• 0

Werken voor ex-werkgever vanuit BV

Hallo iedereen,

 

Ik en een collega willen samen een bv oprichten en vanuit de bv opdrachten voor onze ex werkgever uitvoeren. Daarnaast zullen wij ook proberen andere klanten te werven. In hoeverre kun je in deze situatie met schijnzelfstandigheid of verkapte loondienst te maken krijgen? Wellicht hebben jullie meer vragen of informatie nodig. Dan hoor ik dat graag.

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Waarom zou je (zouden jullie = jij, (ex)collega en (oud)werkgever) dit uberhaupt willen? Nieuwe klanten voor de nieuwe BV? Wat is jouw ondernemingsplan of drijfveer voor zelfstandigheid? En dan (direct) vanuit een BV? Waarom deze stap of deze keuze?

 

Samenvatting: waarom of van waar?

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SamNunspeet zei:

vanuit de bv opdrachten voor onze ex werkgever uitvoeren.

(...)

In hoeverre kun je in deze situatie met schijnzelfstandigheid of verkapte loondienst te maken krijgen

Of met voortgezet dienstverband, zoek daar ook maar eens op.  

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, SamNunspeet zei:

In hoeverre kun je in deze situatie met schijnzelfstandigheid of verkapte loondienst te maken krijgen?

… dezelfde criteria gelden als bij ZZP’er met een eenmanszaak.

 

Als de oprichting van de BV enkel en alleen geschiedt om opdrachten voor de ex-werkgever uit te voeren, dan is dit een No-Go.

 

Ook als DGA, als je vanuit de eigen BV wordt ingehuurd om persoonlijke arbeid te verrichten, gaat het om de feitelijke werksituatie.  De Belastingdienst kan de werksituatie kwalificeren als een voortgezet dienstverband. De BV biedt hier geen bescherming tegen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld Dag Joost, vriendelijk bedankt voor je reactie. 10 en 5 jaar.
 

Gast Dag, bedankt voor je reactie. We willen niet meer in loondienst zijn voor onze werkgever. Er is een totaal andere kijk op de toekomst van het bedrijf. Dus wij willen met onze eigen onderneming service verlenen aan de bestaande klanten (tegen een x %) en nieuwe klanten werven. De keuze voor een BV heeft te maken met aansprakelijkheid, maar is niet een must. Leek ons tijdens onze oriëntatie de beste keuze. Ook omdat we denken dat we de de kijker lopen wanneer we gebruik maken van startersvoordelen. 

Cosara Dag, bedankt voor je reactie. Het maakt dus geen verschil of je een eenmanszaak, vof of bv opricht? Gezien je bij een eenmanszaak en vof van meer voordelen kunt genieten, dit wellicht meer invloed heeft op schijnzelfstandigheid of verkapte loondienst. 

Het is absoluut niet de bedoeling om alleen voor werkgever te werken, we gaan totaal een eigen koers varen. Inclusief website, marketing etc. Op den duur zullen wij niets meer met onze ex werkgever te maken hebben. Het zou een win-win moeten zijn. Wij helpen werkgever met een slow-exit en wij hebben direct omzet.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Dag Joost, vriendelijk bedankt voor je reactie. 10 en 5 jaar.

Dan lijkt mij het helemaal geen probleem. Zorgen over verkapte of voortgezette dienstverbanden ontstaan dan in elk geval niet op grond van de wet. Hooguit dien je, net als elke andere ondernemer, goed op te letten dat er geen sprake is van arbeid onder gezag van de opdrachtgever 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nee, Joost vroeg hoe lang jullie uit dienst waren bij de werkgever. niet hoe lang jullie in dienst waren.

 

Als je recent uit dienst bent gegaan (6-12 maanden) is het wel degelijk een (potentieel )probleem..

vooral als het direct aansluitend is en bijna fulltime met hem/haar als enige klant.
De problemen ontstaan door het arbeidsrecht die werknemers beschermt tegen schijnconstructies en willekeur.

Goede voornemens voor andere klanten vinden spelen in het arbeidsrecht geen rol.

De inkomstenbelasting en gebruik van voordelen maakt 0,0 verschil in de beoordeling en je valt ook niet opeens op daardoor zoals je stelde. op grond van de inkomstenbelastingwetgeving kan de belastingdienst je niks maken.
 

Link naar reactie
  • 0

Mocht er vanuit de BV de omzet wel volledig als salaris uitbetaald worden, welke potentiële problemen zouden er dan nog kunnen komen? Welke en voor wie?

