Eerder stoppen met werken als ondernemer [opbouw AOW]

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Ik ben sinds 2 jaar zelfstandig ondernemer en denk aan eerder stoppen met werken. Ik heb bij de website van SVB gelezen dat je voor elk jaar dat je niet bent verzekerd er 2% van je AOW kwijt bent. Verzekerd zijn is kennelijk dat je in Nederland woont en voldoende bijdraagt aan inkomstenbelasting.

 

Als ik bij wijze van spreken 10 jaar eerder stop met werken en van mijn eigen spaargeld zou leven, dan ben ik door het niet betalen van voldoende inkomstenbelasting 20% van mijn AOW kwijt. Ik moet volgens de berekeningen tot mijn 69e werken. Ik vraag me af of het haalbaar is om op mijn 59e te stoppen voor wat betreft het aanvullen van mijn AOW met een lijfrente of iets dergelijks. Ik ben laat begonnen met ondernemen (als veertiger). Ik weet niet of er dan qua tijd genoeg kan worden gespaard voor een redelijke lijfrente als mijn AOW veel lager wordt door het 10 jaar eerder stoppen met werken. Mijn verdiensten zijn momenteel voldoende om te sparen voor 10 jaar zonder inkomsten, maar dan blijft er weinig van mijn AOW over.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie
10 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De 2% afbouw geldt voor emigratie. Eerder stoppen met werken, terwijl je in Nederland blijft wonen, doet niets met je AOW, die blijft gewoon in stand

Ik heb een klein pensioentje opgebouwd maar het is niet echt toereikend. Als ik dus voldoende kan sparen om van spaargeld te leven en een kleine lijfrente erbij zet voor de pensioenleeftijd kan ik dus in principe op elk moment stoppen zonder nadelige gevolgen voor mijn AOW. Dat klinkt goed.

Link naar reactie
38 minuten geleden, comboi zei:

Ik ben sinds 2 jaar zelfstandig ondernemer en denk aan eerder stoppen met werken. Ik heb bij de website van SVB gelezen dat je voor elk jaar dat je niet bent verzekerd er 2% van je AOW kwijt bent.

1. U bouwt een volledige AOW-uitkering op als u in de 50 jaar voordat uw AOW-uitkering ingaat, in Nederland heeft gewoond.

2. Als uw AOW-leeftijd bijvoorbeeld 66 jaar is, dan start de opbouw van uw AOW bij 16 jaar. Woonde u al die tijd in Nederland? Dan heeft u een volledige AOW-uitkering opgebouwd.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
12 uur geleden, comboi zei:

Verzekerd zijn is kennelijk dat je in Nederland woont

Nee. Je kunt ook in Nederland wonen en toch niet verzekerd zijn, en in het buitenland wonen en toch wel verzekerd zijn. Een lijstje van voorwaarden en uitzonderingen staat bij de SVB: Wanneer bent u verzekerd voor de AOW? Maar wees gerust, op basis van je informatie ben je gewoon verzekerd.

 

12 uur geleden, comboi zei:

en voldoende bijdraagt aan inkomstenbelasting.

Nee. Het gaat erom dat je effectief belastingplichtig bent in Nederland en je belastingaanslag betaalt (zie de voorwaarden en uitzonderingen in eerdere link), want de premies worden geïnd via de Belastingdienst. Ook hier: wees gerust, je bouwt ook AOW op als je effectief weinig tot geen belasting/premies betaalt door laag inkomen, vrijstellingen, heffingskortingen, enzovoorts. 

 

12 uur geleden, comboi zei:

Ik moet volgens de berekeningen tot mijn 69e werken. Ik vraag me af of het haalbaar is om op mijn 59e te stoppen

Dan ga je uit van een gat van 10 jaar dat je moet overbruggen, maar vergeet niet dat de AOW-leeftijd ondertussen steeds verder opschuift.  De AOW-leeftijd hangt namelijk af van hoe oud mensen gemiddeld worden en staat pas 5 jaar van tevoren vast. Hou dus beter iets meer reserve aan.

 

12 uur geleden, comboi zei:

dan ben ik door het niet betalen van voldoende inkomstenbelasting 20% van mijn AOW kwijt. 

Nee. Het enige dat je in die periode moet doen is opletten dat je aan de voorwaarden blijft voldoen om AOW op te bouwen. Oftewel, niet halsoverkop naar Spanje emigreren zonder iets te regelen, zoals in Nederland blijven werken of je vrijwillig verzekeren.

 

Als je wilt weten hoeveel AOW je al hebt opgebouwd en nog kunt opbouwen, kijk dan op Mijn SVB of Mijnpensioenoverzicht.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Op 2-6-2022 om 20:17, Cosara zei:

1. U bouwt een volledige AOW-uitkering op als u in de 50 jaar voordat uw AOW-uitkering ingaat, in Nederland heeft gewoond.

2. Als uw AOW-leeftijd bijvoorbeeld 66 jaar is, dan start de opbouw van uw AOW bij 16 jaar. Woonde u al die tijd in Nederland? Dan heeft u een volledige AOW-uitkering opgebouwd.

 

 

Dank voor de reactie. Ik had informatie van de SVB website gelezen voordat ik de vraag stelde maar ik had ook gelezen dat het betalen van inkomstenbelasting meetelt, vandaar de vraag, maar dat heeft toen ik het nog eens las alleen invloed bij wanbetaling.

Link naar reactie
(aangepast)
Op 3-6-2022 om 08:45, Ron van der Kolk zei:

Nee. Je kunt ook in Nederland wonen en toch niet verzekerd zijn, en in het buitenland wonen en toch wel verzekerd zijn. Een lijstje van voorwaarden en uitzonderingen staat bij de SVB: Wanneer bent u verzekerd voor de AOW? Maar wees gerust, op basis van je informatie ben je gewoon verzekerd.

 

Nee. Het gaat erom dat je effectief belastingplichtig bent in Nederland en je belastingaanslag betaalt (zie de voorwaarden en uitzonderingen in eerdere link), want de premies worden geïnd via de Belastingdienst. Ook hier: wees gerust, je bouwt ook AOW op als je effectief weinig tot geen belasting/premies betaalt door laag inkomen, vrijstellingen, heffingskortingen, enzovoorts. 

 

Dan ga je uit van een gat van 10 jaar dat je moet overbruggen, maar vergeet niet dat de AOW-leeftijd ondertussen steeds verder opschuift.  De AOW-leeftijd hangt namelijk af van hoe oud mensen gemiddeld worden en staat pas 5 jaar van tevoren vast. Hou dus beter iets meer reserve aan.

 

Nee. Het enige dat je in die periode moet doen is opletten dat je aan de voorwaarden blijft voldoen om AOW op te bouwen. Oftewel, niet halsoverkop naar Spanje emigreren zonder iets te regelen, zoals in Nederland blijven werken of je vrijwillig verzekeren.

 

Als je wilt weten hoeveel AOW je al hebt opgebouwd en nog kunt opbouwen, kijk dan op Mijn SVB of Mijnpensioenoverzicht.

Ik heb geen plannen om ergens anders te wonen. Ik moet alleen nog nagaan of de spaartaks en inflatie tot aan de pensioenleeftijd teveel mijn vermogen en koopkracht zullen beïnvloeden in de periode tussen stoppen met werken en AOW zodat ik niet teveel met de kraan open dweil en het niet red vanaf het moment dat ik wil stoppen.

aangepast door comboi
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.