• 0

mag een directeur DGA vrijwillig werken in BV?

Mag een directeur die ook aandeelhouder is van de (nog op te richten) BV als vrijwilliger werken? De directeur krijgt dan geen salaris maar krijgt als aandeelhouder, net als de andere 1 of 2 aandeelhouders, dividend uitgekeerd als er winst is. De bedoeling is dat de aandeelhouders het werk samen gaan doen (men verdeelt het), dus is het eerlijker om ieder gelijkelijk dividend uit te keren als er winst is. Ik weet niet of het kan, want ik heb gehoord dat een directeur/DGA een directeur salaris zou moeten krijgen volgens de fiscale regels (en dat kan wel 40K per jaar zijn; dat moet dan eerst uit worden gekeerd, en als er dan geld van de winst overblijft, kan daar dividend van worden uitgekeerd, meen ik te hebben begrepen). Dat zou prima zijn als de directeur als enige de dagelijkse zaken regelt, maar in dit geval zal dat waarschijnlijk niet zo zijn. 1 persoon kan of wil formeel geen directeur zijn, anders zou de oplossing wellicht zijn om alle aandeelhouders ook directeur te maken; maar dat dus liever niet. Leuk vraagstukje he? :slightly-smiling-face:Ik hoor het graag .......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kort antwoord   Nee.

maar

 

Een brief aan de Belastingdienst met het verzoek tot verlaging gebruikelijk loon kan daar verandering in brengen.  Het kan namelijk zijn dat er geen financiële ruimte in het bedrijf is om dat loon te betalen. Je moet dit vooraf melden bij de belastingdienst om problemen zoals een naheffing te voorkomen.

 

Juist om de door jou genoemde reden, dividend uitkeren is goedkoper, is een gebruikelijk DGA salaris ingesteld. Dit jaar E 48.000,-.

 

Je mag/kan in overleg met de Belastingdienst een lager salaris (minimaal wettelijk minimumloon) betalen. De eerste jaren omdat er nog niet veel omzet wordt gehaald is dat geen probleem. Na 3 jaar wordt er wel verwacht dat de onderneming in staat is een volwaardig DGA salaris te betalen. Lukt dat niet en je kan niet duidelijk maken waarom het niet lukt kan je een lager salaris uitbetalen maar zal je loonheffing en Soc. premies, gebaseerd op de E 48.000,-, moeten afdragen.

 

Kan je aannemelijk maken dat een DGA salaris niet wordt gehaald omdat je, per jaar meer dan 500 uur, bezig bent met innovatie, ontwikkel en research werkzaamheden, kan je met een S&O (WBSO)verklaring langer een lager salaris betalen. Hoe je aan een S&O verklaring komt kan je vinden op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.rvo.nl) of www.ondernemersplein.kvk.nl

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank u wel voor uw uitgebreide antwoord! Als de directeur geen DGA is, maar bijvoorbeeld slechts 4% van de aandelen heeft (hij is dan geen GROOT aandeel houder, dus geen DGA), kan de directeur dan als vrijwilliger werken? of tegen een lager salaris dan 48K? Overigens had mijn ex diverse BV's waar voldoende geld in zat, maar hij kende zichzelf (als DGA) geen salaris toe. Ik heb nooit een naheffing oid van de fiscus gezien. Vreemd genoeg. Hoe kan dat dan? Heeft de fiscus het gewoon te druk soms?

Link naar reactie
  • 1
5 uur geleden, Carinka zei:

Dank u wel voor uw uitgebreide antwoord! Als de directeur geen DGA is, maar bijvoorbeeld slechts 4% van de aandelen heeft (hij is dan geen GROOT aandeel houder, dus geen DGA), kan de directeur dan als vrijwilliger werken? of tegen een lager salaris dan 48K?

Minder dan 48K kan dan wel, denk ik. Ik weet alleen niet of je dan weg komt met 'vrijwilligerswerk', of dat je je op z'n minst aan de wet minimunloon gebonden bent.

 

5 uur geleden, Carinka zei:

Overigens had mijn ex diverse BV's waar voldoende geld in zat, maar hij kende zichzelf (als DGA) geen salaris toe. Ik heb nooit een naheffing oid van de fiscus gezien. Vreemd genoeg. Hoe kan dat dan? Heeft de fiscus het gewoon te druk soms?

 

Dat laatste. Niet alles kan altijd de hoogste prioriteit krijgen, en dus moet de BD prioriteiten stellen.  Er zijn wel meer dingen waar de Belastingdienst niet direct proactief in zal acteren, maar dat betekent natuurlijk niet dat je je niet aan de wet hoeft te houden. Ook is het mogelijk dat die data bij de BD niet standaard aan elkaar gekoppeld is, maar ook dan kan een inspecteur bij een 'handmatige' controle daar natuurlijk altijd vragen over gaan stellen. 

Link naar reactie
  • 1
13 uur geleden, Gelre-Finance zei:

De eerste jaren omdat er nog niet veel omzet wordt gehaald is dat geen probleem. Na 3 jaar wordt er wel verwacht dat de onderneming in staat is een volwaardig DGA salaris te betalen. Lukt dat niet en je kan niet duidelijk maken waarom het niet lukt kan je een lager salaris uitbetalen maar zal je loonheffing en Soc. premies, gebaseerd op de E 48.000,-, moeten afdragen

Dat ligt iets genuanceerder. Het uitgangspunt van de fiscus is gewoon een volwaardig DGA-loon, ook als de winst er niet toereikend voor is. Startende BV's kunnen het DGA-loon nog op het wettelijke minimumloon zetten, maar de fiscus honoreert niet zomaar een lager DGA-loon meer als de winst niet hoog genoeg is. De gedachte zijnde: dan had je dat mee moeten nemen in je financiële begroting (personeel moet nu eenmaal betaald worden) of begin anders met een vof.

 

13 uur geleden, Carinka zei:

Als de directeur geen DGA is, maar bijvoorbeeld slechts 4% van de aandelen heeft (hij is dan geen GROOT aandeel houder, dus geen DGA), kan de directeur dan als vrijwilliger werken? of tegen een lager salaris dan 48K? Overigens had mijn ex diverse BV's waar voldoende geld in zat, maar hij kende zichzelf (als DGA) geen salaris toe. Ik heb nooit een naheffing oid van de fiscus gezien. Vreemd genoeg. Hoe kan dat dan? Heeft de fiscus het gewoon te druk soms?

Je bent geen vrijwilliger in je eigen BV, ook niet als kleine aandeelhouder. Weliswaar geldt dan niet het DGA-loon, maar een 4% aandeelhouder is gewoon werknemer en ook daarvoor gelden wetten, zoals het wettelijk minimumloon en diverse CAO's.

 

Je ex had geluk. Er sluipt altijd wel iemand langs de controle  ;)

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.