 

Ik kan me voorstellen dat de belastingen zelf dan geen problemen vormen (want die worden betaald). Ik kan me wel voorstellen dat er iets met het dienstverband en aansprakelijkheid zou kunnen zijn maar dat die risico's dan grotendeels voor de opdrachtgever zullen zijn.

 

Quote

Ten onrechte denken sommige opdrachtgevers nu dat ze de risico’s van de Wet DBA kunnen omzeilen als de zzp’er een B.V. begint. Als DGA van je eigen B.V. heb je geen ondernemersaftrek en word je bijna als een werknemer belast. In die zin loop je vanzelfsprekend niet het risico dat die fiscale kortingen worden teruggevorderd als je niet als ondernemer zou worden aangemerkt. Je krijgt die kortingen namelijk ook helemaal niet. Het risico van je opdrachtgever en intermediair blijft echter gelijk. Ook met een B.V. gaat het om de feitelijke werksituatie en ook met een B.V. kan die werksituatie bij controle kwalificeren als arbeidsovereenkomst. Als je vanuit je eigen B.V. wordt ingehuurd om persoonlijke arbeid te verrichten, wordt door de Belastingdienst aan die B.V. namelijk geen betekenis toegekend. De opdrachtgever of de intermediair ontloopt het risico als werkgever te worden gezien daar dus niet mee. Een gewone B.V. is geen oplossing voor dit probleem. De opdrachtgever dient ofwel de feitelijke werksituatie te veranderen, of een zp’er in te huren vanuit een zogenaamde Declarabele Uren B.V. (DUBV).

https://www.ikwordzzper.nl/blogs/gewone-b-v-is-geen-oplossing-voor-de-modelovereenkomst/

Link naar reactie
  • 0

Joost RietveldRoel J Excuses, niet goed gelezen. We zijn nog niet uit dienst. Ik begrijp ook uit jouw reactie dat het geen verschil maakt of je een vof of bv start.

Ik las dat een voortgezet dienstverband voorkomen kan worden door minimaal 6 maanden te wachten met het aangaan van een opdrachtovereenkomst.

En om schijnzelfstandigheid uit te sluiten moet één van de onderstaande 3 punten uitgesloten worden:

1. de werknemer moet persoonlijk arbeid verrichten;
2. de werkgever moet de werknemer een beloning betalen voor de verrichte arbeid;
3. de werkgever kan de werknemer bindende aanwijzingen en instructies geven over het verrichten van de arbeid op zodanige wijze dat sprake is van een ‘gezagsverhouding’.

Dit lijkt mij geen probleem in ons geval. 

Hebben jullie verder nog tips? Naast alle informatie die wij van jullie hebben ontvangen willen we ook graag een adviesgesprek voeren met een professional (een fiscaal jurist of arbeidsjurist?). Heeft iemand een aanrader? 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, SamNunspeet zei:

Het maakt dus geen verschil of je een eenmanszaak, vof of bv opricht?

Nee, dat maakt geen verschil.

 

6 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Ik las dat een voortgezet dienstverband voorkomen kan worden door minimaal 6 maanden te wachten met het aangaan van een opdrachtovereenkomst.

Wat gaan jullie in die tussentijd doen?

Die zes maanden is geen harde voorwaarde als jullie gedurende die periode met de armen over elkaar zitten te wachten tot de tijd voorbij tikt.

 

9 minuten geleden, SamNunspeet zei:

Hebben jullie verder nog tips?

Wat zegt de huidige werkgever over het hele idee ?

Als hij pech heeft, dan kan hij boven op jullie declaraties ook nog eens loonbelasting afdragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SamNunspeet zei:

Ik las dat een voortgezet dienstverband voorkomen kan worden door minimaal 6 maanden te wachten met het aangaan van een opdrachtovereenkomst.

Dat is maar 1 aspect. Als je - zoals Cosara opmerkt - even 6 maanden en 1 dag de armen over elkaar houdt en niets doet en dan ineens de opdracht tot hetzelfde werk met je ex-werkgever aangaat, dan heb je weliswaar geen vrees voor een voortgezet dienstverband op grond van de wet, maar je staat wel hopeloos achter als het aankomt op het aantonen van je zelfstandigheid/ontbreken van een gezagsverhouding.

 

De ex-werkgever loopt het risico op naheffingen loonbelasting en premies sociale verzekeringen plus eventueel afdrachten op grond van een mogelijk aanwezige CAO.

 

Wat voor werk hebben we het eigenlijk over?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.