• 0

Productaansprakelijkheid financiële gevolgen beperken.

Dag, 

Een jaar geleden ben ik begonnen met het verkopen van elektrische producten met een 750w accu. Ik heb hier 8 van verkocht. Ik wilde niet importeren buiten Europa, omdat ik dan word gezien als importeur en mijn producten kwalitatief moet kunnen ondersteunen aan de hand van testrapporten en hierdoor product aansprakelijk kan worden gesteld. Ik kan niet aan een rechtsgeldig factuur komen toen ik hier laatst nogmaals om vroeg. Ik heb geen contracten opgesteld betreft het verleggen van de productaansprakelijkheid. Ik heb de 8 producten een jaar geleden aan klanten verkocht via Marktplaats met een factuur vanuit mijn onderneming. Ik heb 6 producten hiervan zelf in elkaar gezet en getest. Twee producten hiervan heb ik verkocht als tweedehands product, omdat ze niet meer nieuw waren.  
 
Ik heb een Chinees merkproduct ingekocht waarbij mijn Chinese contactpersoon aan mij vertelde dat er een warehouse zat in Polen waaruit de producten werden opgestuurd binnen Europa. Vandaar dat ik dacht een intracommunautaire verwerving te verrichten. Er is ook een .eu website en een fysieke winkel in Italië. Ik heb betaald aan een Europees rekeningnummer, echter staan de gegevens van het Chinese bedrijf op de proforma invoice (DDP, zonder btw-nummers, dus niet rechtsgeldig). Er is verder ook niets met mijn BTW nummer gedaan. 
 
Echter door mijn gebrek aan kennis en mijn naïviteit met het inkopen van producten word ik wel gezien als feitelijke importeur uit China als ik het goed begrijp en kan ik dit niet verleggen naar een aanwijsbare importeur of de producent? Ik heb geen importdocumenten. Ik ben na de 8 ingekocht producten ook direct gestopt met het verkopen hiervan. Ik kwam hierna erachter dat die producten ook geen Tüv testrapporten hebben, wel een CE markering vanuit de producten, maar dat is Chinees, ik weet niet hoe betrouwbaar dit is. Het is in ieder geval geen China Export markering. Na dit leermoment ben ik alleen nog producten gaan verkopen waarbij ik vooraf vraag om TÜV testrapporten en waarbij ik binnen intracommunautaire verwevingen verricht. 

Tot nu toe is er met de 8 verkochte producten een jaar geleden niets misgegaan en naar verwachting blijft dit ook zo. Aan de hand van een kansberekening weet ik dat het risico erg klein is. Echter blijft een dergelijk klein risico met mogelijke grote financiële gevolgen spoken in mijn achterhoofd als eenmanszaak zijnde. Ik kan aansprakelijk worden gesteld in een periode van 10 jaar nadat ik het product op de markt had gebracht. Nu vertelde de leverancier mij dat er in de loop der jaren al rond de 100.000 producten wereldwijd waren verkocht en dat er nog nooit een ondeugdelijk product schade heeft aangericht. Als ik mijn research doe, dan zie ik dat er ook geen gevallen bekend zijn door het type merk dat ik verkoop. Het is een populair product binnen Europa en ik zie dat het wordt verkocht op Nederlandse webshops, Bol.com en Marktplaats zoal. Zo ook soortgelijke Chinese merkproducten. Vandaar dat ik het wel aandurfde om het te gaan verkopen met het idee dat ik intracommunautaire verwerving deed en niet als importeur werd gezien en zorg moest dragen voor de verantwoordelijkheden hiervan. Zo te zien nemen al die ondernemers ook dit risico.  

Ik ben erachter gekomen dat het werkveld waar ik nu ondernemer ben niet aan mij is besteed en dat ik hier veel van heb geleerd. Ik ben dan ook van plan om na de zomer te stoppen. Toch zit het mij niet lekker dat mocht er wat gebeuren met dit hoog risico product (750w accu) dat ik aansprakelijk kan worden gesteld in een loop van 10 jaar na het op de markt brengen van deze producten. Of kan ik wel de producent aanwijzen wat dit betreft? Wat als de producent dit weigert? Dan word ik weer gezien als product aansprakelijke. 

