• 0

Modelovereenkomst noodzakelijk bij freelancers

Ik ben nieuw in een stichtingsbestuur, voor onze stichting werken freelance editors die zzp' er zijn. De  afspraken over uren en betaling lopen vrij informeel en dat gaat tot nu toe gaat. Maar ik vraag me af of het niet noodzakelijk is dat we overstappen naar modelovereenkomsten. Volgens sommige in het bestuur worden deze overeenkomsten helemaal niet meer gecontroleerd, werken ze in de praktijk niet en heeft de politiek nog geen passend antwoord op vraagstuk van arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en zzp' er. Kortom onnodige administratie. De penningmeester zegt dat afspraken per email ook geldig zijn. Wie weet de stand van zaken rondom de modelovereenkomsten? Ik hoor het graag. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Alle stellingen van het bestuur kloppen op een ding na: de conclusie

12 minuten geleden, zjohanna zei:

Kortom onnodige administratie.

 

Als opdrachtgever blijf je verantwoordelijk voor de beoordeling van elke overeenkomst die je aangaat.

De belastingdienst controleert nauwelijks, maar controleert wel. (laatst gelezen zo'n  500 lopende onderzoeken over 2 of 3 jaar en "pas" 2x gecorrigeerd)
als ondernemer/stichting kun je 2 dingen denken, verwaarloosbare kans dat we gecontroleerd worden dus we doen lekker alles per mail.

of je zorgt dat je voor elke freelance functie een modelovereenkomst gebruikt die het meest passend is. Dat kost je 1x een hele hoop uitzoekwerk en misschien wat juridische advies kosten.

En daarna maak je zo'n contract in ca 10 minuten, nog een aparte bijlage met specifieke beschrijving van de opdracht (dat kan desnoods per mail waarin je verwijst naar de ovk)

 

En als je dan controle krijgt dan heeft de inspecteur de taak om aan te tonen de de modelovereenkomst niet aansluit bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Als je alleen per mail en mondeling afspraken maakt dan kan de inspectuer vrij eenvoudig de bewijslast omdraaien en vragen aan jullie om aan te tonen dat er echt geen sprake was van een dienstverband omdat op basis van de aanwezige stukken dat niet is vastgesteld.

Dit is nu zo'n "Henk Krol" momentje. Pensioenpremies niet betaald? ik verantwoordelijk?

Ja maar, ik was alleen maar voorzitter!
en de buurman zei dat ze toch niet controleren omdat het een zooitje is in Den Haag en omdat ze toch te druk zijn met de toeslagaffaire

 

voor zover het niet duidelijk was aan de toon, zorg dat je je zaken op orde hebt. Doe het maximale om te voorkomen dat er twijfel kan ontstaan.

De wet op het arbeidsrecht is vrij duidelijk. Helaas heeft de overheid inderdaad wat steken laten vallen als het gaat om beloofde beoordelingscriteria.

 

maar in alle gevallen geld dat schriftelijke overeenkomsten 100x beter zijn dan mondelinge en contractuele afspraken ook 100x beter dan (informele) mails.

vooral omdat contractuele afspraken (zeker een modelovereenkomst) juridisch is getoetst.

 

Een mailtje heeft prima bewijskracht als iemand mailt dat hij volgende week de factuur zal betalen en dat niet doet.

maar een hele opdrachtovereenkomst per mail is andere koek.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.