• 0

Verhuiskosten zzp

Ik ben zzp'er en vorig jaar verhuisd naar een plaats in de buurt van mijn opdrachtgevers. 

Hiermee voldoe ik aan de voorwaarden dat de woon-werkafstand voor de verhuizing ten minste 25 kilometer was, en door de verhuizing deze ten minste 60% kleiner wordt.

Nu mag er een vast bedrag van 7750 worden afgetrokken, maar waar in de aangifte inkomstenbelasting vul ik die in?

Onder "overige bedrijfskosten > huisvestingskosten"?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
15 minuten geleden, DaMedia zei:

Dat geldt voor werknemers, maar je bent zzp-er.

De website van de belastingdienst schrijft dit voor ondernemers:

 

"De zakelijke kosten voor verhuizing en voor (dubbele) huisvesting buiten de woonplaats, zijn voor ondernemers beperkt aftrekbaar.

Bij verhuizing om zakelijke redenen, kunt u de kosten aftrekken voor het overbrengen van de inboedel. Daarnaast mag u een vast bedrag van € 7.750 aftrekken.

 

Verhuizing om zakelijke redenen

De verhuizing moet plaatsvinden vanwege de onderneming. U moet aantonen dat dat het geval is. Maar in de volgende situatie nemen wij dat altijd aan:

-de verhuizing vindt plaats binnen 2 jaar na verplaatsing van de onderneming, én

-de woon-werkafstand was voor de verhuizing ten minste 25 kilometer en wordt door de verhuizing ten minste 60% kleiner"

Link naar reactie
  • 0

Jouw bedrijf is zeer waarschijnlijk gevestigd op jouw woonadres. Als dat het geval is dan is jouw woon-werk afstand 0 kilometer, zowel voor als na de verhuizing. Je woont immers op hetzelfde adres als waar jouw bedrijf gevestigd is. Waar eventuele opdrachtgevers gevestigd zijn is niet relevant voor dit. Eventuele reiskosten die je zou maken naar een opdrachtgever zou je in rekening kunnen brengen bij je opdrachtgever en/of kunnen verwerken in je tarief.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
40 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Jouw bedrijf is zeer waarschijnlijk gevestigd op jouw woonadres. Als dat het geval is dan is jouw woon-werk afstand 0 kilometer, zowel voor als na de verhuizing. 

 

Maar is die afstand wel het enige criterium om te bepalen of het wel of geen zakelijke kosten zijn?

 

De uitvoeringsregeling IB stelt dat er in ieder geval sprake is van een verhuizing in het kader van de onderneming indien de afstand met 60% afneemt.

Maar dat wil toch nog niet zeggen dat als je daar niet aan voldoet, het geen verhuizing in het kader van de onderneming kan zijn?!

 

Quote

Waar eventuele opdrachtgevers gevestigd zijn is niet relevant voor dit.

 

Waarom niet?

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2015:1778

 

Quote

2.3.2 [...] Wanneer de verhuizing noodzakelijk is voor de ondernemingsuitoefening of wanneer het belangrijkste oogmerk van de verhuizing is het beperken van toekomstige ondernemingskosten, hebben de verhuiskosten als zakelijk te gelden.

 

Met het dichterbij je opdrachtgever gaan wonen beperk je toch net zo goed de ondernemingskosten?

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Wat versta je onder dichterbij je opdrachtnemers? Wat is het belang voor jou om dichterbij hen gevestigd te zijn?

 

Als je door de verhuizing weliswaar dichterbij je opdrachtgevers gevestigd bent, maar je haalt daar geen zakelijk voordeel uit dan zie ik het niet als afdoende argument.

 

Stel: je geeft advies aan bloemenexporteurs op Flora Holland in het Westland. Dus al jouw opdrachtgevers zitten daar. Jij woont in Nijmegen en rijdt dus elke dag op en neer. Vervolgens huurt jouw eenmanszaak een kantoor bij Flora Holland en je verhuist daar privé achteraan, dan is de verhuizing evident om zakelijke redenen.

 

Maar als je bijvoorbeeld al die klanten al die jaren sowieso al nooit bezocht, dus alles ging online en telefonisch, en er is in de tussentijd ook geen enkele reden ontstaan om wel bij ze in de buurt gevestigd te zijn, dan mist je verhuizing zakelijke grondslag.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Wat versta je onder dichterbij je opdrachtnemers? Wat is het belang voor jou om dichterbij hen gevestigd te zijn?

Van 158 naar 50 kilometer enkele reis naar de opdrachtgevers. Het zakelijk belang is het reduceren van reiskosten en door meer beschikbaar te zijn meer omzet te draaien. Aantoonbaar 30% meer in het jaar na verhuizing.

 

Er wordt ook thuisgewerkt, maar niet meer dan voorheen.

aangepast door Creazzp
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DaMedia zei:

Dat geldt voor werknemers, maar je bent zzp-er.

Excuus voor mijn foute antwoord, ik heb hier in het verleden mee te maken gehad en toen was het stellige antwoord dat het alleen voor werknemers gold. Of dat antwoord was fout of de regels zijn veranderd, maar mijn antwoord in deze was dus fout.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.