• 0

Aanmelden vrijwillige WIA na 13 weken

(aangepast)

Normaliter is het belangrijk om binnen 13 weken én na een dienstverband van minstens een jaar jezelf aan te melden bij het UWV voor een vrijwillige WIA verzekering.

 

Stel dat er niet aan bovenstaande voorwaarden is voldaan maar je je toch voor een vrijwillige WIA wilt aanmelden. Is dit dan bijvoorbeeld mogelijk door:

  • In dienst te gaan (bijvoorbeeld via een 0-uren contract) voor een jaar
    • Extra vraag: is iemand met een 0-uren contract per definitie "verplicht verzekerd" (aldus de definitie van het UWV)?
  • Actief te blijven als ZZP'er gedurende dit jaar
aangepast door Sevn77
type fout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
1 uur terug, Sevn77 zei:

Extra vraag: is iemand met een 0-uren contract per definitie "verplicht verzekerd"

Afgezien van het feit dat een 0-uren contract niet meer bestaat (min-max contract): ja voor het gemiddelde inkomen dat je verdient in dit loondienstverband

 

Let op: dit geldt niet voor DGA’s

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Kort antwoord: in theorie ja, maar dan kun je je je na 1 jaar alleen vrijwillig verzekeren  voor het inkomen dat je in dat vorige  jaar in loondienst hebt verdiend. 


Bedankt voor het antwoord! Helaas kon het UWV mij hier telefonisch geen eenduidig antwoord op geven.

Wel gaven zij aan dat de hoogte van het dagloon van de vrijwillige WIA bepaald zou moeten worden aan de hand van de verwachte inkomsten (/ e.v.t. al beschikbare cijfers) als ondernemer. Expliciet werd mij verteld dat het salaris uit het voorgaande dienstverband geen invloed zou hebben op de hoogte van het dagloon.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Sevn77 zei:

Expliciet werd mij verteld dat het salaris uit het voorgaande dienstverband geen invloed zou hebben op de hoogte van het dagloon.


Zou kunnen. Zolang je maar duidelijk is dat je de bestaande uren en inkomsten als ondernemer naast loondienst nu en in de toekomst niet vrijwillig kunt verzekeren: alleen de extra uren / extra inkomsten nadat je stopt met loondienst zijn verzekerbaar

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Sevn77 zei:

Expliciet werd mij verteld dat het salaris uit het voorgaande dienstverband geen invloed zou hebben op de hoogte van het dagloon.

 

Zou het kunnen dat dat is wat jij ervan gemaakt hebt omdat je een uitweg zoekt voor een probleem.

 

Toen ik mij in 2011 vrijwillig verzekerde moest ik opgeven wat mijn inkomen voor uitdiensttreding was, daarnaast moest ik een schatting opgeven van mijn omzet/winst in het eerste jaar.
Mij prognose is gewoon geaccepteerd ook al lag het dagloon een flinkstukje hoger dna in loondienst (iets van 20-30% ofzo) maar ja dat wel wel op een echt loondienst verband met een modaal inkomen.


Zonder dat ik de exacte regels van vandaag ken denk ik wel dat je op lastige vragen kunt rekenen als je je aanmeld voor vrijwillige verzekering en met een bewijs van loondienstverzekering komt met 0 euro loon. Dit is overduidelijk een gekunstelde constructie om proberen iets te repareren waar je geen recht meer op hebt.
Je kunt het altijd proberen, maar over een jaar niet piepen als het toch niet blijkt te werken. Je zoekt wel heel erg de rand van de wet op en dan is er altijd het risico dat je in het ravijn lazert.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.