• 0

Van DGA naar werknemer

Beste lezer,

 

De volgende situatie doet zich voor:

1978 als commercieel medewerker begonnen met een arbeidsovereenkomst.

sinds 2004 - 2015 vrijwillige UWV verzekering (30 % aandelen DGA) 
2015 uitgeschreven als bestuurder wegens gezondheidsproblemen maar wel behoud aandelen
Arbeidsovereenkomst, nog steeds onder gezag van een directielid, arbeid verricht als commercieel medewerker en betaald uit werkmaatschappij.
Werkzaamheden van 1978 tot nu het zelfde met minder bevoegdheden/verantwoordelijkheden door uitschrijving als bestuurder
UWV vrijwillige verzekering stop gezet en sociale premies volgens werknemersverzekering afgedragen vanaf 2015.
WIA aanvraag ingediend, ben ik DGA of Werknemer?

ik zie jullie mening/onderbouwing graag tegemoet.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
8 uur geleden, Nemjit zei:

WIA aanvraag ingediend, ben ik DGA of Werknemer?

 

Dat valt op basis van deze informatie niet 1 2 3 te zeggen.

 

Hamvraag in deze case: ben je familie van de overige aandeelhouders of van de meerderheidsaandeelhouder? 

 

En zo ja, wie heeft - en op basis waarvan - besloten om de vrijwillige verzekering in 2015 stop te zetten? Is er destijds een beschikking aangevraagd bij UWV/belastingdienst over de verplichte sociale verzekering? 

 

E.e.a. kan te maken hebben gehad met de wijzigingen in de regeling aanwijzing DGA 2016, maar je uitschrijven als bestuurder maakt je - zeker als je familie bent - dan nog niet per sé verplicht sociaal verzekerd.

 

Welkom op Higherlevel overigens! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nemjit aanvullende vraag: valt jouw bedrijf onder een CAO en neem je sinds 2015 - toen je in dienst trad van de werkmij - ook deel aan aanvullende werknemersverzekeringen zoals WGA Gat, Bovenwettelijk arbeidsongeschiktheidspensioen en oudedagspensioen? 

 

Dáár zit namelijk nog een vervelende adder onder het gras: de definitie van DGA voor de PensioenWet is een andere dan voor de verplichte sociale verzekering: voor de PensioenWet is iedereen met een aandelenbelang van 10% of meer DGA, ongeacht het wel of niet bestuurder zijn. 

 

En als DGA val je dan per definitie buiten de pensioenregeling van de werknemers, e.e.a. tenzij daar in de CAO heel specifieke afspraken over zijn gemaakt (oa bij CAO schilders zijn DGA's wel meeverzekerd)

 

En aangezien de vrijwillige WIA verzekering geen WGA gat kent en de verplichte verzekering wel; én je als 30% aandeelhouder DGA  bent voor de PensioenWet en niet mag deelnemen aan de collectieve werknemersregelingen vraag ik mij af wat voor jou de toegevoegde waarde is van verplichte verzekering. 

 

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het meerwaarde heeft voor de eventuele verzekering van de eerste 2 jaar loondoorbetaling : maar ook voor die dekking sluiten veel verzekeraars alle aanmerkelijk belanghouders standaard uit van dekking.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 9-6-2022 om 09:53, Norbert Bakker zei:

Nemjit aanvullende vraag: valt jouw bedrijf onder een CAO en neem je sinds 2015 - toen je in dienst trad van de werkmij - ook deel aan aanvullende werknemersverzekeringen zoals WGA Gat, Bovenwettelijk arbeidsongeschiktheidspensioen en oudedagspensioen? 

 

Dáár zit namelijk nog een vervelende adder onder het gras: de definitie van DGA voor de PensioenWet is een andere dan voor de verplichte sociale verzekering: voor de PensioenWet is iedereen met een aandelenbelang van 10% of meer DGA, ongeacht het wel of niet bestuurder zijn. 

