• 0

Eenmanszaak + holding BV [fiscaal aantrekkelijk?]

(aangepast)

Ik heb veel gezocht naar eenmanszaak + holding BV maar kon nergens een goede antwoord te vinden. Wel boel met werkBV en holdingBV.

 

Ik heb al jaren een goedlopende eenmanszaak. Omzetten naar werkBV is pas bij 400k winst interessant. Onder 400k is minder interessant om het eenmanszaak om te zetten naar BV ivm hogere belastingenlasten.

Dat zal in de toekomst waarschijnlijk een verandering komen denk ik. Zelfstandigenaftrek worden in de toekomst afgebouwd.

 

Gebouw die ik op dit moment in bezit (woon en werk in 1 pand). Op dit moment is het ingewikkeld fiscale verdeling en verrekenen. Ik zit denken om een holding BV op te richten. De gebouw wordt dan vanuit prive/zaak verdeling overhevelen naar een holding BV. Daarnaast wil ik beginnen met pensioen en vermogen opbouwen bij holding BV. Onbelangrijke detail: mijn ouders en mijn partner haar ouders worden met ieder dag ouder en op een dag krijgen we een erfenis, dit willen wij op een holding BV zetten.

 

Is het mogelijk naast een eenmanszaak een holding BV op te richten? Ik neem aan dat ik DGA loon niet hoeft uit laten keren want er zijn geen werkzaamheden verrichten bij de holding BV dan alleen ieder jaar deel van de winst overhevelen naar de holding BV voor sparen/pensioen en daarnaast de huur van de winkelpand aan eenmanszaak te verrekenen. 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is altijd mogelijk om een nadere rechtvorm te hebben naast een eenmanszaak.

 

Als je niet (veel) werkt hoef je geen DGA salaris te betalen idd. En huuropbrengsten / rendement op een pand kan een goede oude dagsvoorziening zijn. Maar of dat via een BV moet is de vraag die alleen een fiscalist beantwoorden.

 

De  opmerking over de erfenis van je schoonouders in de BV snap ik niet daar zul iets meer over moeten zeggen waarom je denkt dat dat zou kunnen. Ik vermoed een relatie met je opmerking over ingewikkelde fiscale constructie. maar als dat niet zo is dan is het vrijwel uitgesloten dat je een erfenis in een bv kan ontvangen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 minuten geleden, Roel J zei:

De  opmerking over de erfenis van je schoonouders in de BV snap ik niet daar zul iets meer over moeten zeggen waarom je denkt dat dat zou kunnen. Ik vermoed een relatie met je opmerking over ingewikkelde fiscale constructie. maar als dat niet zo is dan is het vrijwel uitgesloten dat je een erfenis in een bv kan ontvangen.

 

 

 

 

Wij zijn niet getrouwd, vooral in verband met mijn eenmanszaak risico's. We zitten denken om samen een holding BV op te richten. Als het te ingewikkeld is dan alleen ik een holding BV op ga richten. De nalatenschap van schoonouders wordt dan op haar rekening en mijn nalatenschap op holding BV te zetten.

aangepast door franske84
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, franske84 zei:

Omzetten naar werkBV is pas bij 400k winst interessant. Onder 400k is minder interessant om het eenmanszaak om te zetten naar BV ivm hogere belastingenlasten.

Netto inkomen ZZP'er met €400,000 winst 2022: €231.916

Netto inkomen DGA Holding met €400.000 winst:
€48000 DGA = €32.448 netto

€352.000 restant winst - 15% vpb, - 26,9% dividendbelasting = €218.715 netto

 Totaal: €251.163 netto.

 

Met andere woorden: een BV is al eerder dan bij 400K winst belastingtechnisch interessant als je ieder jaar je winst volledig uitkeert. En nóg sneller als je in je holding spaart in plaats van alles naar privé hevelt. 

 

Inhoudelijk kan ik je verder niet helpen excuses, maar misschien nog eens kijken of de BV ipv eenmanszaak grens toch niet dichterbij ligt dan je denkt. 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Franske

 

Hier lopen wel wat onwaarheden door elkaar in je verhaal. Ik zal ze citeren en daarna beantwoorden:

 

2 uur geleden, franske84 zei:

Onder 400k is minder interessant om het eenmanszaak om te zetten naar BV ivm hogere belastingenlasten.

Waar heb je dit gelezen? Komt op mij over als een veel te hoog omslagpunt. Ik heb recent nog advieswerk gedaan met winsten van 240.000 en 180.000 waarbij het voor die specifieke ondernemer lonend was om een BV te kiezen ipv een eenmanszaak.

 

2 uur geleden, franske84 zei:

De gebouw wordt dan vanuit prive/zaak verdeling overhevelen naar een holding BV.

Dat is niet eens per se nodig en de vraag is wel of dat wenselijk is. Als je woont in het pand van je BV dan zul je huur moeten betalen aan de BV. En die huur zal zakelijk moeten zijn qua hoogte. Andersom, als je het pand juist privé houdt, zal de BV huur moeten betalen aan jou. Kortom, ik snap je wens, maar of het een voordelige oplossing is, is nog maar de vraag.

 

2 uur geleden, franske84 zei:

Daarnaast wil ik beginnen met pensioen en vermogen opbouwen bij holding BV.

Vermogen opbouwen in de Holding is prima. Pensioen kan al enige jaren niet meer in de BV. Dat zul je dan extern moeten doen via een verzekeraar.

 

2 uur geleden, franske84 zei:

op een dag krijgen we een erfenis, dit willen wij op een holding BV zetten

De Holding BV aanwijzen als erfgenaam lijkt me erg onhandig en fiscaal duur. Je kunt de erfenis storten in de BV zodat het geld eigendom wordt van de BV (in vaktermen: *agio*). Maar - gelet op de aanstaande veranderingen (verwacht rond 2025) in de wijze waarop belasting geheven wordt van privévermogen, is dat wellicht niet eens nodig.

 

2 uur geleden, franske84 zei:

Is het mogelijk naast een eenmanszaak een holding BV op te richten? Ik neem aan dat ik DGA loon niet hoeft uit laten keren want er zijn geen werkzaamheden verrichten bij de holding BV dan alleen ieder jaar deel van de winst overhevelen naar de holding BV voor sparen/pensioen en daarnaast de huur van de winkelpand aan eenmanszaak te verrekenen

Dat is mogelijk. In feite is dat hetzelfde als wat ik hiervoor schreef onder *agio*, maar ook nu geldt dat het wellicht helemaal niet voordeliger uitpakt als straks de wetgeving t.a.v. box 3 anders wordt.

 

En nu weet je nog niks ;) En dat komt ook wel omdat we nog geen idee hebben wat de wijzigingen in box 3 worden en welke gevolgen dat heeft voor vermogen opbouwen in een BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
5 uur geleden, franske84 zei:

Ik heb veel gezocht naar eenmanszaak + holding BV maar kon nergens een goede antwoord te vinden. Wel boel met werkBV en holdingBV.

 

Ik heb al jaren een goedlopende eenmanszaak. Omzetten naar werkBV is pas bij 400k winst interessant.

Onzin, tenzij je zo'n enorm gat in je hand hebt dat je die 400 ton bruto ook direct privé uitgeeft... Een BV is ideaal om een groot deel van de belastingheffing uit te stellen en daardoor meer vrij kapitaal te hebben. Bijvoorbeeld als handelskapitaal of ter financiering van o.g.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.