• 0

Elektrische bakfiets op de zaak

(aangepast)

Hoi, 

Ik wil dit jaar een Elektrische Bakfiets kopen voor mijn ZZP-onderneming. 

Nu zijn er drie opties bij een bakfiets als belastingvoordeel volgens de RVO website. 
De MIA & Vamil zijn dus toe te passen volgens RVO. 
En natuurlijk ook de KIA. 

Alleen hoe gaat het met de betaalde BTW: mag ik die als voorbelasting aftrekken in zijn geheel voor de omzetbelasting? 

Ik wil de bakfiets gebruiken voor woon- werkverkeer, om naar klanten te gaan en natuurlijk ook privé. Een bakfiets is nodig omdat ik soms naar klanten ook wat moet vervoeren en ik geen auto (op de zaak) heb. 

Bakfiets: € 5.257 incl. BTW 
BTW 21%: € 912
Totaal excl. BTW: € 4.345 

KIA: € 1.216 (28%) 
MIA: € 1.955 (45%) 
Vamil: € 3.258 (75%) 

Bijtelling € 385 (7%) 

Belastingvoordelen (KIA+MIA+VAMIL): € 6.430,6 
Voorbelastingaftrekpost: € 912 (de BTW) 

Aftrekbaar van belastbare winst: € 6.045,6 (Belastingvoordelen + Bijtelling) 


Klopt dit allemaal? Of reken ik verkeerd of mag ik iets niet volledig aftrekken?

aangepast door RupsNL
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, RupsNL zei:

mag ik die als voorbelasting aftrekken in zijn geheel voor de omzetbelasting? 

Niet voor zover je de bakfiets privé gebruikt, waarbij woon werkverkeer privé is. Immers, je kunt BTW op aanschaf alleen terugvragen voor zakelijk gebruik. Voor een fiets van de ondernemer zelf (voor fiets van personeel wel) bestaat bij mijn weten geen bijzondere regeling voor de BTW zodat de hoofdregel geldt: aftrek van aanschaf BTW naar rato van zakelijk gebruik.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)


Joost Rietveld

OK, maar hoe bepaal ik dat?

 

Ik weet niet hoeveel kilometers privé worden en hoeveel zakelijk. 

En moet ik dat ook bewijzen, dus een kilometer logboek bijhouden…? En wat als ik geen kilometerteller erop heb zitten (zit er vast wel op, maar stel), moet ik dan een kilometerteller installeren?

En wat als ik nu denk dat ik het 50/50 ga gebruiken, maar het wordt 25/75: wat dan?

 

En het gaat alleen om moment van aanschaf, toch? 
Dus stel: ik koop hem dit kalenderjaar. Ik ga er dit kalenderjaar 800 kilometer zakelijk mee rijden. En 200km privé. 

Dan is het 80/20. 
Maar volgend jaar fiets ik er 900 privé mee en 100 zakelijk. Dan is het 10% zakelijk. 
Ik heb alleen de verzekering incl onderhoudscontract a 300 per jaar. Dan mag ik 10% aftrekken als zakelijk? 
Of moet een correctie worden gedaan? Hoe zou dat dan moeten?

aangepast door RupsNL
Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld

hmm, maar ligt die bewijslast bij mij? dus het is een verplichting om kilometers bij te houden voor z’n totaliteit om daar dan berekeningen op los te laten met de agenda er naast?

 

die herzieningen had ik gezien, maar dat gaat over deels btw vrijgestelde branches - niet mijn situatie - lijkt mij. 

Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Jouw schuur of garage komt zo wel vol te staan! :winking-face:

 

Voor fiets van de zaak betaal je volgens mij tegenwoordig ook bijtelling. Ga maar eens na...

 

Quote

Fiets van de zaak

Per 1 januari 2020 is de fiscale regeling voor de ‘fiets van de zaak’ veranderd. Het wordt voor werkgevers makkelijker om hun werknemers te laten profiteren van een fiets van de zaak. Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling. 

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/fiets-van-de-zaak

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

GastMotor ging niet door :face-savoring-food:

 

Maar nu zeggen jij en Joost Rietveld wat tegenstrijdigs:

jouw conclusie: onbeperkt privé, want je betaalt bijtelling en ik mag btw van de voorbelasting aftrekken voor 100%
 

En Joost zegt dat je je privé en zakelijk gebruik moet bijhouden en procentueel rekening moet houden met hoeveel voorbelasting je terugvraagt 

 

Maar vandaar ook m’n vraag hier.. ik kon er nergens wijs van worden. Ik kwam zelf ook uit op de conclusie dat je onbeperkt privé mag rijden sinds 2020. Alleen ook in dat artikel van de Rijksoverheid staat niet dat het ook geldt voor die voorbelasting. 
 

🙈

aangepast door RupsNL
Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Joost mag het weten, ik post alleen informatie van onze Rijksoverheid en ik trek daarbij geen conclusie voor wat betreft de omzetbelasting (ik ben ondernemer, geen fiscalist)...

 

...wat zegt jouw 'goede' boekhouder?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Gast Wigbolt
(aangepast)

Met @RupsNL is het mij ook niet duidelijk. Wat wordt dan verstaan onder 'Ondernemers (bijvoorbeeld kleine ondernemers en zzp’ers) kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling.'?

 

En is onderstaande ook nog een keer van toepassing op omzetbelasting/BTW m.b.t. eigen zakelijk aangemerkte (lease)fiets voor ondernemers?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/personeelsvoorzieningen_en_relatiegeschenken/toegestane_aftrek_personeelsvoorzieningen

 

Mvg,


Wigbolt

 

 

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De quote van Wigbolt gaat over fiets voor personeel.

Voor de fiets van de baas zelf (geen BV) gelden andere regels, zie mijn eerdere reacties. Daarbij moet je ook opletten dat de beide wetten (IB en BTW) een eigen uitwerking hebben

Joost Rietveld Okee, maar hóé bepaal ik dan hoeveel procent prive is en hoeveel zakelijk op moment van voorbelasting terugvragen? 

aangepast door RupsNL
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Gast zei:

kunnen ook zelf gebruik maken van de regeling.

De 7% bijtelling voor de inkomstenbelasting geldt voor ondernemers en voor personeel in de loonbelasting.

 

Voor de BTW is er geen afzonderlijke fietsregeling voor ondernemers zelf (wel voor personeel; BTW terug te vragen tot 130 euro), vandaar dat daar de algemene regels gelden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.