• 0

Goedkoopste variant bedrijfsauto, ik weet het niet meer

(aangepast)

Goedendag,

 

Ik ben onlangs gestart als ondernemer (eenmanszaak) en sta op het punt een auto aan te schaffen.

Om de financiële buffer te behouden wil ik bewust kiezen voor een leaseoptie.

Financial lease spreekt me meer aan dan Operational lease, omdat je dan zelf eigenaar wordt/kan worden van de wagen.

 

Ik heb uitvoerig de zoekfunctie gebruikt maar kom niet lekker uit met alle posts, vandaar mijn vraag hier.

 

Hieronder wat nuttige uitgangspunten:

Geschat bruto jaarinkomsten +/- €85.000

Geschatte auto: €45.000 cataloguswaarde en 22% bijtelling (Netto bijtelling indien zakelijk €457)

Verbruik 1:15

Prive kilometers 7500

zakelijke kilometers 7500

Wegenbelasting €85/mnd

Verzekering €75/mnd

Onderhoud €50/mnd

Restwaarde na 5 jaar €20.000

Slottermijn Financial lease €10.000

Operational lease €682/mnd (incl. btw)

Financial lease €544/mnd (incl. btw)

 

Ik kom er simpelweg niet achter wat nu de auto's kosten.

- Financial lease prive

- Financial lease zakelijk

- Operational lease prive

- Operational lease zakelijk

- En dan kan je ook nog de wagen in privé houd maar de BTW wel verrekenen?

 

Ik zie het even niet meer.

Ik ben vast niet de eerste die twijfelt tussen Financial- en Operational lease en of het voordeliger is dit zakelijk of prive te doen (bijtelling/geen bijtelling, betalen van je bruto winst of netto inkomsten...)

 

Kan iemand mij helpen?

 

Concrete vraag: Welke variant is het goedkoopste na 5 jaar? (rekening houdend met auto in eigen beheer na slottermijn financial lease of niet)

 

Ik dank u hartelijk!

 

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
23 minuten geleden, DaMedia zei:

Om de financiële buffer te behouden zou ik geen auto van 45.000 euro kopen als er maar 15.000 km per jaar in wordt gereden. Een tweede hands kopen en niet leasen is uiteindelijk veel goedkoper.

Inderdaad, dat worden dure kilometers.

 

Tip 1: Leasen doe je uit rijkdom, niet uit armoede ... al ziet menigeen dat precies andersom.

 

Omdat de onderneming kort geleden (onlangs) is gestart en er geen reële winstcijfers zijn, is een financiële verplichting aangaan voor 5 jaar nu ook geen aanrader om mee te beginnen.

 

Tip 2: ... je kunt ook een tweedehands auto leasen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Eén van de belangrijkste dingen van ondernemen is inzicht hebben in je financiën. Als je dat inzicht zelf niet hebt, huur dan iemand in die je dat inzicht geeft, maar vooral, neem geen beslissingen waar je dat inzicht niet hebt. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Vraag is of de brandstofauto deze restwaarde behoudt. Voor het bereik hoef je het niet te laten om iets elektrisch te overwegen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Als startende ondernemer kan je het beste geen langjarige financiële verplichtingen aangaan voor zaken die je, misschien met minder luxe, ook vanuit je eigen financiële middelen kan aanschaffen.

 

Als ondernemer (eenmanszaak) zit er een financieel voordeel, lage wegenbelasting, in het aanschaffen van een bedrijfsauto (bestel).

 

Prive/zakelijk aanschaffen is veruit de goedkoopste oplossing. Wel kan je dan tegen onverwachte kosten, reparaties, schade oplopen. Die risico's zijn afgedekt in je operationele lease. Maar daar betaal je ook voor.

 

Financial lease moet je zien als een financiering van de auto. Alleen de leasemaatschappij is dan in de plaats van de bank gekomen.

 

Als je er toch voor kiest om te leasen is het misschien het overwegen waard om te kijken naar het overnemen van een bestaande leaseovereenkomst. Soms zijn er bedrijven die tussentijds van een leaseauto af willen. Je kan rechtstreeks bij de grote leasemaatschappijen, Athlon, Lease Plan e.d. informeren maar ook via websites als Leasetrader.nl, Leaseswap.nl kan je auto's vinden waar de huidige bestuurder tussentijds van z'n contract af wil. Hou er wel rekening mee dat een leasemaatschappij wel toestemming moet geven en met jou een nieuw contract gaat afsluiten.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

6 uur geleden, wesleymha zei:

Ik ben onlangs gestart als ondernemer (eenmanszaak) en sta op het punt een auto aan te schaffen.

(...)

Concrete vraag: Welke variant is het goedkoopste na 5 jaar?

Kijk niet alleen naar kosten, maar ook naar risico. Waarschijnlijk is privé een tweedehands auto aanschaffen, of zakelijk een youngtimer, de goedkoopste oplossing. Zo'n auto kun je op elk gewenst moment weer verkopen als dat nodig is, terwijl een leasecontract duur en langlopend is. Als je enige bestendigheid in je onderneming hebt, en een wat reserves, kun je altijd nog een nieuwe keuze maken. Ondertussen heb je tijd om uit te zoeken hoe al die opties zich verhouden. Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
On 01/06/2022 at 10:45, wesleymha said:

 

- En dan kan je ook nog de wagen in privé houd maar de BTW wel verrekenen?

 

 

Nee? Als het goed is kan je van je privé auto alleen de zakelijke kilometers vanuit de zaak aan jezelf vergoeden voor € 0,19 per kilometer. En ter verduidelijking nogmaals dus per "zakelijk" gereden kilometer. Je zou dan een kilometerregistratie moeten bijhouden voor de zakelijke ritten. De km-vergoeding mag je dus als kosten aftrekken van de belastbare ondernemingswinst.

 

Dit is trouwens een totaal-tarief die ook als dekking geldt voor eventuele (zakelijke) parkeerkosten en van alles en nog wat. Dus er mogen echt geen andere zakelijke autokosten ten laste van je belastbare resultaat worden gebracht behalve die km-vergoeding zelf.

 

Vanaf 2023 gaat het tarief naar € 0,21.

 

On 01/06/2022 at 10:45, wesleymha said:

Ik zie het even niet meer.

Ik ben vast niet de eerste die twijfelt tussen Financial- en Operational lease en of het voordeliger is dit zakelijk of prive te doen (bijtelling/geen bijtelling, betalen van je bruto winst of netto inkomsten...)

 

Kan iemand mij helpen?

 

De leasemaatschappijen gaan je misschien niet een auto laten leasen als je pas bent begonnen en nog geen winstcijfers kan overhandigen. Er wordt mogelijk gevraagd naar al je (vaste) inkomen, huidige cashflow van de onderneming, je business-plan en dergelijke. Ook naar je kosten (je vaste lasten) zowel privé als zakelijk. En dan nog kunnen ze al best moeilijk doen.

 

Omdat je een startende ondernemer bent en dus ook nog niet alle zekerheid hebt en niet onnodig risico's wil nemen zou ik nog geen lease doen. Wel kan je een privé auto inbrengen als zakelijke auto en profiteren van het voordeel dat je dan alle autokosten als zakelijke kosten kunt aftrekken van de winst. In dat geval zou je dus alleen moeten berekenen of het voordeliger is om je auto privé te houden of in te brengen op de zaak als zakelijke auto. De berekening is dan dus of de bijtelling hoger is dan de kosten die je kunt aftrekken (afschrijvingskosten niet te vergeten).

aangepast door Jashhh
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.