Mijn vraag is hoe ik mij kan indekken voor mogelijke financiële gevolgen? 
Waar ikzelf aan dacht als ik word gezien als importeur:
- Een product recall, echter kan ik dit niet meer financieel veroorloven door ondernemersfouten. Daarnaast heb ik niet alle contactgegevens van al mijn 8 klanten meer, omdat Marktplaats de gesprekken niet opslaat na een tijd. Ik heb daarbij ook niet rechtsgeldige facturen verzonden naar mijn klanten, dus de naam- en adresgegevens van mijn particuliere klanten staan daar ook niet op. 
- Een productaansprakelijkheidsverzekering. Ik wil alleen wel zeker weten dat ik als importeur buiten de EU wordt gezien? Door het gebrek aan testrapporten wordt het lastig om een verzekering af te sluiten vermoed ik. Of het wordt een dure verzekering dat financieel onhaalbaar voor mij wordt te bekostigen op dit moment. Vaak zijn er productaansprakelijkheidsverzekeringen die een claims-made periode hanteren, doordat ik wil stoppen met mijn onderneming wil ik ook graag het na-risico verzekeren. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

DDP heeft alleen betrekking op wie de douane-aangifte (in dit geval ten invoer) doet. "Importeur" is een onbekend begrip in de douanewetgeving, die hebben het alleen over de "aangever". Productaansprakelijkheid komt uit andere wetgeving, kans is dus groot dan je in dat opzicht wel als importeur gezien wordt. 

31 minuten geleden, KeesW. zei:

Ik ga er dan ook vanuit dat er geen officiële ICL is gedaan, maar dat er mij particulier is geleverd trouwens. 

Laten we daar maar verder niet op in gaan, daar is hier al genoeg over geschreven. Over productaansprakelijkheid trouwens ook, en dit forum heeft een zoekfunctie.......

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat je het over een 48V product hebt dat in NL alleen legaal gebruikt mag worden met een kenteken, maar ideaal is voor bijvoorbeeld een bakfiets. Datzelfde productie in de 250W uitvoering wordt op grote schaal gebruikt door allerlei fabrikanten en op zich heb je daarmee een behoorlijke basis op erop te vertrouwen dat het product in de basis veilig is.

 

Jouw grootste probleem is die 48V accu en de 2A of 4A oplader die erbij zit. Daar kan wel eens wat mee mis gaan en daar is heel veel variatie in kwaliteit.

 

En dat risico achteraf afdekken gaat je niet lukken en bij gebrek aan goede documentatie *en* volume zal verzekeren ook niet mogelijk zijn, dus je enige oplossing is het als ondernemersrisico zien.

Link naar reactie
  • 0

Dag @Bert.
Bedankt voor uw reactie. Ik had de zoekfunctie al gebruikt en posts van andere ondernemers al gelezen. Deze post sluit goed aan op mijn situatie. Echter blijf ik alsnog met vragen over met betrekking tot mijn situatie. Vandaar dat ikzelf maar een topic had geopend. 

Het gaat voornamelijk om dit stuk in die post: 
"Volgens basisverordening 765/2008 (productveiligheid) kan TS beschouwd worden als importeur, ook als de producten door de Chinees al naar de EU zijn verzonden.  De verordening laat zich verder niet uit over het logistieke gedeelte of de douane-aangifte. En omgekeerd laat de douanewetgeving zich niet uit over productaansprakelijkheid". 

Ook in deze post leg je dit uit: 

18 uur geleden, Bert. zei:

"Importeur" is een onbekend begrip in de douanewetgeving, die hebben het alleen over de "aangever". Productaansprakelijkheid komt uit andere wetgeving, kans is dus groot dan je in dat opzicht wel als importeur gezien wordt. 


Het lijkt in ieder geval niet helemaal vast te staan dat die ondernemer uit de post die ik aanhaalde en ik gezien worden als importeur? Weet u ook waar dit nog vanaf hangt? En kan ik het Chinese merk, niet aanwijzen als importeur? Of word ik gezien als importeur, omdat ik geen importdocumenten heb en dat de leverancier het niet officieel heeft geregeld en ik het eerste aanspreekpunt ben als verkopende partij? Als de douanewetgeving zich verder ook niet uitlaat over de productaansprakelijkheid, dan zou het kunnen dat ik aansprakelijk kan worden gesteld, maar als dit verder ook niet beschreven is, dan is dit ook niet zeker vast te stellen? 

Hoe zit het verder met de productaansprakelijkheid van de tweedehands producten die ik heb opgekocht en die niet direct afkomstig zijn van de leverancier maar bij particulieren vandaan? Ik heb hier verder geen facturen van. Bovendien weet ik niet of de ondernemer uit de andere post ook een merkproduct verkocht, maar speelt dit ook mee met de aansprakelijkheid? Het bedrijf heeft zoal een fysieke winkel in Europa. 

Link naar reactie
  • 0

Dag StevenK

Bedankt voor uw reactie op mijn post. 
Het klopt inderdaad dat het gaat om een 48V product dat alleen legaal op de weg mag met een kenteken. Het gaat om een elektrische fiets namelijk. Ik weet inderdaad dat de productie in 250W, 500W en 750W op grote schaal gebruikt worden door allerlei fabrikanten en dat vele merken hun producten uit diezelfde fabriek halen. 

