• 0

Eenmanszaak én Holding BV, alles in één BV of Holding BV en werkmaatschappij

Situatieschets:

- parttime-ondernemer, urencriterium is niet haalbaar;

- werkzaamheden consultancy (vrijwel geen risico) en startend eigen merk (websales);

- consultancy inkomsten worden volledig geabsorbeerd door opstartkosten eigen merk;

- verwachte inkomsten eigen merk eerste twee jaren vrijwel nihil;

- inkomsten consultancy ca € 10-15K;

- wil participeren (10%) in externe, belgische onderneming;

- opzet is eerste jaren bootstrapping, alle inkomsten, inclusief mogelijk dividend, verder investeren in eigen merk;

- opzet met zo laag mogelijke kosten, bankrekeningen, accountants etc zoveel mogelijk beperken.

 

Momenteel heb ik een eenmanszaak. Vanwege de 10% participatie overweeg ik naar een BV te gaan met het oog op de toekomst.

Om kosten te beperken zou ik alle drie de activiteiten in een enkele BV willen stoppen en niet naar een Holding + werkmaatschappij gaan. Ondanks de mogelijkheid tot een fiscale eenheid heb ik tenminste ook twee bankrekeningen nodig en wellicht meer kosten.

DGA Salaris lijkt me dat ik kan ontwijken als ik geen winst maak en alles binnen BV blijf houden voorlopig.

Later zou dan volgens mij deze BV de holding kunnen worden, dus de participatie er in laten en de andere werkzaamheden in een nieuwe werkmaatschappij stoppen.

 

Kan dit überhaupt, deze drie werkzaamheden in één BV?

Klopt mijn aanname mbt DGA-salaris of zie ik iets over het hoofd?

Is dit een verstandige keuze? En zo ja of nee, waarom?

Kun je idd later de BV omzetten naar een holding en er een werkmaatschappij onderhangen?

 

Alvast bedankt voor de reactie.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
2 uur geleden, mollies zei:

Kan dit überhaupt, deze drie werkzaamheden in één BV?

Klopt mijn aanname mbt DGA-salaris of zie ik iets over het hoofd?

Is dit een verstandige keuze? En zo ja of nee, waarom?

Kun je idd later de BV omzetten naar een holding en er een werkmaatschappij onderhangen?

Dag, welkom op HL

 

Het kan allemaal, maar je verhaal komt op mij over als Penny wise, pound foolish. Je BV-structuur robuust maken voor de toekomst is een stuk voordeliger dan later de structuur proberen aan te passen. Met name omdat er fiscaal nogal wat bij komt kijken om de dan gecreëerde waarde onbelast te laten, als je de BV's gaat toevoegen die je er tzt graag bij wilt.

 

DGA-loon op nul omdat je geen winst maakt, is geen gegeven. De fiscus gaat er in eerste instantie vanuit dat ook startups loonkosten maken voor de arbeid die plaatsvindt. Ook door de DGA. Er is wel een regeling waarbij je het DGA-loon kunt verlagen tot het wettelijk minimumloon.

 

Drie activiteiten in 1 BV heeft als risico dat als er een mislukt dat het financieel geen koste gaat van de andere. Immers, het gebeurt allemaal in dezelfde BV.

 

Denk ook even goed na over geen winst maken. Winst 'terugstoppen' in de onderneming wil niet per se zeggen dat je daardoor opnieuw kosten maakt. Als je 50k winst herinvesteert in bedrijfsmiddelen waarop je moet afschrijven in vijf jaar, dan is de winst in het jaar van de herinvestering dus niet nul.

 

Wat voor jou de beste keuze is, valt op een forum onmogelijk te zeggen.

 

Lees ik elk geval de tips die hieronder nog wel zullen volgen.

 

Succes

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
11 hours ago, Joost Rietveld said:

Dag, welkom op HL

 

Het kan allemaal, maar je verhaal komt op mij over als Penny wise, pound foolish. Je BV-structuur robuust maken voor de toekomst is een stuk voordeliger dan later de structuur proberen aan te passen. Met name omdat er fiscaal nogal wat bij komt kijken om de dan gecreëerde waarde onbelast te laten, als je de BV's gaat toevoegen die je er tzt graag bij wilt.

 

DGA-loon op nul omdat je geen winst maakt, is geen gegeven. De fiscus gaat er in eerste instantie vanuit dat ook startups loonkosten maken voor de arbeid die plaatsvindt. Ook door de DGA. Er is wel een regeling waarbij je het DGA-loon kunt verlagen tot het wettelijk minimumloon.

 

Drie activiteiten in 1 BV heeft als risico dat als er een mislukt dat het financieel geen koste gaat van de andere. Immers, het gebeurt allemaal in dezelfde BV.

 

Denk ook even goed na over geen winst maken. Winst 'terugstoppen' in de onderneming wil niet per se zeggen dat je daardoor opnieuw kosten maakt. Als je 50k winst herinvesteert in bedrijfsmiddelen waarop je moet afschrijven in vijf jaar, dan is de winst in het jaar van de herinvestering dus niet nul.

 

Wat voor jou de beste keuze is, valt op een forum onmogelijk te zeggen.

 

Lees ik elk geval de tips die hieronder nog wel zullen volgen.

 

Succes

 

Dank je voor de heldere uitleg. Kun je ook als eenmanszaak participeren in een andere onderneming? Kostentechnisch is dat voorlopig misschien wel de beste optie als dat mogelijk is. Groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.