Eerder stoppen met werken als ondernemer [opbouw AOW]

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Ik ben sinds 2 jaar zelfstandig ondernemer en denk aan eerder stoppen met werken. Ik heb bij de website van SVB gelezen dat je voor elk jaar dat je niet bent verzekerd er 2% van je AOW kwijt bent. Verzekerd zijn is kennelijk dat je in Nederland woont en voldoende bijdraagt aan inkomstenbelasting.

 

Als ik bij wijze van spreken 10 jaar eerder stop met werken en van mijn eigen spaargeld zou leven, dan ben ik door het niet betalen van voldoende inkomstenbelasting 20% van mijn AOW kwijt. Ik moet volgens de berekeningen tot mijn 69e werken. Ik vraag me af of het haalbaar is om op mijn 59e te stoppen voor wat betreft het aanvullen van mijn AOW met een lijfrente of iets dergelijks. Ik ben laat begonnen met ondernemen (als veertiger). Ik weet niet of er dan qua tijd genoeg kan worden gespaard voor een redelijke lijfrente als mijn AOW veel lager wordt door het 10 jaar eerder stoppen met werken. Mijn verdiensten zijn momenteel voldoende om te sparen voor 10 jaar zonder inkomsten, maar dan blijft er weinig van mijn AOW over.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie
10 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De 2% afbouw geldt voor emigratie. Eerder stoppen met werken, terwijl je in Nederland blijft wonen, doet niets met je AOW, die blijft gewoon in stand

Ik heb een klein pensioentje opgebouwd maar het is niet echt toereikend. Als ik dus voldoende kan sparen om van spaargeld te leven en een kleine lijfrente erbij zet voor de pensioenleeftijd kan ik dus in principe op elk moment stoppen zonder nadelige gevolgen voor mijn AOW. Dat klinkt goed.

Link naar reactie
38 minuten geleden, comboi zei:

Ik ben sinds 2 jaar zelfstandig ondernemer en denk aan eerder stoppen met werken. Ik heb bij de website van SVB gelezen dat je voor elk jaar dat je niet bent verzekerd er 2% van je AOW kwijt bent.