Het meest kan er misgaan met de 48V 13ah accu en de oplader inderdaad. Doordat ik geen testrapporten heb ontvangen en niet zelf in staat ben om dit te regelen kan ik ook niet een gedegen kwaliteitsbeschrijving geven. Ik moet dus vertrouwen op het woord van de leverancier, dat er geen ongelukken bekend zijn online en mijn eigen dusdanige inspecties. 


Hoe kan het eigenlijk dat ik dit risico niet meer kan dekken? Als ik het goed had begrepen hanteren verzekeringsmaatschappijen een claims-made periode en kan ik ook het na-risico verzekeren. Als het komt doordat ik niet over de juiste documentatie beschik, dan begrijp ik dat. 

Ik heb daarnaast zelf een kansberekening gemaakt van de mogelijke risico's, maar u lijkt er wel wat vanaf te weten. Ik kan zoal niet aan de cijfers van de verzekeringsmaatschappijen komen, heeft u een idee hoe ik een betrouwbare kansberekening kan maken? 

 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, KeesW. zei:

Hoe kan het eigenlijk dat ik dit risico niet meer kan dekken? Als ik het goed had begrepen hanteren verzekeringsmaatschappijen een claims-made periode 

 

Een verzekeraar accepteert doorgaans geen inactieve risico's.  Een zuivere claimsmade dekking (met volledige of lange inlooptermijn) is alleen acceptabel als er genoeg continuïteit en toekomstig premievolume te verwachten valt. Dat lijkt hier niet het geval.

 

1 uur terug, KeesW. zei:

Als het komt doordat ik niet over de juiste documentatie beschik, dan begrijp ik dat. 

Dat er geen testrapporten beschikbaar zijn zal ook een reden zijn om dit risico niet te accepteren

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
6 uur geleden, KeesW. zei:

Dag StevenK

Bedankt voor uw reactie op mijn post. 
Het klopt inderdaad dat het gaat om een 48V product dat alleen legaal op de weg mag met een kenteken. Het gaat om een elektrische fiets namelijk. Ik weet inderdaad dat de productie in 250W, 500W en 750W op grote schaal gebruikt worden door allerlei fabrikanten en dat vele merken hun producten uit diezelfde fabriek halen. 


Ik heb daarnaast zelf een kansberekening gemaakt van de mogelijke risico's, maar u lijkt er wel wat vanaf te weten. Ik kan zoal niet aan de cijfers van de verzekeringsmaatschappijen komen, heeft u een idee hoe ik een betrouwbare kansberekening kan maken? 

 

Met maar acht verkochte units (goed mogelijk dat ik er ook één van je gekocht heb) *kun* je geen kansberekening maken omdat het volume gewoon te klein is om ook maar iets van een betrouwbare statistische verdeling te maken. Daarbij komt dat het risico primair zit in lostrillende contacten en dat is heel erg afhankelijk van het gebruik.

 

Ik heb hier twee fietsen met een Bafang middenmotor. De éne is een bakfiets, daar heeft die accu het niet zo zwaar, de andere is een fiets waarop hard wordt gereden en daar is bij al een accu overleden door losgetrilde soldeerverbindingen. Dat soort parameters maakt het ontzettend moeilijk in te schatten wat het risico is. 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)
Quote

Het meest kan er misgaan met de 48V 13ah accu en de oplader inderdaad.

En als je dan alleen die zaken zou vervangen met Europese inkoop?  

Quote

Ik heb 6 producten hiervan zelf in elkaar gezet en getest. Twee producten hiervan heb ik verkocht als tweedehands product, omdat ze niet meer nieuw waren.  

Wat maakt dan dat je nu toch begint te twijfelen of dat lichte paniek toeslaat? Ik zou voor alles rustig gaan slapen nu je het besluit genomen hebt om te staken.

 

Quote

Daarnaast heb ik niet alle contactgegevens van al mijn 8 klanten meer, omdat Marktplaats de gesprekken niet opslaat na een tijd. Ik heb daarbij ook niet rechtsgeldige facturen verzonden naar mijn klanten, dus de naam- en adresgegevens van mijn particuliere klanten staan daar ook niet op. 

Dat vind ik dan persoonlijk weer vreemd. Die klanten hebben toch ook vast betaald? En heb je daarbij niet verzonden?

 

Edit: heb je ook geen frame- of serienummers geregistreerd van verkopen?

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Norbert BakkerDuidelijk verhaal. Bedankt hiervoor. Hoe zit het eigenlijk met de productaansprakelijkheid van die tweedehands producten die ik had verkocht aan klanten? 