 

En als DGA val je dan per definitie buiten de pensioenregeling van de werknemers, e.e.a. tenzij daar in de CAO heel specifieke afspraken over zijn gemaakt (oa bij CAO schilders zijn DGA's wel meeverzekerd)

 

En aangezien de vrijwillige WIA verzekering geen WGA gat kent en de verplichte verzekering wel; én je als 30% aandeelhouder DGA  bent voor de PensioenWet en niet mag deelnemen aan de collectieve werknemersregelingen vraag ik mij af wat voor jou de toegevoegde waarde is van verplichte verzekering. 

 

Het enige dat ik mij kan bedenken is dat het meerwaarde heeft voor de eventuele verzekering van de eerste 2 jaar loondoorbetaling : maar ook voor die dekking sluiten veel verzekeraars alle aanmerkelijk belanghouders standaard uit van dekking.

 

Goede avond Norbert,

 

bedankt voor je uitgebreide reacties/info.

ik ben geen bestuurder en kan mn ontslag niet tegenhouden. Wij hebben ern ziekteverzuimverzekering waar dga’s uitgesloten zijn maar door die verzekering ben ik beoordeeld na het overleggen van diverse documenten als werknemer en word niet gezien als DGA. De verzekeraar vroeg mij een beschikking bij het UWV op te vragen en heb dat op diverse manieren gevraagd maar geven ze niet af bij het UWV. Ik heb mijn pensioen altijd zoals alle werknemers in onze bv bij MN verzekeringen afgesloten.

 

ik sta binnenkort in de rechtbank met het uwv dus ben heel benieuwd waar dit op uit draait.

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Nemjit zei:

ik sta binnenkort in de rechtbank met het uwv dus ben heel benieuwd waar dit op uit draait.

 

Beste Nemjit,  ik kan er helaas nog niets zinnigs over schrijven want je hebt de relevante vragen per abuis nog niet beantwoord.

 

Daarom stel ik ze nogmaals:

  1. Ben je familie van de overige aandeelhouders? Dit is de belangrijkste vraag waar alles om draait. 
  2. Wie en waarom heeft besloten om de vrijwillige verzekering om te zetten naar een verplichte dekking? Ik ben vooral benieuwd of het jou kunnen meeverzekeren op die verzuimverzekering voor de eerste 2 jaar bij ziekte daar nog een voorname rol in heeft gespeeld?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-6-2022 om 10:14, Norbert Bakker zei:

 

Beste Nemjit,  ik kan er helaas nog niets zinnigs over schrijven want je hebt de relevante vragen per abuis nog niet beantwoord.

 

Daarom stel ik ze nogmaals:

  1. Ben je familie van de overige aandeelhouders? Dit is de belangrijkste vraag waar alles om draait. 
  2. Wie en waarom heeft besloten om de vrijwillige verzekering om te zetten naar een verplichte dekking? Ik ben vooral benieuwd of het jou kunnen meeverzekeren op die verzuimverzekering voor de eerste 2 jaar bij ziekte daar nog een voorname rol in heeft gespeeld?

 

Goedemiddag Norbert,

Mijn broer heeft de rest van de aandelen en is enig bestuurder, ik kan door hem ontslagen worden en ik (commercieel medewerkerk) werk altijd onder het gezag van mijn broer (directeur).Door mijn uitschrijving als bestuurder ben ik verplicht verzekerd zoals de andere werknemers en is mijn vrijwillige verzekering stopgezet.

 

Ik zie je reactie graag tegemoet.

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Nemjit zei:

Ik zie je reactie graag tegemoet.

 

Beste Nemjit, dank voor je reactie. Vraag 1 is daarmee beantwoord. 

 

21 minuten geleden, Nemjit zei:

Door mijn uitschrijving als bestuurder ben ik verplicht verzekerd zoals de andere werknemers en is mijn vrijwillige verzekering stopgezet.

 

Wie heeft dit bepaald en waarom is er voor gekozen om je uit te schrijven als bestuurder?

Was verplichte verzekering het doel daarvan of was er een ander doel en was dit het (vermeende) logische gevolg?

 

Op 22-6-2022 om 23:17, Nemjit zei:

ik sta binnenkort in de rechtbank met het uwv

 

Weigert UWV in eerste instantie uitkering en zo ja op welke gronden? Is UWV van mening dat je toch niet verplicht sociaal verzekerd bent?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.