inclusief de auto aangeleverd. Hij heeft de auto vervolgens onttrokken. Nadat de onttrekking was gedaan, ontstaat vervolgens de beginbalans van de BV. Dat lijkt mij ook het idee van 'onttrekken'. 

 

Ik heb een nieuw administratie programma genomen en de beginbalans van de BV ingevoerd. 

 

In de administratie van de eenmanszaak staat de auto nu nog steeds op de balans. De auto is dus onttrokken, maar in mijn administratie software van de eenmanszaak staat het nog niet goed. 

 

Daar gaat mijn vraag dus over. Ik moet die auto nog van de balans halen van de eenmanszaak en de BTW die er nog op zit afdragen. Maar HOE ik dit nu precies moet verwerken en in welke aangifte is even de vraag.

 

Ik zou dit kunnen doen middels de boeking die Joost eerder heeft uitgelegd. Ik doe vervolgens een suppletie BTW aangifte Q4 2022. Maar dat is nu juist wat de vraag waar ik mee zit.

 

 

 

 

aangepast door heritage
Link naar reactie
  • 0

Het antwoord op je vraag is een beetje verloren gegaan tussen de laatste reeks reacties

 

1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ah zo, als suppletie van je eenmanszaak, aangenomen dat de BTW op de auto niet in je Q4 aangifte zat 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, blue-tik zei:

heb aan de fiscalist de eindbalans inclusief de auto aangeleverd. Hij heeft de auto vervolgens onttrokken. Nadat de onttrekking was gedaan, ontstaat vervolgens de beginbalans van de BV. Dat lijkt mij ook het idee van 'onttrekken

Plus dat ook dit klopt. Verwarring ontstaat wellicht doordat "onttrekken" doorgaans gebruikt voor zaken die je onttrekt aan je eenmanszaak, maar hier bedoeld wordt dat het onttrokken was uit de inbreng

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Joost Rietveld Bedankt voor de bevestiging en uitleg. 

 

Dit topic is een beetje een zijweg ingeslagen, maar even voor de duidelijkheid; ik boek de auto in de administratie van de eenmanszaak dus af van de balans per 31-12-2021 (voor de waarde waarvoor deze is onttrokken) en doe een suppletie BTW Q4 2021? 

 

Indien ja, moet ik dan ook nog iets in de administratie van de BV wijzigen? Daar stond immers de nog te betalen BTW Q4 2021 nog op de balans bij de opening. 

aangepast door heritage
Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, blue-tik zei:

boek de auto in de administratie van de eenmanszaak dus af van de balans per 31-12-2021 (voor de waarde waarvoor deze is onttrokken) en doe een suppletie BTW Q4 2021

Bijna correct, voor de waarde economisch verkeer. Zie mijn tweede bericht in dit topic.

 

10 uur geleden, blue-tik zei:

Daar stond immers de nog te betalen BTW Q4 2021 nog op de balans bij de opening. 

Als je de BTW op de auto via suppletie zelf betaalt dan klopt de balans van de BV. Betaalt de BV die BTW van de onttrokken auto dan klopt je inbreng niet, dus beste betaal je dit zelf

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:
11 uur geleden, blue-tik zei:

boek de auto in de administratie van de eenmanszaak dus af van de balans per 31-12-2021 (voor de waarde waarvoor deze is onttrokken) en doe een suppletie BTW Q4 2021

Bijna correct, voor de waarde economisch verkeer. Zie mijn tweede bericht in dit topic.

Het is mij dan duidelijk, heel hartelijk dank! Er zit waarschijnlijk een klein boekverlies op de auto. Is het dan niet zo dat de eindbalans anders gaat worden en daarmee dus ook de beginbalans van de BV? Of zie ik dat verkeerd? 

Ik zal denk ik ook de IB aangifte voor 2021 moeten aanpassen om dat boekverlies te verwerken?

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:
11 uur geleden, blue-tik zei:

Daar stond immers de nog te betalen BTW Q4 2021 nog op de balans bij de opening. 

Als je de BTW op de auto via suppletie zelf betaalt dan klopt de balans van de BV. Betaalt de BV die BTW van de onttrokken auto dan klopt je inbreng niet, dus beste betaal je dit zelf

Ja precies, dat was inderdaad waar ik mee zat. Dan betaal ik die BTW gewoon vanuit privé, de administratie van de BV's heb ik nu net helemaal strak staan :-) 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, blue-tik zei:

Het is mij dan duidelijk, heel hartelijk dank! Er zit waarschijnlijk een klein boekverlies op de auto. Is het dan niet zo dat de eindbalans anders gaat worden en daarmee dus ook de beginbalans van de BV? Of zie ik dat verkeerd? 

Ik zal denk ik ook de IB aangifte voor 2021 moeten aanpassen om dat boekverlies te verwerken?

Dat zie je goed. In een ideale wereld had de fiscalist hier allemaal rekening mee gehouden, omdat je inbrengbalans nu ook niet helemaal juist meer is. Wellicht nog even overleggen met diegene om te zien of daar nog actie nodig is

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De inbrengberekening er toch nog even op nagekeken en daar staat bij de onttrekking van de auto BW = WEV. Ik neem aan dat dit staat voor 'boekwaarde' en 'waarde economisch verkeer'.

 

Dat klopt op zich ook wel.

 

Kijk ik namelijk naar die tool van de ANWB, dan staat de auto op de balans van de eenmanszaak voor een bedrag ergens tussen "veilingprijs" & "kopen bij merkdealer met garantie".

 

Dus ik denk dat het toch gewoon goed is om de auto voor de waarde waarvoor deze op de balans staat af te boeken? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.