StevenKHet is alweer een tijdje geleden dat ik statistiek heb gehad. Met maar 8 verkochte units kan ik inderdaad geen betrouwbare kansberekening maken voor mijn verkochte fietsen. Ik heb daarom gekeken naar het aantal lithium accubranden bijvoorbeeld in het algemeen in Nederland. Alleen is dit ook niet echt betrouwbaar, omdat er veel verschil in kwaliteit zit in accu's en er teveel factoren meespelen. Het enige waar ik het enigszins nog op kan baseren zijn de meer dan 100.000 fietsen die zijn verkocht door de leverancier waar nog nooit iets mee is gebeurd, volgens leverancier dan. Alleen mis ik dan gegevens van defecte incidenten. 

Wat leuk om te horen trouwens dat je twee elektrische fietsen hebt. In mijn geval gaat het niet om Bafang, al verkoop ik die ook. 

Gast
 

Op 31-5-2022 om 20:33, Gast zei:

En als je dan alleen die zaken zou vervangen met Europese inkoop?  

Dat is inderdaad een idee. Alleen moet ik dan wel een Europese leverancier vinden die dezelfde accu's verkoopt. Ik denk dat de leverancier die ik nu heb dit jaar of wellicht volgend jaar mij wel ICL kan bieden. Ik heb hier nu eigenlijk niet het geld voor. 

 

Op 31-5-2022 om 20:33, Gast zei:

Wat maakt dan dat je nu toch begint te twijfelen of dat lichte paniek toeslaat? Ik zou voor alles rustig gaan slapen nu je het besluit genomen hebt om te staken.

Onwetendheid, naïviteit vanuit mijn kant maakt het dat ik twijfel. Ik ben geen elektro engineer en kan tot op zekere hoogte bekijken of de kwaliteit goed is. Ik heb een snelle controle van de accu gedaan wat betreft de cellen en ik weet dat er een BMS in zit, dat is het dan ook. Ik had niet met de gedachte ingekocht dat ik aansprakelijk zou zijn. Daarnaast ben ik niet verzekerd voor productaansprakelijkheid, mocht er wat gebeuren in de aankomende tien jaar dan kan ik hiervoor opdraaien. Het lijkt erop dat ik ook geen betrouwbare kansberekening kan maken van de mogelijke risico's. Die onwetendheid, al het bovengenoemde en het gebrek aan testdocumenten maakt het dat ik twijfel. Ook al ben ik gestopt en zijn het maar 6 verkochte fietsen van een jaar geleden. Ik hoop dat het een niet al te dure les wordt. 

 

Op 31-5-2022 om 20:33, Gast zei:

Dat vind ik dan persoonlijk weer vreemd. Die klanten hebben toch ook vast betaald? En heb je daarbij niet verzonden?

 

Edit: heb je ook geen frame- of serienummers geregistreerd van verkopen?


Door betaling via de bank kan ik inderdaad wel de namen achterhalen van de klanten. Ik heb maar twee fietsen opgestuurd in totaal, de rest van de fietsen zijn opgehaald. Veel hiervan is contant betaald en de communicatie is via Marktplaats gedaan. Frame- en serienummers heb ik niet van alle fietsen genoteerd. Al kan ik die wel achterhalen via de leverancier. Waarom wilde je dat weten eigenlijk? 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Het is gebeurd en ik vind dan eerlijk gezegd dat je er een beetje een rommeltje van hebt gemaakt of nonchalant mee om bent gegaan. No offense verder.

 

Je bent bij gebrek aan (betaal)informatie ook slecht gedocumenteerd tegen valse claims. Ik probeer je verder alleen zoekingangen te geven om zaken eventueel te kunnen regelen.

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, KeesW. zei:

Norbert BakkerDuidelijk verhaal. Bedankt hiervoor. Hoe zit het eigenlijk met de productaansprakelijkheid van die tweedehands producten die ik had verkocht aan klanten? 

 

In principe geen verschil. Productaansprakelijkheid gaat niet om garantiekwesties / schade aan het product zelf, maar schade door het product als gevolg van een productie- of ontwerpfout.

Dat een eventueel gebrek zich pas later openbaart als het product al is doorverkocht maakt niet uit.

 

Maar... bij producten van enige ouderdom bij een 2e of 3e eigenaar is het natuurlijk altijd de vraag of een gebrek en schade is ontstaan door een product- of ontwerpfout of door verkeerd gebruik of gebrekkig onderhoud. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Gast
 

9 minuten geleden, Gast zei:

Het is gebeurd en ik in vind dan eerlijk gezegd dat je er een beetje een rommeltje van hebt gemaakt of nonchalant mee om gegaan bent. No offence verder

Tja, daar ben ik het wel mee eens. Met de kennis van nu had ik het ook anders aangepakt natuurlijk. 


Ik kan de documentatie over de serienummers nog wel opvragen bij de leverancier, daar had ik nog niet aan gedacht een jaar geleden om dit te noteren. 

Norbert Bakker
Bedankt voor jouw reactie, dan is dit duidelijk verder. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.