• 0

payrolling en vakantie-uren uitbetalen

Ik kreeg onlangs een email van het bedrijf dat voor mij de payrolling van een aantal medewerkers verzorgt, met de mededeling dat ik met ingang van heden 2,6% zou moeten gaan betalen voor de payrolling van mijn medewerkers.

 

Het was een nogal lang en warrig verhaal en toen ik vragen ging stellen zijn er verschillende versies van gekomen, maar het komt op het volgende neer:

 

Per 8 augustus stijgt het "kale minimum uurloon", functieschaal 1, van 7,87 naar 7,89 euro (exclusief vakantiegeld en vakantie-uren). Vakantiegeld is en was 0,63 euro, kortom het bruto uurloon inclusief vakantiegeld, stijgt van 8,50 euro naar 8,52 euro.

 

Tot zover heb ik geen vragen.

 

Echter ze factureerden eerst het volgende:

 

(aantal uren) x (payrollingfactor) x (bruto uurloon van €8,50) per medewerker.

 

In de nieuwe situatie wilden ze het volgende gaan factureren:

 

(aantal uren) x (hogere payrollingfactor) x (bruto uurloon van €8,52) per medewerker.

 

Toen ik ze (telefonisch) vroeg waarom niet alleen het uurloon maar ook de payrollingfactor opeens hoger was, kwamen ze met een warrig verhaal:

Sinds diezelfde datum zijn ze wettelijk verplicht te zijn om vakantie-uren per uur uit te betalen. Dit komt neer op 0,82 euro per uur en die 0,82 euro per uur verklaarde volgens hen de hogere payrollingfactor.

 

Waarop mijn antwoord was: hier snap ik niks van, wordt er nu meer betaald aan mijn medewerkers of zijn jullie je marge aan het oprekken?

Het rekensommetje dat ze me via email stuurden suggereert dat ik hen gewoon meer ga betalen maar telefonisch suggereren ze dat dit volledig ten bate van de medewerkers is.

 

Er volgde nog meer warrige uitleg.

 

Waarop mijn antwoord was: ik ben inmiddels het spoor bijster. Dat gebeurt wel vaker als ik zoveel getallen en percentages achter elkaar hoor. Zet het even duidelijk voor me op papier.

 

En toen ontvang ik dus een ander rekensommetje:

 

Ze gaan het volgende factureren:

 

(aantal uren) x (lágere payrollingfactor dan nu) x (bruto uurloon van €9,34)

 

Mijn argwaan steeg.

De uitleg die erbij hoort (letterlijke quote:

 

Er is dus geen sprake van een tariefstijging waardoor wij meer marge hebben, echter alleen van een kostenstijging vanwege een stijging van het minimumloon en een extra component vakantiedagen die toegevoegd is.

 

Nieuwe situatie

 

7,89 kaal brutoloon

0,63 component vakantiegeld

0,82 component vakantiedagen

€ 9,34

 

Sterker nog toen mijn contactpersoon me belde, suggereerde hij me dat ze een lager payrollingtarief aan me doorrekenen "om je niet met een te hoge kostenverzwaring op te zadelen."

 

Ben ik nou gek dat ik toch nog steeds lees dat ze me direct willen laten opdraaien voor de vakantiedagen zodat ze tóch een hogere marge hebben?

Zij waren toch altijd al verplicht om vakantie-uren uit te betalen of door te betalen aan de medewerkers?

Of hadden uitzendkrachten eerst geen recht hierop?

???

Wie kan me helpen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mira, kan je zeker niet met alles helpen maar uit de tijd dat ik nog uitzendkracht was én daarna toen ik uitzendkrachten inhuurde weet ik dit;

 

Het bruto uurloon wordt vermeerderd met de opslag van het bureau. Vanuit die opslag betaalt het bureau alle premies en wat er over blijft is hun marge. Dat betekent dat zolang de percentages voor de premies en uitkeringen (vakantiegeld) niet wijzigen er ook geen noodzaak is om payrollingfactor te wijzigen anders dan meer marge voor het bureau te genereren.

 

Dat ze zo goochelen met cijfers zou op mij ook heel vreemd overkomen. Bij mijn weten is het gebruikelijk om het bruto uurloon te pakken zonder vakantiedagen/vrije dagen en weet ik wat nog meer.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mira,

 

in de CAO voor uitzendkrachten 2004 - 2009 van de ABU-uitzendburo's is opgenomen dat uitzendkrachten recht hebben op een loonsverhoging van 1.25% per 8 augustus 2005. Dat zou wellicht hier van toepassing kunnen zijn.

 

Ik verwijs voor het gemak even naar deze CAO: http://www.abu.nl/assets/abu/publicatiesenbestellingen/downloads/CAO%20Uitzendkrachten%202004-2009%20juli%202005.pdf

(te openen met acrobat reader; kijk in bijlage V vanaf pagina 58).

 

Dit zou voor jou betekenen dat de kosten met maximaal 1.25% zouden mogen stijgen.

 

Wat in ieder geval niet van toepassing is, is een wijziging in de sfeer van vakantiegeld of vakantiedagen; zowel voor als na 8 augustus 2005 hadden en hebben werknemers hierop recht.

 

Dus als jouw payroll-buro jou een verhaal over vakantiedagen ophangt, dan neemt dit buro ofwel jou in de maling ofwel hun werknemers door ze kennelijk voor 8 augustus jl. geen vakantierechten uit te betalen. Kijk, zo kan ik ook marge maken...

 

Succes en groet.

 

 

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

hey JP wat loonsom doet is wel wat anders dan wat Mira nu heeft. Op dit moment is er geen enkele arbeidsverplichting die Mira dwingt de mensen in dienst te houden, flexibiliteit ten top.

 

Als je een medewerker zelf in dienst neemt ligt de situatie helemaal anders en dan kun je van een aanbieder gebruik maken die de loonadministratie doet (gelukkig zijn er daar ook veel van zodat je goed kunt vergelijken)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • -3

Ik heb alles bij (MOD EDIT: link verwijderd) laten doen! Hun rekenen geen extra opslag enz.. De offerte was goed duidelijke en je betaald alleen maar voor de daadwerkelijk gewerkte uren.

 

 

Jan

Deze vorm van Spam is not done. In 4 uur tijd in 4 topics reageren met hetzelfde verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Hallooooo?

 

heb je het bericht van jasper nog niet gelezen? nou voor de zekerheid:

 

Een payroll bedirjf lijkt me de beste oplossing. LEt op je hebt een belastingvoordeel voor scholieren, neem een payroll bedirjf dat dit bedrag niet in zijn eigen zak steekt.

Het belsatingvoordeel is geloof ik maar 10 cent per uur, maar op jaarbasis kan dat aardig oplopen.

 

 

Ik heb alles laten doen door www.spam.nl. Hebben me erg goed geholpen.

 

Je moet wel heel erg tevreden zijn, dat wanneer je een schoonmaakbedirjf hebt je in de 3 antwoorden die je plaatst allemaal het payroll bedirjf aanbeveelt. Ze mogen erg blij zijn met zo'n opdrachtgever.

 

Ik denk dat het duidelijk is dat je tevreden bent met dp.nl krijg je korting als je de naam zo vaak spammed? of ben je gewoon lyrisch.

 

oh ja, en je rekelt nu ook steeds oude topics op, vind ik persoonlijk niet zo heel plezierig ::)

 

groet

erik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.