• 0

Modelovereenkomst noodzakelijk bij freelancers

Ik ben nieuw in een stichtingsbestuur, voor onze stichting werken freelance editors die zzp' er zijn. De  afspraken over uren en betaling lopen vrij informeel en dat gaat tot nu toe gaat. Maar ik vraag me af of het niet noodzakelijk is dat we overstappen naar modelovereenkomsten. Volgens sommige in het bestuur worden deze overeenkomsten helemaal niet meer gecontroleerd, werken ze in de praktijk niet en heeft de politiek nog geen passend antwoord op vraagstuk van arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en zzp' er. Kortom onnodige administratie. De penningmeester zegt dat afspraken per email ook geldig zijn. Wie weet de stand van zaken rondom de modelovereenkomsten? Ik hoor het graag. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Alle stellingen van het bestuur kloppen op een ding na: de conclusie

12 minuten geleden, zjohanna zei:

Kortom onnodige administratie.

 

Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk voor de beoordeling van elke overeenkomst die je aangaat.

De belastingdienst controleert nauwelijks, maar controleert wel. (laatst gelezen zo'n  500 lopende onderzoeken over 2 of 3 jaar en "pas" 2x gecorrigeerd)
als ondernemer/stichting kun je 2 dingen denken, verwaarloosbare kans dat we gecontroleerd worden dus we doen lekker alles per mail.

of je zorgt dat je voor elke freelance functie een modelovereenkomst gebruikt die het meest passend is. Dat kost je 1x een hele hoop uitzoekwerk en misschien wat juridische advies kosten.

En daarna maak je zo'n contract in ca 10 minuten, nog een aparte bijlage met specifieke beschrijving van de opdracht (dat kan desnoods per mail waarin je verwijst naar de ovk)

 

En als je dan controle krijgt dan heeft de inspecteur de taak om aan te tonen de de modelovereenkomst niet aansluit bij de uitgevoerde werkzaamheden.